ישראל מרחיבה את המאבק נגד איראן

התקיפה ביוני בגבול סוריה-עירק נועדה לסכל את מאמצי טהרן לקבוע תוואי יבשתי בטוח לשינוע מערכות נשק דרך עירק לסוריה ולבנון- כך טוען ה-וול סטריט ג'ורנל בכתבה חדשה

ישראל תוקפת קווי אספקה איראניים בסוריה כדי לחסום את הזרמת הנשק לחיזבאללה ולמיליציות אחרות המגובות ע"י טהראן, מאחר שהיא מבקשת להרחיק את אויביה מגבולותיה.

ביוני תקפה ישראל מתחם מרוחק סמוך לגבול סוריה-עירק, לדברי גורם ביטחוני, לאחר שכבר תקפהמספר רב של פעמים  קרוב לבית כנגד אתרים צבאיים החשודים כאיראניים בסוריה, שם איראן היא התומכת המרכזית בנשיא בשאר אל-אסד. .

ישראל, בהתאם למקובל, לא אישרה או הכחישה כי ביצעה את תקיפת האוויר ביוני. ארה"ב הכחישה כל נגיעה לתקיפה, ובכיר בארה"ב אישר שישראל עומדת מאחוריה.

התקיפה – שבוצעה בשעות הלילה ב- 17 ביוני – פגעה בווילה בעיירה אל-הארי דרומית לאבו כמאל, כך אמר גורם ביטחוני ל-"וול סטריט ג'ורנל ". הרשויות אמרו כי המיליציה השיעית העירקית פעלה שם עם משמרות המהפכה האיראנים בכדי להעביר נשק איראני לסוריה.

בתקיפה נהרגו יותר מעשרים לוחמים מקאט'עב חיזבאללה, מיליציה שיעית עירקית, הפועלת להעביר נשק עבור איראן דרך עירק לסוריה, כך לפי אנליסטים ביטחוניים.

מטרת ההתקפה של ישראל מאות קילומטרים מגבולותיה הייתה לאותת שהיא לא תסבול את הניסיונות האיראניים להקים גשר יבשתי שנתיבו יוצא מאירן דרך עירק וסוריה ללבנון, אמר גורם רשמי. ישראל אמרה כי היא חוששת במיוחד משליחת טילים ארוכי טווח ומערכות הגנה נגד מטוסים.

המיליציות של איראן ,בגיבוי יועצים צבאיים שלה ,הקימו בסיסים ברחבי עירק וסוריה כדי לסייע במלחמה בדאעש ובקבוצות המתנגדות לנשיא אסד, וכן לסייע לבעלת בריתה-החיזבאללה המבוססת היטב בלבנון. ישראל חוששת שהשליטה הטריטוריאלית הגוברת של טהראן תאפשר לרפובליקה האיסלאמית להעביר נשק ואנשי צבא בכביש מאירן עד לשערי ישראל.

המלחמה בסוריה צפויה להיות במרכז השיחות בין הנשיאים דונלד טראמפ וולדימיר פוטין בהלסינקי ביום שני. רוסיה התגלה כשחקנית ראשית בסכסוך הסורי באמצעות תמיכתה, לצד איראן, במשטר אסד.

ממשל טראמפ התחייב בינתיים לסגת מסוריה, אולי כבר השנה. עם זאת, גורמים בממשל טראמפ טוענים כי מטרת  2,000 החיילים האמריקאים שעדיין מוצבים בסוריה היא לנטרל את השפעת איראן.

מול נסיגה אמריקאית אפשרית, בעלי ברית של בוושינגטון באזור  חוששים שהם יישארו ללא גיבוי חזק במלחמה שהשתנתה מההתקוממות עממית למאבק בין מדינות בהן מעורבות כמה מעצמות צבאיות החזקות בעולם.

ישראל רואה בראש ובראשונה למטרה לצמצם את התפשטותה הטריטוריאלית של איראן לפני שארה"ב תוציא את כוחותיה. תקיפת ישראל ביוני  במזרח הצביעה על דחיפות זו. בהפצצות קודמות פגעה ישראל אך ורק בנכסים איראנים בדרום סוריה ובמרכזה.

השייח 'אבו טאליב אל-סעדי, חבר הלשכת הפוליטית של קת'עיב חיזבאללה, אמר כי הלוחמים היו בשטח עיראק כאשר הם הותקפו בחודש יוני. המיליציות השיעיות העיראקיות הפועלות בסוריה מכחישות לעתים קרובות את הימצאותן בשטח סוריה.

מעיראק נמסר כי הכוחות שנפגעו לא פעלו תחת פיקודה של הממשלה. המיליציה של קטאיב חיזבאללה שייכת רשמית לממשלת עירק אך היא למעשה נאמנה לאיראן.

