ה"וול סטריט ג'ורנל ": סילוק האיראנים מסוריה הוא כבר לא בר ביצוע

תחת הכותרת: "ארבעה עיקרים לפרויקט האיראני בסוריה", דיווח ה"וול סטריט ג'ורנל "במאמרו של ג'ונתן ספייר – جوناثان سباير, על ארבעה מרכיבים של מה שמכונה" הפרויקט האיראני " בסוריה, שם סבור הכותב כי סילוק איראן מסוריה הוא לא רק שאינו קל אלא הוא כבר לא בר ביצוע, וגם אם רוסיה תסכים לקחת על עצמה את המשימה הזאת, היכולת להשיג זאת עדיין לא ברורה כלל וכלל ".

"ישראל ביצעה לפחות 200 תקיפות אוויריות, נגד מטרות איראניות בסוריה, מאז 2017, כדי להרתיע את איראן מלהמשיך בפרויקט ההתפשטות שלה בסוריה", אומר כותב המאמר שהוא גם מנהל המרכז לדיווח ולניתוח בנושאי המזרח התיכון – مركز الشرق الأوسط للتقارير والتحليل  "הפרויקט האיראני בסוריה הוא רחב, עמוק ורב-פנים וחלק ממרכיביו פגיעים מאוד להפצצות מהתקפות אוויריות כגון מתקני מחקר, אתרי טילים ושיירות, אך גורמים אחרים אינם נפגעים".

כיום, איראן עוסקת במאמץ נרחב לשילוב כל מתקני הפיקוד שלה  במדינה הסורית עצמה. טהראן מבקשת גם לטשטש כל סימן שיאפשר זיהוי סממנים איראנים במתקניה כך שלא ניתן יהיה להבדיל בין מבנה שלה למבנה סורי. איראן מתכוונת להתחפר עמוק  במדינה הסורית הנוכחית- כך טוען מחבר המאמר.

מהם ארבעת היסודות של הפרויקט האיראני?

המרכיב הראשון, לדברי המחבר, מאמציה של איראן בסוריה כוללים מספר גורמים. ראשית, הקמת קבוצות חמושות המגייסות את לוחמיה מקרב הסורים, וכוללת מיליציות  כגון כוחות אלרדא – "قوات الرضا", חטיבת אל-באקר-"لواء الباقر", וגדוד 313-"الكتيبة 313" , שגויסו ואומנו על ידי משמרות המהפכה האיראניים.

המרכיב השני הוא יצירת גופים כמו הבסיג 'האיראני שישרתו ככוחות בטחון הפנים של סוריה.כוחות הגנת המולדת אמורות להיות הכוח המרכזי שיכלול  בין 90,000 ל- 100,000 מגוייסים   שגויסו על ידי משמרות המהפכה אך הם יהיו חלק בלתי נפרד מהכוחות הסוריים.

המרכיב השלישי:  משמרות המהפכה האיראנים יתמקדו במתן תמיכה, טיפול ובניית ברית עם הכוחות המזוינים הרשמיים של סוריה ויקיימו  קשרים ישירים עם כמה שיותר מהגורמים המשפיעים ביותר בצבא הערבי הסורי.

המרכיב הרביעי הוא יישובם מחדש של שיעים באזורים שהיו בעבר מאוכלסים על ידי סונים סורים, מציין המחבר.

תחרות בין רוסיה לאיראן

המחבר מציין כי "המגוייסים החדשים למיליציות משרתים את הפרויקט האיראני שמטרתו לאפשר לאיראן, בטווח הארוך, לשלוט מרחוק בסוריה, ולכן עצירת פרויקט כזה לא תעשה בהפצצה אווירית בלבד, ואי לכך ישראל מקווה לשכנע את רוסיה לעזור לה בסילוק האיראנים מסוריה ".

"ברור שלרוסיה יש את היכולת  והכוח להשתלט על סוריה לאחר שחיל האוויר הרוסי הציל את המשטר של הנשיא בשאר אל-אסד מתבוסה אפשרית באמצע 2015", אמר הכותב. על פי מקורות בסוריה, בשאר אל אסד מעדיף השפעה רוסית על זאת של איראן, כי מוסקבה רוצה שותף נאיבי קטן, אבל טהרן  רוצה שתהיה בובה. "

פירוק סוריה

הכותב תוהה אם רוסיה תתחייב ברצינות לעזור ביישום מטרתה של ישראל להוציא את איראן מכל סוריה. ועונה בעצמו: "בוודאי שלא, משום שישראל או וושינגטון לא דרבנו את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ללחוץ על בת בריתו סוריה שתוותר על העזרה האיראנית. פוטין מרגיש שהוא חייב לישראל או לארה"ב לעשות זאת, אך מצד שני יכולתם של הרוסים, או אפילו של בשאר אסד לבצע זאת היום שואף לאפס ".

מחבר הכתבה מסכם באומרו כי איראן צפויה להמשיך בתכניתה  לפרק את סוריה ובמקביל תמשיך ישראל את מתקפותיה האוויריות נגד כוחות החוץ הפועלים  לפירוק סוריה מבלי לשבור את הכלים.

קרדיט:עמרם אל מקבוצת נציב

2 thoughts on “ה"וול סטריט ג'ורנל ": סילוק האיראנים מסוריה הוא כבר לא בר ביצוע

כתיבת תגובה