"הנשיונל אינטרסט":מטוסי אפ-35 "טיילו" בשמי איראן מבלי שיזהו אותם

כתב העת האמריקאי "נשיונל אינטרסט" מדווח כי במאי 2018 חשף חיל-האוויר שהוא השתמש במטוסי החמקן שלו בביצוע פעילויות קרביות, מה שהפך את ישראל למדינה הראשונה בעולם, שביצעה "משימה מבצעית" באמצעות ה- F-35.

מפקד חיל האוויר האיראני תא"ל פרזאד איסמעילי, שכיהן בתפקיד מאז 2010, פוטר על ידי המנהיג העליון של איראן, איתאללה עלי חמינאי, לאחר ששמר בסוד ,כי מטוסי F-35  של חיל האוויר הישראלי , "טיילו" במרחב האווירי של איראן, כך דיווח היומון הכוויתי אל-ג'רידה .

העיתון הדגיש, כי מקור תקשורתי איראני הוא שחשף את התקיפות הישראליות שהתרחשו במרץ 2018. אל ג'רידה ציטט בכיר צבא איראני שאמר כי רק בעקבות הפרסום בחודש מרץ שירותי הביון של משמרות המהפכה והמודיעין האיראני החלו לחקור את המקרה, בהוראתו הישירה של חמינאי.

על פי תחקיר העיתון,מטוסי ה"אדיר" של חיל-האוויר חדרו למרחב האווירי של איראן טסו בגובה רב בשמי טהראן, קראג'ראק, איספהאן, שיראז ובנדר עבאס  וצילמו את מערכת ההגנה האווירית של איראן.

אחד המקורות דיווח, כי מערכת ההגנה האווירית של איראן, כולל הרדאר הרוסי שפועל בשורותיה, לא גילתה את כניסתם של מטוסי הקרב ויציאתם, וכי איסמעילי הסתיר מידע זה מהמנהיג העליון בכדי לכסות על כישלון המערכת שתחת פיקודו. עם זאת המודיעין האיראני גילה שמטוסי הקרב הישראלים ביצעו את ה-"פיילוט" הזה, כמבחן לאפשרות של מתקפה  שלא ניתן לאתרה על האתרים והבסיסים האיראניים, ובמהלכם צילמו את אותם בסיסים רגישים, תוך התחמקות מהרדאר של מערכת הטילים הרוסית S-300.

על פי אל ג'רידה, המודיעין האיראני קיבל מידע סודי ביותר שמטוסי הקרב הישראלים אף הצליחו לצלם את האתרים הסודיים של איראן. חמינאי, שקיבל מידע זה, חושד כעת בשיתוף פעולה בין רוסיה לישראל, וכי הרוסים העבירו לישראל את הקוד הסודי, של מערכת הזיהוי עמית-טורף של הרדאר הרוסי באיראן – כך על פי העיתון הכוויתי.

חמינאי פיטר את מפקד מערך ההגנה האווירית של איראן ב -29 במאי, והחליף אותו בסגנו, הגנרל Alireza Sabahi-Fard.

ישראל היא המדינה הראשונה מחוץ לארה"ב שרכשה את מטוס ה- F-35 מהדור החמישי, וכי היא יכולה לרכוש עד 75 מטוסים מהסוג הזה.

קניית ה-F-35 על ידי חיל האוויר  זכו לביקורת נוקבת בתקשורת הישראלית, וגם ויכוח חריף בין מפקדים של חיל האוויר, כיוון שהמטוסים יקרים יותר מאלו שנרכשו על ידי חיל האוויר האמריקני (USAF) מאחר והם כוללים כמה מערכות ייחודיות, כדי לספק את הדרישות המבצעיות של חיל האוויר הישראלי.

עם זאת, שר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן הסביר כי "טייסות ה- F-35 הן שיא הטכנולוגיה, והן יסייעו לצבא ההגנה הישראלי ולחיל האוויר לעמוד באתגרים הביטחוניים הרבים שעומדים בפני ישראל, והם יהוו נדבך מרכזי בהגנה על ביטחונו של עם ישראל בגבולות המדינה, ואף הרחק משם".

ארה"ב למעשה מעניקה לישראל עזרה צבאית רבה יותר מכל מדינה אחרת בעולם –  הנאמדת כיום סביב ארבעה מיליארד דולר בשנה – וחוקיה בנושא מכירת נשק מחייבים, שישראל תמיד תשמור על עליונות צבאית במזרח התיכון.

קרדיט:עמרם אל מקבוצת נציב

כתיבת תגובה