השבוע שבין ה-28.6.19 ל- 5.7.19 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה

*- שורה של מחוות והקלות ישראליות לחמא"ס בניסיון לרסן את טרור הבלונים, שאמנם מצטמצם, אך לא נפסק לחלוטין. בין המחוות הישראליות, היתר לכניסת קבוצת כדורגל מאיו"ש לרצועה.

*- הפרות סדר אלימות באיו"ש על רקע הועידה בבחריין, ובעיקר בכפר עיסאויה הסמוך לירושלים שם נהרג פעיל חמא"ס מוכר, לאחר שירה זיקוקים לעבר שוטרים.

*- החמא"ס משלמת משכורת כמעט מלאה לעובדי המנגנון הממשלתי מטעמה ברצועה. הרש"פ מסתפקת בתשלום חלקי על רקע החזרת כספי המסלקה, ומקימה צוות להתמודדות עם המשבר. הקבלנים באיו"ש תובעים בתוך כך מהממשלה לשלם להם את הכספים המגיעים להם.

*- מנגנוני הרש"פ עוצרים מנהלי דפי פייסבוק לאחר שדיווחו על אירועים פליליים, בעלי פוטנציאל להתססת הרחוב באיו"ש.

*- זעם פלסטיני, לאחר שעשרות פועלים פלסטינים הוכו באלימות ע"י המון זועם בקזחסטאן.

ובהרחבה:

אחרי שבוע עם למעלה ממאה שריפות בעקבות בלוני התבערה, ואיומים בהסלמה מחודשת, טענו בחמא"ס שישראל קיבלה את מרבית דרישות התנועה להקלות על הרצועה, וכי מעתה הם יפעלו "להורדת מפלס הלהבות". ואכן, בפועל חל צמצום מסוים במספר בלוני התבערה, גם אם הדבר לא נפסק לחלוטין.

מנגד, ישראל הגדילה מחדש את מרחב הדייג ואת כמות הסחורות העוברות לרצועה. ישראל גם החזירה לרצועה 20 סירות דייג שהוחרמו לאחר שחרגו משטחי הדיג, וכן ניתנו הקלות גם למעבר אנשים במעברי הרצועה, ובמסגרת זו איפשרה ישראל כניסת קבוצת כדורגל של מחנה הפליטים בלאטה מאיו"ש, שזכתה באליפות איו"ש בכדורגל, למשחק מול אלופת הרצועה בכדורגל, קבוצת מועדון ח'דמאת רפיח, כשהמשחק הסתיים בתיקו:1, לא לפני שאסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמא"ס פגש באורחים.

הנה תמונות מהמשחק:

לצד זאת, מאפשרת ישראל יציאת אלפי סוחרים מהרצועה לישראל, לא מעטים מהם אינם אלא פועלים העובדים בישראל, בידיעה ברורה של המערכת, הרואה בכך שלב מקדים למתן היתר מחודש גם ליציאת פועלים על מנת להקל על המצב הכלכלי ברצועה.

יצויין, כי בחמא"ס דרשו לאשר לממשלת קטר להעביר לרצועה גם 5 מליון דולר לתשלום משכורות לעובדי המנגנון הציבורי של החמא"ס. ישראל אמנם סירבה, אבל למרת הסירוב הצליחו אנשי החמא"ס לשלם השבוע משכורת מלאה לכמעט כל העובדים, פרט לשכבה מצומצמת של בכירים שנאלצו להסתפק בשכר חלקי.

לעומת זאת, הכריז מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרש"פ, כי זו תשלם החודש משכורות מלאות לכל העובדים ששכרם עד 2000 ₪, בעוד שאר העובדים יקבלו רק 60% מהשכר, למרות שהרש"פ קיבלה את החלק הראשון של המלווה הקטרי בסך 20 מליון דולר, ולמרות התחייבות הליגה הערבית להעביר לרש"פ מענק חודשי בסך מאה מליון דולר, החלטה שטרם מומשה בפועל. אשתיה הדגיש שמשפחות האסירים וה"שהידים" תקבלנה קיצבה מלאה, והרש"פ תמשיך להחזיר את כספי המסלקה, כל עוד ישראל מקזזת מהם את הסכום שהרש"פ משלמת למחבלים ומשפחותיהם.

