השבוע שבין ה-12.7.19 ל- 19.7.19 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה-

*- ממשלת ישראל נכנעת למרבית דרישות החמא"ס, ובראשן חידוש הזרמת הכסף הקטרי, בתמורה לרגיעה ביטחונית חלקית, עם המשך שיגור בלוני התבערה. הכניעה הישראלית היא גם מול אסירי כלא אשקלון שאיימו בשביתת רעב, כאשר מנהיגם
נאצר אבו חמיד הוחזר לכלא.

*- בכיר חמא"ס קורא לרצוח יהודים בכל מקום, ומכריז על הקמת מפעל לחגורות נפץ ברצועת עזה, במטרה לפגוע בחיילי צה"ל המאבטחים את הגדר של הרצועה. בחמא"ס מיהרו להסתייג, בעקבות הנזק התקשורתי.

*- ניסיונות מצריים לחדש הדיאלוג בין הפת"ח לחמא"ס. עד כה, ללא פריצת דרך.

*- החגיגה המסורתית של ירי חי וזיקוקין המלווה את פרסום תוצאות מבחני הבגרות נערכה השבוע, והביאה למספר פצועים, למרות אזהרת מנגנוני הביטחון באיו"ש והרצועה מפני מעשים אלה.

*- גל מחאה של הפליטים הפלסטינים בלבנון, בעקבות איסור על העסקת פלסטינים במדינה. הרש"פ שיגרה נציג בכיר מטעמה לטפל במשבר.

ובהרחבה:

לאחר סבב קצר של איומים הדדיים, במקביל לסבב דילוגים ותיווך של אנשי המודיעין המצרי, הקטרים ושליח האו"ם ישראל חוזרת ומתקפלת, ומעניקה לחמא"ס שורה של הקלות. בין ההקלות: אישור להכנסה מחודשת של הכסף הקטרי, לצד הגדלת מספר הסחורות המותרות להכנסה לרצועה, למרות שניתן להשתמש בהן לצרכים צבאיים, האצת העבודות להקמת קו חשמל נוסף לרצועה, הקמת בית חולים שדה ענק במעבר ארז, החזרת סירות דיג עזתיות ומנועים שהוחרמו בידי חיל הים, וגולת הכותרת היתר מחודש להכנסת הכסף הקטרי, לפי כל תנאי החמא"ס.
הנה תמונות מהחזרת סירות הדיג, וכפי שתוכלו לראות מאות הדייגים מלאים תלונות כרימון:

החמא"ס מצידה לא התחייבה לשום תמורה, פרט להימנעות מהסלמה מחודשת. בלוני התבערה ממשיכים לרחף בשמי הנגב הצפוני, וכמובן שנושא השבויים הישראלים כלל לא מתקרב להסדרה, ולא בכדי יצאה אמו של קצין צה"ל הדר גולדין הי"ד בדמעות מהפגישה של משפחות השבויים והחללים בדמעות עם ראש הממשלה.

ההתנהגות שקשה שלא לכנותה רופסת, מעוררת את החוצפה החמא"סית ומביאה אותה לשיאים חדשים, עד לביצוע שגיאות גסות, כמו נאום של פתחי חמאד, הממונה על הבטחון מטעם התנועה שהכריז בין היתר, כי יש להרוג את היהודים בכל מקום בעולם בו יהיו, והודיע על הקמת מפעל ליצור חגורות נפץ, שישמשו את הפלסטינים שיחצו את הגדר מהרצועה לכיוון ישראל.

הנאום הזה התברר כשגיאה גסה, שאפילו החמא"ס מיהרה להסתייג ממנו, וגם חמאד עצמו נאלץ להוציא הודעת תיקון והבהרה חלקית. למרות את, ממשיכים בחמא"ס לקדם את הפגנת יום השישי הקרוב תחת הסיסמא: "שורפים את הדגל הציוני".

לצד זאת, דווח, כי אנשי המודיעין המצרי ניסו לפעול לחידוש הדיאלוג הפנים- פלסטיני בין החמא"ס והפת"ח, והעלו הצעת פשרה, לפיה ממשלת מחמד אשתיה תקבל את השליטה ברצועה, ובמקביל, תיקח אחריות על תשלום שכר 30 אלף עובדי המנגנון הציבורי שהקים החמא"ס ברצועה. לאחר התלבטות קצרה, דחו אנשי הפת"ח את ההצעה, והמהלכים הגיעו למבוי סתום.

הרפיסות הישראלית אינה רק מול החמא"ס, אלא גם מול האסירים הביטחוניים.
השבוע התפרסם, כי ממשלת ישראל אכן נכנעה לאסירי כלא אשקלון, שאיימו לפתוח בשביתת רעב, והשיבה לכלא את מנהיגי האסירים, ובראשם נאצר אבו חמיד, מי שעמד בראש "גדודי אלאקצא" באיו"ש בראשית האנתפאדה השניה, ומי שחמישה מאחיו מוחזקים במאסר עולם, ובכללם מי שרצח לאחרונה את לוחם דובדבן רונן לוברסקי הי"ד במחנה הפליטים אלאמערי.

