השבוע שבין ה-20.7.19 ל- 31.7.19 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה-

*- אבו מאזן מכריז על ביטול כל ההסכמים עם ישראל. בפועל, נראה שמדובר באקט מחאתי, יותר מאשר מהלך מעשי. לצד זאת, ממשיכה הרש"פ להימנע מקבלת כספי המסלקה מישראל, במטרה ליצור לחץ מדיני ואיום בקריסה מבית של המנגנונים.

*- על רקע המשבר הכלכלי, מאיימים המורים לשבש את פתיחת שנת הלימודים,ובמקביל איום בשיבוש פתיחת שנת הלימודים בבתי הספר של אונר"א, על רקע משבר כלכלי, ופרשת שחיתות בה מעורב ראש הסוכנות.

*- הפרות סדר קשות בגבול הרצועה. הרוג אחד. מטענים, פריצת הגדר וכו'. החמא"ס מבקשת ליצור איום בהתלקחות אלימה מחודשת ברצועה.

*- אנשי החמא"ס קוראים לרש"פ לחזור לשיחות הפיוס ומנגד מהדקים השליטה ברצועה, בין היתר באמצעות מינוי מועצת עיר חדשה מטעמם בעיר עזה.

*- פצוע קשה מירי באוויר של אנשי המש"פ בשכם, שביקשו לפזר חגיגה בה נעשה שימוש בזיקוקים.

*- הושלמה יציאת עולי הרגל למכה, והולכות ונשלמות ההכנות לחג הקרבן שיחול ככל הנראה ב- 11 אוגוסט.

*- הרש"פ מחוקקת חוק למניעת נישואין מתחת לגיל 18. ארגון אסלאמי מזהיר שהדבר יעודד ניאוף.

ובהרחבה:

יו"ר הרש"פ אבו מאזן הכריז על ביטול כל ההסכמים עם ישראל, בתגובה על הרס המבנים בכפר ואדי חמוס שבמרח ירושלים, מעשה אותו הגדיר כ"טיהור אתני",וכפשע נגד האנושות. במקביל הודיע על הקמת ועדה בראשות צאיב עריקאת שתבחן כיצד לישם את המהלך. עריקאת מצידו מיהר להכריז שהחלטת אבו מאזן תיושם
כלשונה, אך הרש"פ תמשיך לדבוק בחוק הבינלאומי, ולא תנקוט בצעדים חסרי אחריות.

בפועל, להכרזת אבו מאזן אין כרגע כל משמעות בשטח, אם כי ניתן להניח שבקרוב נזכה לראות יותר תקריות מצולמות של אנשי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים מונעים או מנסים למנוע כניסת כוחות צה"ל לערים הפלסטיניות.
התיאום הבטחוני והאזרחי מנגד נמשכים ללא שינוי, והדבר בא לידי ביטוי במעצר שני פעילי חמא"ס בולטים, מייד לאחר שחרורם מכלא הרש"פ, בידי כוחות צה"ל

אנשי החמא"ס בירכו על הכרזת אבו מאזן, אך הדגישו שמבחנה יהיה במימוש בשטח, ובמקביל קראו לנצל את ההכרזה לחידוש ההידברות ולפיוס פנימי. מחמוד עאלול, הממונה על ההידברות עם החמא"ס מטעם הרש"פ מיהר לטעון שהחמא"ס משמיעה דיבורים יפים על פיוס, אך מעשיה בשטח מראים בדיוק ההיפך, ובמיוחד
המהלך אותו נקטה לאחרונה לחידוש פעילות ועדת סגני השרים לניהול הרצועה,בראשותו של מחמד עוצ', מי ששימש מכיר הממשלה בעת שאסמאעיל הניה עמד בראשה.בחמא"ס הכחישו את הדיווח על חידוש פעילות הועדה, וטענו שכל משרד ממשלתי ברצועה פועל עצמאית בהכוונת סגן השר המקומי.