בד בבד, הודיע אשתיה על הקמת צוות לבחינת התמודדות עם מה שכינה "גזל כספי הרש"פ בידי ישראל". זאת, כאשר נציגי ישראל מנסים לחפש דרכים להעביר לרש"פ כסף בשיטות עוקפות, ובכלל זה לוותר על גביית מסים על דלק, ולאפשר לרש"פ לגבות את המס עצמאית, מה שעשוי להכניס לרש"פ סכום של 200 מליון ₪ בחודש.
נראה שהפניקה בישראל מהמצב הכלכלי של הרש"פ, מביאה גורמים אלו לקדם מהלכים ברמת סיכון גבוהה, שיביאו ללא ספק לגל הברחות דלק משטחי הרש"פ לישראל, כפי שכבר התרחש בימי ממשלת סלאם פיאד, גם אז הוריד פיאד את המיסוי על הסולר, והביא להברחות ענק של דלק משטחי הרש"פ לישראל.

ברקע לדברים מפרסמת התאחדות הקבלנים הפלסטינית גילוי דעת הקורא ליו"ר הרש"פ להתערב, נוכח הלחצים המופעלים על הקבלנים מצד הבנקים, בעקבות עצירת תשלומים מהרש"פ. הקבלנים דורשים הן את הפסקת הלחץ מצד הבנקים והן את תשלום הכספים המגיעים להם מצד הרש"פ.

ואם ברצועה ראינו השבוע מגמת רגיעה, באיו"ש, ראינו דוקא מגמה הפוכה, כאשר עשרות הפגנות, חלקן אלימות יצאו בעידוד הפת"ח והחמא"ס גם יחד במחאה על ועידת בחרין. באחת מהן, בכפר עיסאויה הסמוך להר הצופים בירושלים נהרג מתפרע מאש שוטרי, לאחר שירה לעברם זיקוקים בכינון ישיר. מותו של המחבל, מחמד עביד, איש חמא"ס מוכר בעברו, שהכיר היטב את בתי הכלא, הביא להתלהטות נוספת של הגזרה, והפרות הסדר נמשכו עוד ימים רבים לאחר מכן.

הנה תמונות מהתקרית בה נהרג עביד, כאשר המתפרעים הפלסטינים מנסים לחלץ את גופתו מידי השוטרים:

לצד זאת, מגדירים דוברי הרש"פ את מאבקם בועידת בחרין כהצלחה, נוכח התגייסות מרבית התקשורת הערבית, וגם חלק מהרחוב הערבי למען עמדתם, תוך קיום הפגנות מחאה המוניות נגד בחריין בעיראק, בתימן ובמקומות נוספים, וגם בבחריין עצמה הניפו רבים את "דגלי פלסטין".

אנשי הרש"פ עצרו בתוך כך, את צאלח אבו מאילה, מחברון, איש עסקים שנטל חלק בוועידה בבחריין, אך שיחררו אותו זמן קצר לאחר מכן בלחץ אמריקאי. אנשי הרש"פ ניסו לעצור גם את אשרף ג'עברי, איש העסקים הבכיר ביותר שנטל חלק בוועידה בבחריין, ומי שגם אירח בביתו את סעודת ה"איפטאר" עם ראשי המתנחלים, אך זה עבר לשטח חברון שבשליטת ישראל, ולכן לא הצליחו אנשי המנגנונים
הפלסטינים לעצרו.

לצד זאת גינו דוברי הרש"פ בחריפות את שגריר ארה"ב בישראל פרידמן, נוכח השתתפותו בטקס פריצת המנהרה ממעיין השילוח לכיוון הכותל המערבי, תוך שהם טוענים שהדבר משקף מחדש את "החד – צדדיות" של הממשל האמריקאי.