ובאיו"ש סוכלו השבוע שני ניסיונות לביצוע פיגועי דקירה, בחסדי ה' ללא נפגעים מצידנו. לצד זאת, התקיימו הפגנות מחאה, בעקבות מותו של אסיר מבית פג'ר בגזרת בית לחם בבית הכלא. האסיר הושם בבידוד לאחר התקף פסיכוטי, ונמצא מת בתאו. במקביל, מדווח על שביתת רעב של מספר עצירים מנהליים, המוחים כנגד המעצר. מול משרדי הצלב האדום באיו"ש ובעזה התקיימו מספר
הפגנות תמיכה בעצירים אלה.

בד בבד, פרצו עימותים אלימים בין מתפרעים פלסטינים לכוחותינו, במספר מוקדים באיו"ש, בדגש על גזרת עוטף ירושלים, ובכלל זה בעיסאויה, מחנה הפליטים שועפאט ומחנה קלנדיה.

במישור הפנימי: בלט השבוע פרסום תוצאות מבחני הבגרות היום (חמישי). לקראת הפרסום הזהירו אנשי החמא"ס והמשטרה הפלסטינית, כי יענישו בחומרה מי שייתפסו יורים באוויר במהלך החגיגות. למותר לציין שהאיום לא עבד, וקולות ירי לצד זיקוקי נשמעו בכל מקום, ובעזה גם דווח על פצועים כתוצאה מהירי.
מכל מקום ראוי לציין, כי חלקם של תושבי עזה ברשימות המצטיינים בלט במיוחד, בשיעור גבוה בהרבה מחלקם היחסי באוכלוסיה. משרד החינוך הפלסטיני נמנע ממתן פומבי לאחוז ההצלחה באיו"ש לעומת הרצועה.

הנה תמונות מהחגיגות בשכם:

ועוד בנושא הפנימי: משרד הבריאות ברצועה הודיע על הקמת ועדת חקירה, בעקבות מותה של אשה הרה שרביעיית עוברים בבטנה, זמן קצר לאחר שהגיעה לבית החולים בח'אן יונס. האירוע גרר גל תלונות על הרשלנות הרפואית בבתי החולים.

ועוד בתחום הבריאות: השבוע בוצע בעזה ניתוח ראשון מסוגו של השתלת ואגינה באישה שנולדה ללא אבר זה.

הנה כתבה בנושא:

במישור הכלכלי – נמסר על החלטה ישראלית לאפשר יצוא ישיר של סחורה ממפעלים באיו"ש לישראל במשאיות ישראליות, וזאת לאחר התקנת מצלמות במפעלים אלה, כדי לפקח על היצוא.

לצד זאת, נעדכן על פתיחת סניף נוסף של רשת המסעדות האמריקאית KFC, והפעם ביריחו, הגם שבישראל אין לרשת ולו סניף אחד.

בתחום בטחון הפנים בלט רצח של תושב גזרת חברון ממשפחת רג'וב בלב השוק בדהריה, על רקע נקמת דם. מיד לאחר מכן הסגיר הרוצח את עצמו למש"פ, אך עדיין שוררת מתיחות רבה בגזרה.

סכסוך חמולות קשה ואלים פרץ גם בכפר קפין שבגזרת טול כרם, שכלל ירי, וחייב התערבות של המשטרה הפלסטינית.

לצד ענייני הפנים, שני נושאים מרכזיים בפזורה הפלסטינית הטרידו את האוכלוסייה: הראשון- מותו של בכיר בחמא"ס בתימן, במחסום צבאי. תנועת החמא"ס פרסמה הודעה רשמית בה דרשה מממשלת תימן לחקור את האירוע.

השני- גל הפגנות מחאה במחנות הפליטים הפלסטיניים בלבנון, לאחר ששר העבודה הלבנוני הוציא צו האוסר על הפליטים הפלסטיניים לעבוד בלבנון בלא אישור מיוחד. הפלסטינים טוענים שמדובר בהתעמרות, וכי מדובר במהלך שמטרתו ליצור לחץ על הפליטים לעזוב את לבנון, ולהשתקע במקומות אחרים כחלק מקידום "יוזמת טראמפ". על רקע הארועים בלבנון נשלח עזאם אלאחמד, חבר הנהגת הפת"ח ללבנון, לשיחות עם נציגי השלטון ומובילי המחאה הפלסטינית במדינה זו.

הנה תמונות מההפגנה במחנה עין אלחלוה:

ואחרי כל אלה נשלמות ההכנות ליציאת עולי הרגל למכה. שתי קבוצות של עולי רגל תצאנה מאיו"ש דרך גשר אלנבי, ארבע קבוצות מעזה דרך מסוף רפיח, ולצד אלה כאלף משפחות של "שהידים" שמלך סעודיה הודיע שיממן אישית את עלות יציאתם למכה, לקראת חג הקרבן. בנוסף, נשלמות ההכנות ל"טבח הגדול" של עשרות אלפי כבשים ועגלים לרגל החג בכל רחבי איו"ש ועזה.

קרדיט:יעקב סבג. לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

כתיבת תגובה