דו"ח בריטי טוען: איראן בעדיפות צבאית על בריטניה

העיתון הבריטי, "דיילי אקספרס", פרסם דו"ח ובו "תרשים מאזן כוחות" הממחיש כי כוח צבאי איראני עשוי להכריע את זה של בריטניה בהיבטים מרכזיים שונים.

השוואה בין כוחה הצבאי של בריטניה ואיראן מראה כי בריטניה נופלת מאחור בכל הנוגע לכוח אדם, כוח יבשתי וצי ומשאבי נפט", דווח בעיתון ביום שבת.

הדו"ח ציטט נתונים שפרסמה קבוצת Global Fire Power, אשר המחישו כי איראן נמצאת במעמד טוב יותר, בקרב אלמנטים משמעותיים מהקריטריונים אשר משמשים, בדרך כלל, לשם השוואה בין כוחה הפוטנציאלי של מדינה למצב צבאי פוטנציאלי.

העיתון הבריטי הדגיש, כי איראן נהנית ממספר גבוה יותר של אנשי צבא, טנקים ללחימה, נכסים ימיים וארטילריה, וזאת יחד עם 40 מיליון איש כשירים לשירות צבאי, כמעט כפול מהכמות העומדת לרשות בריטניה.

המאמר הדגיש את העובדה: כי איראן נהנית מיתרון של קצב ייצור נפט יומי גבוה משמעותית, כמעט פי חמש, מזה של בריטניה, וכן הוסיף המאמר כי אנליסטים של קבוצת ה-GFP ממתגים את משאבי הנפט: כ"עורק החיים", הדרוש לקיום מערכות צבאיות.

עם זאת, העיתון ציין, כי לבריטניה יש כוח אווירי גדול יותר בהשוואה לאיראן. אולם, ההשוואה רחוקה מלהיות מקיפה – הנתונים מסתמכים רק על ניתוח בסיסי וכמותי של כוח צבאי.

בזמן שהמאמר ציין את ההשוואה על כוחות האוויר של בריטניה ואיראן, הודגשה העובדה: כי יכולות צבאיות אסימטריות, הם גורם מפתח בדוקטרינת ההגנה של איראן.

העיתון הבריטי פרסם את הדו"ח תוך ציון החשש מפני עימות צבאי  בין המדינות.

למרות הפרובוקציות, גורמים רשמיים באיראן הדגישו את נחישותה של טהרן למצוא פתרון מדיני ולהפחית את המתחים בין המדינות.

מספר ימים קודם לכן פנה שר החוץ האיראני ג'וואד זריף לבוריס ג'ונסון, ראש הממשלה החדש שמונה בריטניה, ואמר כי "חשוב מאוד כשבוריס ג'ונסון  ייכנס לרחוב דאונינג 10 יבין שאיראן לא מבקשת עימות, כי איראן רוצה יחסים נורמליים מבוססים על כבוד הדדי. "

המתיחות נובעת מכך שלונדון וטהראן מעורבות בסכסוך פוליטי נוסף, כאשר בית המשפט הבריטי העליון דחה את התלונה שהגישה אירן המבקשת ריבית של לפחות 20 מיליון ליש"ט בגין חוב הקשור לסדרת עסקאות צבאיות שנחתמו לפני המהפכה האיראנית. משנת 1979.

על פי שגריר איראן בבריטניה, חמיד בידיינג'אד, פסיקת בית המשפט קשורה אך ורק לטענות איראן בדבר ריבית החוב הנדחה לאחר 2008.

פסק דין קודם אישר את זכותה של איראן לריבית הקשורה לחוב המקורי עד 2008.

עם זאת, בריטניה נמנעה שוב ושוב מלשלם את החוב שהיא מכירה שהיא חייבת לאירן, תוך שהיא מצטטת סנקציות בלתי חוקיות שהטילה ארצות הברית על טהראן.

קרדיט:בר מאיר-פרדס+ מקבוצת נציב

One thought on “דו"ח בריטי טוען: איראן בעדיפות צבאית על בריטניה

  • 28/07/2019 at 12:44
    Permalink

    שטויות:
    1. לאיראנים כמעט ואין חיל אויר.
    2. לאיראנים כמעט ואין: ל"א, אקדמיה, מו"פ הייטק עצמאי.
    3. הטנקים שלהם ברובם הגדול מיושנים – בניגוד לטנקים הבריטיים המעולים.

כתיבת תגובה