מנגד, לא יכלו אנשי החמא"ס להכחיש שמינו מועצת עיר חדשה לעיר עזה בראשות איש התנועה יחיא סראג'- שהחליף בתפקיד את ניזאר חג'אזי. הבחירה התבצעה במהלך כנס של משרד הפנים ברצועה בו נטלו חלק כ- 250 איש שהוגדרו כנציגי החברה ברצועה. מהלך זה עורר ביקורת קשה מכלל גורמי הכוח נוכח אי קיום
בחירות והליך דמוקרטי, כפי שניתן לראות בסרטון המצורף.

ועוד ברצועה, לאחר תקופה קצרה של ירידה במפלס האלימות, ובהיקף שיגור בלוני התבערה, נרשמו ביום שיש האחרון הפרות סדר קשות בגבול הרצועה, כולל נסיונות נרחבים לחצות את הגדר, עשרות פצועים, השלכת מטענים וגם הרוג אחד,והיום (01 אוגוסט) נרשמה הסלמה נוספת בדמות פיגוע ירי, בו נפצעו 3 מחיילינו ונהרג המחבל. כן נרשמו מספר תקריות בודדות של שיגור בלוני תבערה לעבר עוטף עזה. בחמא"ס מאותתים שהם נערכים לחידוש מלא של העימות,כשאנשיהם ביצעו השבוע ירי של רקטה לעבר הים, ופרסמו זאת באופן גלוי. כן
דווח על העברת האבטחה בבית החולים שיפאא' מידי אנשי מנגנון בטחון הפנים ברצועה, לאנשי "עז אלדין אלקסאם". כידוע שימש בית החולים שיפאא' מפקדה ראשית של אנשי אלקסאם, מתוך הבנה שישראל לא תעז להפציץ מתקן כה רגיש.

הפרות סדר קשות נרשמו השבוע גם באיו"ש בדגש על ואדי חמוס, ועיסאויה שבגזרת עוטף ירושלים והכפר קדום בשומרון, ויותר מכל בשכם, במהלך כניסת מתפללים לקבר יוסף.

הנה תמונות:

ברקע לדברים, יצאו הפלסטינים במתקפה תקשורתית קשה על משטרת ישראל, שזימנה כביכול ילדים בני 4 ו- 6 שנים לחקירה בשל יידוי אבנים. בפועל, צווי הזימון כוונו לאבות הילדים, שנדרשו לשאת באחריות למעשי בניהם.

במישור הכלכלי אישרה הממשלה תקציב לתשלום 60% מהשכר של עובדי המנגנון הציבורי, לצד קצבאות סעד בסך 110 מליון ₪, מהם 90 מליון לרצועה. כמו כן קראה הממשלה לאוניברסיטאות להעניק הנחה של 50% בשכר הלימוד לבני עובדי המנגנון הציבורי, נוכח מצבם, ודובר הממשלה הכריז שזו עושה כל שביכולתה
למצוא פתרון למצוקת העובדים שמזה חצי שנה מקבלים רק שכר חלקי.

בפועל, ברור שהרש"פ רק מנפחת ומעצימה את המשבר, שכן מדינות ערב התחייבו להעניק לה את כל הסכום הדרוש לתשלום המשכורות. מטרת הרש"פ ליצור איום בקריסה, שיביא את ממשלת ישראל לוותר על קיזוז כספי התמיכה במשפחות המחבלים.

בהקשר זה, התפרסם גילוי דעת מטעם ארגון המורים ברש"פ המאיים להימנע מפתיחת הלימודים במועד המתוכנן ב- 25 אוגוסט, אם לא יובטח להם תשלום שכר מלא. המורים מביעים תמיכה פומבית במאבק הממשלה נגד קיזוז הכספים, אך מציינים, כי לא יוכלו להמשיך ולשאת בקיצוץ השכר.

