ה-"וושינגטון פוסט": האם איראן מתקרבת להשגת פצצת גרעין?"

ה"וושינגטון פוסט "פרסם מאמר של אדם טיילור, על העשרת האורניום, והסלמת המתח בין וושינגטון לטהרן, בעקבות הודעת דובר הארגון האיראני לאנרגיה אטומית, בהארוז קמלונדי, כי שיעור העשרת האורניום באיראן עומד על כ -4.5% במקום 3.67%, על פי הסכם הגרעין.

לדעת הכותב, צעד זה עלול להוביל להתנגשות בין שתי המדינות. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אמר בשבוע שעבר לאיראן, "צריכה להיות זהירה", ומזכירת העיתונות של הבית הלבן, סטפני גרשם, אמרה כי איראן מפרה את תנאי העסקה הגרעינית.

העיתון הסביר את המשמעות להעשרת האורניום, והצביע על כך שהוא מינרל טבעי שניתן להשתמש בו בתחנות כוח גרעיניות וייצור נשק גרעיני, ויש להעשיר אותו על מנת להשיג את התוצאה הרצויה. הכותב ציין כי ההסכם הגרעיני הטיל מגבלות על כמות האורניום המועשר שיכול להיות בידי איראן, המגמה בארה"ב היא לשמור על מלאי של איראן של אורניום מתחת 300 ק"ג, והעשרה עד 3.67%, והם צריכים למכור כל כמויות עודפות בשוק הבינלאומי, במשך 15 שנים. "אבל מה שקרה עכשיו שהם עברו גם את הכמות וגם העשרה מעל המותר.

העיתון קובע כי איראן חרגה ממכסת 300 ק"ג של אורניום מועשר. ועכשיו "אין מגבלות או מכשולים להעשרה גבוהה בעתיד", אמר קמלונדי. לדעת הכותב, אין פירוש הדבר שאיראן יכולה לייצר נשק גרעיני. האיראנים צריכים להעשיר אורניום בשיעורים גבוהים מאוד כדי לייצר פצצה. "

מצד שני, אמר מנכ"ל איגוד בקרת נשק דאריל Kimball, וציין כי ייצור של נשק גרעיני צריך 1200 ק"ג של אורניום.

במקביל, האנליסטים סבורים כי איראן הפרה את תנאי ההסכם הגרעיני, ויכולה בסופו של דבר להגיע לייצור נשק גרעיני, ולדברי קימבאל "זה מטריד".

קרדיט:עמרם אל מקבוצת נציב

כתיבת תגובה