זיכרונות ממלחמות המכליות בשנות ה -80 במפרץ הפרסי

העימות בין בריטניה לאיראן במפרץ, העלה זיכרונות ממלחמות המכליות בשנות ה -80, דיווח ה-וושינגטון פוסט.

מומחה האיראני בן  אומר על ההתפתחויות האחרונות כי המצב במפרץ ומיצרי הורמוז, הוא דומה למה שקרה במלחמת עיראק איראן בשנות ה-80.

על רקע תגבור הכוחות האמריקאיים במפרץ הפרסי והפעולות של איראן לפגיעה במכליות הנפט,יש לציין כי זו לא הפעם הראשונה שהם תוקפים מכליות.
צריך לזכור כי מבחינה היסטורית הייתה כבר מלחמת מכליות מלאה בין איראן , עיראק וארה"ב לפני 34 שנים.

אז האיראנים מיקשו חלק מהמעברים הימיים. לאחר שכווית פנתה רשמית למעצמות בבקשה להגן על מעבר אניותיה במפרץ, החלו ספינות מלחמה רוסיות ואמריקניות לפטרל באזור. ב-14 באפריל 1988 עלתה פריגאטה אמריקנית על מוקש אירני ו-10 מלחים נפצעו והספינה ניזוקה קשה. בתגובה תקף הצי האמריקני מטרות איראניות והשמיד שתי אניות קרב, שתי אסדות נפט לא פעילות ששימשו כמרכזי מודיעין ושש סירות מלחמה מהירות. במהלך התקיפה נפגע מסוק אמריקני, התרסק ושני טייסיו נהרגו.
לסדרת התנגשויות אלה, נוספה גם טרגדיה, כאשר ב-3 ביולי הופל בטעות מטוס נוסעים איראני, ובו 290 נוסעים שהיה בדרכו לדובאיי, על-ידי טיל ששיגרה הסיירת האמריקנית "וינסנס" (Vincennes), ואיש לא ניצל. הדבר אירע, בעת התנגשות נוספת
שארעה בין כלי שיט אמריקנים, לבין ספינות איראניות באזור מצר הורמוז.

היום איראן מזהירה, מפני ההשלכות של סנקציות אמריקאיות ו"מלחמה כלכלית "עליה.
ויש להתייחס לאיומיה של איראן בכובד ראש, איראן של היום היא לא איראן של אז, היום היא מצוידת בכלי נשק שלא היו לה אז, ויכולותיה לגרום נזק לתוקפים ליד מפתן ביתה הוא גדול יותר .

מה שיכול לשנות את המצב, הוא רק טעות מצד איראן , אם תפגע באחת מכלי השיט של ארה"ב, דבר שנראה שלא יקרה.

קרדיט:עמרם אל מקבוצת נציב

כתיבת תגובה