סוריה ואיראן לא הגיבו מייד לבקשות להתייחסות לתקיפה ביוני.

יצירת מסדרון יבשתי דרך עיראק וסוריה היא יעד מרכזי עבור איראן לחזק את הגנתה מפני אויבים אזוריים, כך אמר גורם רשמי ב- IRGC לכתב העת.

איראן בדרך כלל מעבירה נשק באוויר לבעלות בריתה האזוריות כמו חיזבאללה הלבנונית, אך עם משלוחים אלה קל יותר לאויביה לפקח ולהשמיד אותם  מאשר למשלוחים  העוברים דרך כפרים ועיירות יחד עם סחורות רגילות. איראן כבר מעבירה כמה סחורות צבאיות לבעלות בריתה, אך מסדרון מאובטח יאפשר לה להעביר ציוד צבאי בקנה מידה גדול יותר.

תוואי הגשר היבשתי האיראני ברחבי עירק עובר דרך בסיסים ששימשו בעבר את ארה"ב או בעלות בריתה, כולל שדה התעופה H3, בסיס אר-רוטבה ובסיס האוויר של ספיצ'ר, לפי גורם במודיעין ואנליסט, וכן דרך עיירות עיראקיות קטנות כולל אקשט וסבאא אל בור. גורמים רשמיים אמרו כי הם צפו בשיירות נשק העוברות במעברי הגבול האיראניים ואז לבגדאד ומעבר לה.

אמנם גשר יבשתי שכזה הוא כבר מזמן בסיס לדאגה מצד גורמים רבים במערב וישראל, אך חלקם אינם משוכנעים בחשיבותו.

"הגשר היבשתי עשוי להכניס דברים מאיימים, אך הוא פונה למתקן צבאי בסוריה או נועד לתוואי מפתח ללבנון", אמר אנליסט ביטחוני שצפה בסוריה. "כך או כך, צבא ההגנה לישראל עדיין יכול לכוון לצמתים ולצינור שאיראן משתמשת בו."

לקראת פסגת יום שני של ארה"ב-רוסיה,  ביקר נתניהו את מר פוטין במוסקבה במטרה לגייס את עזרתו בסילוק כוחות הנאמנים לאיראן הרחק מהגבול הצפוני של ישראל.

מר נתניהו שוחח בשבת עם מר טראמפ , והוסיף כי הנשיא התחייב כי ארצו תומכת באינטרסים הביטחוניים של ישראל.

עם זאת, מנהיגי ישראל יודעים כי נסיגה מלאה של הכוחות האיראניים מסוריה אינה מציאותית וכי המינוף של רוסיה על איראן מוגבל, אומרים אנליסטים.

"לרוסיה אין את הרצון או היכולת להוציא את איראן מסוריה. היא לא רוצה לשים יותר "מגפיים על הקרקע" והיא זקוקה לכוחות איראניים על הקרקע כדי לנצח במלחמה, "אמר דמיטרי טרנין, מנהל מרכז קרנגי במוסקבה, מכון חשיבה עצמאי. "מה שנדון הם הפרמטרים של הנוכחות האיראנית."

משרד ההגנה של רוסיה לא הגיב לטענות.

לאחר הפגישה עם מר פוטין, אמר נתניהו לכתבים שרוסיה הרחיקה את כוחות ברית איראן "עשרות קילומטרים" מגבול ישראל-סוריה, לפי עיתון הארץ.

איראן מבודדת דיפלומטית לאחר שבע שנים של תמיכה במעשי הזוועה של מר אסד וכן אחר התמוטטות ההסכם הגרעיני עם איראן לאחר שהארה"ב יצאה ממנו, אמר מאיר ג'בדאנפר, אנליסט יליד איראן במרכז הבינתחומי בהרצליה, ישראל.

"אף אחד לא עוצר את ישראל. איש לא בא לעזרת איראן. איראן חשופה מאוד מבחינה דיפלומטית, "אמר מר ג'בדאנפר. "אתה לא רואה מדינה ערבית אחת המוקיעה את התקפות האוויר הישראליות."

אולם מנהיגי איראן סירבו שוב ושוב להיענות לאיומים אמריקניים או ישראליים, והם ממשיכים לטעון כי איראן נמצאת בסוריה ובעיראק רק בהזמנת ממשלותיהן.

עלי אכבר ולייאטי, יועצו הבכיר של המנהיג העליון של איראן, איתאללה עלי חמינאי, אמר ביום שישי במוסקבה לאחר שפגש את מר פוטין – "כשסוריה ועיראק יגידו  שהן כבר לא צריכות את היועצים הצבאיים שלנו, איראן לא תהסס לעזוב."

כתיבת תגובה