בד בבד, דווח על קשיים כספיים באונר"א המהווים איום על פתיחת שנת הלימודים במועד, כשברקע הודיעו הקבלנים העובדים עבור אונר"א, כי לא יוכלו להמשיך ולעבוד מאחר והסוכנות אינה משלמת להם את שכרם מזה תקופה ארוכה. על רקע זה הודיעה מדינת האמירויות על העברת סיוע חירום בסך 50 מליון דולר לאונר"א.

לעומת זאת, הודיעו שווייץ והולנד על השעיית הסיוע הכספי לסוכנות, לאחר חשיפת פרשת שחיתות בה היה מעורב ראש אונר"א פייר קרינבול, שנהג להסיע את המאהבת שלו במחלקה הראשונה למגוון יעדים בעולם. דובר אונר"א ברצועה מיהר להכחיש את ההאשמות כנגד קרינבול, וקרינבול מצידו, אולי בניסיון לגייס
תמיכה ציבורית מיהר להכריז ששנת הלימודים בבתי הספר של אונר"א כן תיפתח במועד.

בתחום הפנים בלטה תקרית בה נפצע אזרח באורח קשה מירי בראש, במהלך חגיגה לכבוד מצטיין בבגרות ברפידיא בשכם. כוח מש"פ שהגיע למקום ביקש לפזר את החגיגה בשל ירי זיקוקים מסיבי אנשיו ירו אש חיה באוויר, וגרמו לפציעה. מושל שכם אבראהים רמדאן, הורה להקים ועדת חקירה, בראשות מפקד המוד"צ בשכם.

ועוד בתחום הפנים ממשלת הרש"פ הורתה על חקיקת חוק חדש, המונע נישואי קטינות מתחת לגיל 18. זזאת, על רקע אחת הפרשיות המסעירות את העולם הערבי כולו, כאשר אשת שליט דובאי נמלטה לאנגליה עם בנה וביתה הקטנים, וביקשה מקלט מדיני, לאחר שבעלה ביקש להשיא את הבת שגילה כיום 12 שנה. אבל מסתבר
שלא כולם ברחוב הפלסטיני מסכימים עם החוק החדש ותנועת "חזב אלתחריר" האסלאמית הקיצונית הזהירה שהדבר יעודד ניאוף.

לצד זאת, יצוינו תלונות על התנכלויות חוזרות ונשנות לנוצרים ולכנסיות באיו"ש (בית לחם, הכפר עבוד, הכפר ג'פנא), ואפס עשיה מצד מנגנוני הרש"פ בנושא, כפי שניתן לראות בכתבה הבאה:

השבוע החלה יציאת עולי הרגל למכה מאיו"ש ומאזח"ע לקראת תחילת ימי החג' במכה, וחג הקרבן, שיחול ככל הנראה במקביל לתשעה באב (11 אוגוסט). בהקשר זה הודיע משרד הבריאות הפלסטיני שלא נפגעו פלסטינים בשריפה הגדולה שפרצה במלון לאירוח עולי הרגל במכה.

בלבנון נמשכת המחאה של הפליטים במחאה על החוק החדש המונע מפליטים פלסטינים לעבוד ולהפעיל בתי עסק. נסיונות התיווך כשלו, ונראה שהחמא"ס לקח פיקוד על המחאה בנימוק שהצעד הלבנוני קשור ליוזמה האמריקאית לשכן את הפליטים באורח קבע במדינות אחרות. כן נראה, שהמחאה בלבנון מהווה גם אמצעי
לחץ על המשטר הסורי מצד החמא"ס. יצויין, כי הפגנת יום השישי האחרון בעזה,עמדה בסימן התמיכה במחאה בלבנון.

הנה תמונות מלבנון:

ולסיום: נבחרת הכדורגל הפלסטינית פתחה השבוע בהצלחה את השתתפותה במשחקי הכדורגל של מערב אסיה, הנערכים בעראק, בניצחון 1:0 על נבחרת תימן.

הנה תמונות:

קרדיט:יעקב סבג. לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

כתיבת תגובה