איראן: קונפליקט ברוטלי בין משמרות המהפכה לשירותי המודיעין

העיתון הלונדוני בשפה הערבית -"אשרק אלאוסאט", תחת הכותרת "לחץ בינלאומי על איראן מניע את המאבק בין שירותי המודיעין שלה", כותב:

"יריבות פוליטית בין סיעות איראניות שונות אינה דבר חדש מאז 1979, במיוחד לאחר בחירתו הלא צפויה של הנשיא לשעבר מוחמד ח'אתמי בשנת 1997. גורמים מתונים – כולל רפורמיסטים ומרכזים המקושרים כעת לממשל הנשיא חסן רוחאני ומנגד – מתנגדים שמרנים המכונים "פונדמנטליסטים" מתחרים ביניהם בהשגת השפעה ומשאבים מהמשטר באיראן.

המגזין "פוריין פוליסי"  אומר כי הסכסוך עם שירותי הביטחון כעת עז ביותר, תחת כובד הלחץ הבינלאומי על איראן בתקופה האחרונה, וכי בין שני שירותי מודיעין המחלוקת הופכת להיות גלויה יותר ויותר, מה שהביא להשלכות חשובות על מדיניות הפנים והחוץ של איראן.

בעוד שמסע הלחץ האמריקני החזק, והאיומים ההולכים וגוברים של מלחמה, מזינים את הסנטימנט הלאומני על פני הקשת הפוליטית באיראן, לחצים אלה חשפו גם את גודל השבר בין ממשל חסן רוחאני- הממונה על משרד הביון הכללי , לבין משמרות המהפכה ומנגנוני המודיעין שלו. הסכסוך הפנימי עוסק בעיקר במי יהיה במצב טוב יותר להגן על המדינה.

הדלק האחרון לסכסוך הגיע ב -3 באוגוסט, אז שודר ב- BBC ראיון נדיר ובלעדי עם מזיאר אברהמי, אסיר לשעבר באיראן, שנכלא בחשד לשיתוף פעולה עם ישראל ברצח ארבעה מדענים גרעיניים איראניים בין השנים 2010 ל -2012. הסיפור שופך אור חדש על עבודתו של משרד המודיעין ועל יחסיו עם משמרות המהפכה. בראיון ציין על החלוקה המסורתית בין  משרד הביון שהוא "השוטר הטוב" רציונלי ואחראי ביותר, ואילו "השוטר הרע" הוא שירות המודיעין של משמרות המהפכה, וציין ששניהם מתחרים בהשגת  רווחים והשפעה כמה שיותר רבים.

ברהימי שהה למעלה משנתיים בכלא אווין בטהרן, מיוני 2012 עד אוגוסט 2014. במהלך מאסרו עונה באכזריות על ידי משרד המודיעין, בהובלתו של איש הדת חיידר מוסלחי, בכדי לסחוט הודאות על מעורבותו לכאורה בהרג המדענים. הווידויים של ברהימי, יחד עם אלה של 11 חשודים אחרים, שודרו בטלוויזיה הממלכתית בסרט תיעודי בשם מועדון הטרור. מג'ד ג'מאלי, אחד האסירים המפורסמים ביותר בסרט התיעודי, הוצא להורג במאי 2012.

בראיון למגזין "פוריין פוליסי" מביתו החדש בגרמניה, אמר ברהימי כי 107 אנשים, ביניהם אחיו, אשתו שהיתה בהריון וגיסו, נעצרו , אך חלקם שוחררו לאחר מכן לאחר שמשמרות המהפכה התערבו בתיק. "לאחר שבעה חודשים ממאסרי, לאחר שהתוודה על כל מה ששאלו אותי על ההתנקשויות, חוקר משרד המודיעין רצה גם שייקח אחריות לחבלה הגדולה במחסן הטילים בנובמבר 2011, שהרג רבים, כולל חסן טהראני ממשמרות המהפכה והנחשב לאבי תעשיית הטילים האיראנים ,
באותו פיצוץ נהרגו מלבדו עוד 16 איש. הסיבה לפיצוץ לא פורסמה. בעיתונות הזרה ייחסו את הפיצוץ לחבלה, אולם גורמים בממשל האיראני הכחישו בתוקף שהפיצוץ נגרם בשל חבלה.

"רק אז התערבו משמרות המהפכה  ועצרו את העינויים, כי הם הבינו שכל ההודאות שלי שקריות, אבל נשארתי בכלא שנה וכמה חודשים אחרי זה", אמר ברהימי למגזין. נראה כי משמרות המהפכה, כאחראי לאבטחה ופיתוח תכנית הטילים של איראן, ראה את הנושא כה קריטי, עד שלא ניתן יהיה לטפל בו בגוף יריב, כמו משרד הביון האיראני. למעשה, התחרות בין שני שירותי הביון וחוסר האמון ביניהם היא שסללה את הדרך לשחרורו של איברהימי.

הראיון של ברהימי הניע כמה מחוקקים איראניים, לדרוש הסברים רשמיים, ממשרד הביון על ההתנקשויות  שעלולות להשפיע על גורלם של אסירים אחרים בנסיבות דומות. אחד מהם הוא אחמד רזא ג'לאלי, רופא איראני בעל אזרחות שבדית ומרצה במכון קרולינסקה בשטוקהולם, שנעצר על ידי משרד הביון באפריל 2016, ונידון למוות באשמה חשודה, שקשורה גם היא  למעורבות בריגול הישראלי אחרי נושאי הגרעין האיראני. ג'לאלי נשאר במעצר וממתין להוצאה להורג.

קרדיט:עמרם אל מקבוצת נציב

Doc-P-615756-637011121618273203.jpg

 

כתיבת תגובה