תגובה רוסית אפשרית במקרה של סכסוך מלחמתי בין ארה"ב לאיראן

ההתערבות הצבאית המהירה של רוסיה בסוריה, בשנת 2015, כדי לשמור על משטר אסד בשלטון, צריכה להדליק לקובעי המדיניות בארה"ב נורה אדומה -במלחמה מול איראן, אשר תתרחב על פני עיראק, סוריה, לבנון, ישראל, המפרץ הפרסי, אפריקה, אסיה ודרום אמריקה.

כפי שכתב מזכיר המדינה לשעבר ג'ון קרי בזיכרונותיו, רוסיה לא העניקה לממשל אובמה "שום אינדיקציה למה שיבוא" בסוריה.

כניסה אפשרית למלחמה, של מדינה בעלת כוח גרעיני, ברצון רוסי, מטרתה להוות איום מרכזי, אשר ינסה לערער את היציבות של ארצות-הברית בעולם. הרעיון הוא כוח הרתעה המהווה איום, וישפיע על המהלכים של ארה"ב בדרך גלויה וסמויה, זה בוודאי יעלה את רמת הסכסוך עם איראן ויהפוך את הזירה העולמית למסובכת יותר.

התערבות כזו עלולה להתרחש בצורה של העברות נשק חשאיות, אך ייתכן שתכלול גם פריסות צבאיות מאיימות.

דברי סטיבן בלנק, פרופסור לביטחון הלאומי הרוסי (הירצה במכללה למלחמה של צבא ארה"ב בין השנים -1989-2013):

👈"אני חושב [שגורמים מסוימים בארה"ב] מעוניינים להפיל את הממשל באיראן. אני לא מאמין שהפקידים האמריקנים באמת רוצים מלחמה עם איראן, אך הם עלולים להביא את איראן לפינה, ואז מי יודע מה האיראנים יכולים לעשות. איראן עלולה לפתוח במתקפות על ישראל באמצעות חיזבאללה וחמאס ולנסות לפתוח חזית שנייה".

"אני חושב שרוסיה תנסה למנוע מאיראן לתקוף את ישראל, משום שהם לא רוצים לראות את איראן נכנסת למלחמה שהיא תפסיד בה. מה שרוסיה תעשה, זה לתמוך באיראן נגד ארצות הברית באופן דיפלומטי, כלכלי, העברות נשק, גלויות או חשאיות, מערכות הגנה אווירית, טילים קצרים ובינוניים, והפעלת בנות ברית [לביצוע ניסויים צבאיים ופריסות צבאיות]".

בלנק כתב בניתוח באוקטובר 2017, עבור קרן ג'יימסטאון: "האינטרסים האסטרטגים הבסיסיים של רוסיה טמונים בקידום העוינות האיראנית-אמריקנית, ולא בשיתוף פעולה. העוינות האיראנית- אמריקנית מונעת את הדומיננטיות של ארה"ב במזרח התיכון ומאפשרת לרוסיה להשפיע עליה, על ידי תמיכה בשימור מערכת של מתיחות מבוקרת, אשר תועיל לרוסיה".

באירוע אשר התקיים ב-11 ביוני במכון מחקר אמריקאי, אמר האלוף בדימוס, שלמה ברום, עמית מחקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי באוניברסיטת תל אביב, כי רוסיה לא תתערב צבאית במקרה של סכסוך עם איראן, אלא תבקש לנצל יתרונות פוטנציאלים לאחר סיומה.

בהתחשב בתלות של רוסיה בכוחות האיראנים בסוריה, על מנת להגן את שלטונו של אסד, האינטרס של ארה"ב הוא, כי הסכסוך בין איראן-ישראל וארה"ב, יכלול את הקשרים הצבאיים של איראן בסוריה ובלבנון, ובכך זה ישפיע באופן משמעותי על האינטרסים של רוסיה בסוריה. לכל הפחות, זה יגדיל את ההוצאות של רוסיה ביחס להתחייבויות הצבאיות שלה בסוריה.

איראן מסמנת את האסטרטגיה הרוסית המכוונת להכנסת הרתעת גרעין לזירה, בכך שהיא חוזרת להעשיר אורניום, לאחרונה זה גם בולט ברטוריקה היוצאת מהמשטר האיראני, הטוענת שיש ברשותה של איראן "נשק סודי".

על קובעי המדיניות בארה"ב לשים לב, כי כל מאמץ אגרסיבי יותר להחמיר את העימות עם איראן, נוגד את האינטרסים של רוסיה, אשר משתמשת באיראן להחלשת ארה"ב בזירה הבינלאומית ובמזרח התיכון במיוחד.

בהתחשב בחוויית המלחמות הקודמות, סביר כי המלחמה עם איראן עשויה להתרחב מעבר לשליטה של ארה"ב, משום שסביר שרוסיה תדאג באופן סמוי או גלוי לערב כוח יריב גרעיני בזירה, ובכך תשמור על מטרתה המקורית, שהיא החלשת הדומיננטיות של ארה"ב בזירה הבינלאומית.

קרדיט:אברהם תמקר – פרד"ס מקבוצת נציב

2 thoughts on “תגובה רוסית אפשרית במקרה של סכסוך מלחמתי בין ארה"ב לאיראן

כתיבת תגובה