ארגון בין לאומי הוסמך לאתר את העומדים מאחורי המתקפות הכימיות בסוריה

מקורות יודעי דבר אמרו "לרויטרס", כי צוות חדש הוקם על ידי הארגון למניעת הפצת נשק הכימי לקבוע מי השתמש בתחמושת אסורה בסוריה. על הצוות יהיה  לחקור דיווחים על תשע התקפות, במהלך המלחמה המתחוללת שם, כולל התקפות בעיר דומא שליד דמשק.

הארגון לאיסור שימוש בנשק כימי (OPCW), הוקם בשנת 1997, כגוף טכני ליישום אמנה גלובלית למניעת התפשטות הנשק. המנדט שלה היה מוגבל עד כה,והיא יכלה לקבוע רק אם היו או לא היו התקפות בנשק כימי, ולא יכלה לזהות מי ביצעו את ההתקפות האלה.

בחודש יוני, המדינות החברות החליטו,במהלך דיון מיוחד, על הקמת צוות שיוכל לחקור ולזהות גם מי עשה שימוש בנשק כימי. צעד זה עורר מחלוקות פוליטיות גדולות בארגון האומות. נכון לעכשיו הארגון זיהה את המקומות שבהם יתבצעו החקירות הראשונות  שיתבצע במהלך שלוש השנים הקרובות.

ארצות הברית והאיחוד האירופי תמכו בהצעה בראשות הבריטים, להקים צוות בין 10 חברים, בעוד רוסיה, איראן וסוריה התנגדו לכך.

בכינוס של המדינות החברות שפורסם בחודש שעבר, אמר ראש הארגון לאיסור נשק כימי (OPCW) פרננדו אריאס, כי סוריה סירבה להנפיק אשרות או למסור את המסמכים הדרושים.

ב-7 באפריל 2018, דווח על עשרות בני אדם שמתו, לאחר התקפה על דומא, אז בשליטת האופוזיציה החמושה, וכוחות פרו-סוריים צרו עליה.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ הטיל את האשמה על הכוחות הסוריים וכעבור שבוע פתח במתקפת טילים על מטרות סוריות, בתמיכת צרפת ובריטניה.

ממשלתו של נשיא סוריה, בשאר אל-אסד ורוסיה, תמכו בצבא, והכחישו את השימוש בנשק כימי והאשימו את האופוזיציה , בביצוע הפיגוע על מנת לסבך את הכוחות הסוריים. אז עשו שימוש בגז סארין וכלור.

נציג רוסיה בארגון איסור הנשק הכימי בהאג לא הגיב לבקשות לבדוק את השימוש בנשק כימי. סוריה הצטרפה לאמנת הנשק הכימי ב- 2013 והסכימה להשמיד את הנשק הכימי שברשותה כדי למנוע פעולה צבאית על ידי נשיא ארה"ב לשעבר, ברק אובמה.

נקבע מנגנון חקירה משותף של האו"ם והארגון לאיסור הנשק הכימי כדי לקבוע מי האחראים לשימוש בנשק כימי, אך רוסיה השתמשה בזכות הוטו נגד החלטה.

על הצוות החדש שהוקם עכשיו, על ידי הארגון למניעת הפצת נשק כימי, הוטלה המשימה לבדוק,במשותף עם האו"ם, את ההתקפות הכימיות שהיו ב-11 האתרים מראשית 2015.

ב -1 במארס הגיע צוות של הארגון לאיסור הנשק הכימי (OPCW) למקום ההתקפה בנשק כימי בדומא ומצא שכנראה היה שימוש בכלור . הוא לא קבע מי עומד מאחורי ההתקפה.

סוריה טרם חשפה את תכנית הנשק הכימי שלה, או הסבירה מדוע חוקרים גילו עקבות של גז העצבים או חומרים כימיים המשמשים בנשק כימי  במספר מקומות.

סוריה הודתה לפני למעלה מחמש שנים כי ביצעה מחקר ופיתוח של גז עצבים וחרדל אבל לא הכירה באמנה של איסור שימוש בנשק כימי.

שגריר קנדה אמר לארגון שיש לאסור גם שימוש בנשק הכימי סארין .

בפגישות המאורגנות בהאג השבוע נאמר: "מכל המקרים שהיה חשד של שימוש בנשק כימי עולה מהראיות המצטברות שההצהרות של סוריה שהשמידה את כל הנשק הכימי שברשותה הם שקריות ומתגלות כהצהרות שווא, היא גם השמידה ראיות פוטנציאליות שהכילו רכיבים כימיים אסורים שהיו בידיה":

"המשך החזקתה של סוריה בכימיקלים אלה בתוך המדינה מחזקת את האשמות הנוכחיות שהמשטר עשה שימוש בהם" אמר.

קרדיט:עמרם אל מקבוצת נציב

כתיבת תגובה