בהקשר אחר: מאות מתושבי אזור ראמאללה הפגינו סמוך לבית השיח' חסן יוסף, מראשי חמא"ס איו"ש, המוחזק בכלא הישראלי, בעיירה ביתוניא, לאחר פרסום ראיון בטלוויזיה הישראלית עם בן נוסף של השיח' (מלבד הבן בכור מצעב, שהתפרסם כמשתף פעולה עם השב"כ). המפגינים נשאו כרזות בהם נאמר: "כולנו בניך". יצויין, כי לא רק אנשי חמא"ס נטלו חלק במפגן התמיכה בשיח', אלא גם
אנשי פת"ח, ובראשם קסאם, בנו של מרואן ברגותי, שבפוסט שכתב בפייסבוק הצביע על הידידות רבת השנים בין אביו לבין השיח', ושיתוף הפעולה ביניהם. גם אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמא"ס התקשר לאשתו של יוסף, כדי להביע תמיכה בו.

הנה תמונות מההפגנה:

בתחום בטחון הפנים: שוטר חמא"ס נהרג כשניסה להפריד סכסוך חמולות בשכונת שיח' רדואן בעזה. אנשי החמא"ס ביצעו מעצרים בקרב המתפרעים והניצים.
ובאיו"ש לכדו מנגנוני הרש"פ מעבדת סמים בראמאללה, וחממת ענק לגידול מריחואנה ביטא שבגזרת חברון.

לצד זאת עצרו השבוע אנשי המש"פ עורך של דף פייסבוק מטול כרם, לאחר שדיווח על חשיפת בית בושת בעיר, בטענה שפרסם מידע לא מהימן, שיש בו כדי להתסיס את האוכלוסייה. בשבוע שעבר נעצר מנהל דף פייסבוק מטובאס, לאחר פרסום ידיעה אודות גבר מחברון שרצח את אשתו בדקירות סכין. גם כאן, הנימוק היה פרסום מידע שקרי ומתסיס.

בשכם, ישנה אי בהירות, כאשר במלאת שנתיים לכהונתו כראש העיר, אמור עדלי יעיש, ראש העיריה המכהן לפנות את מקומו, במסגרת הסכם רוטציה, עם סמיח טבילה, נציג הפת"ח, נוכח מצבו הרפואי של טבילה, שאינו מאפשר לו לעמוד בראשות העירייה.

ובשולי הדברים עשרות פועלים פלסטיניים, מרביתם יוצאי מחנות הפליטים בלבנון, שהועסקו בקזחסטן ע"י חברת CCC (חברת ענק בבעלות פלסטינים נוצרים המתגוררים ביון), הוכו בידי אלפי קזחים וחלקם נזקק לאשפוז, לאחר שפועל לבנוני מהחברה הפיץ תמונה לא צנועה של צעירה קזחית, וגרם לגל זעם כנגד הקהילה הערבית כולה במדינה. ממשלת הרש"פ תבעה מממשלת קזחסטן לטפל בחומרה
בפרשה.

הנה תמונות מהתקרית:

ובפאריס: זהוה ערפאת, בתו של יאסר ערפאת יש"ו סיימה את לימודי התואר השני במדעי המדינה וקיבלה את תעודת התואר, כשנלווה אליה לאירוע ד"ר רמזי ח'ורי מי ששימש משך שנים כמנהל הלשכה של ערפאת, וכיום הוא אחראי מטעם הרש"פ על הקשר עם הכנסיות הנוצריות.

ולסיום. השבוע (4 יולי) החל חודש ד'ו אלקעדה, החודש המקדים את חודש החג', שהיום העשירי בו הוא חג הקרבן המוסלמי. לקראת סוף החודש, צפויה יציאת עולי הרגל למכה, ולמעשה ההכנות למבצע היציאה הגדול כבר מתנהלות במלוא עוזן.

קרדיט:יעקב סבג. לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

 

כתיבת תגובה