רוסיה מתווכת בסימון הגבול הימי הסורי לבנוני להגנת האינטרסים שלה

האתר- US Monitor תאר את יוזמת הגישור הרוסי תלתוואי הגבול הלבנוני-סורי כ-"גאונית ".
האתר מוסר, כי שליחו של נשיא רוסיה בסוריה ,אלכסנדר לבנרנטייב, אמר כי "רוסיה יכולה לשחק תפקיד המתווך בסוגיית תיחום הגבול הימי הסורי-לבנוני, במידת הצורך," ו "כעת בתיווך ארה"ב, תיחום החלק הימי של הגבול בין לבנון וישראל עומד בפני חתימה . ואם יהיה צורך לתמיכה או סוג של סיוע, אנחנו תומכים בו, כדי להתקדם ולהגיע להסכמים קונקרטיים על נושאים חשובים באמת, וזה תורם לקידום ביטחון גדול יותר של האזור , אבל כדי להשיג יציבות אמיתית באזור, ויש צורך של שיתוף פעולה בין 2 המעצמות . הדגשנו שרוסיה מוכנה להציע "כל עזרה אפשרית שתשרת את האינטרסים של סוריה גם כן. "
רוסיה מתעניינת בגבול הימי הצפוני … האם היא מתווכת בין לבנון לסוריה? כנראה שכן,
הגבול הלבנוני-סורי הוא קטע שנוי במחלוקת גם כן … האם רוסיה תצליח לייצר הסכם? ימים יגידו .
הוא גם הזכיר את הדו"ח של העיתון "א-שרק אלאוסאט", אשר דיווח כי סוריה הסכימה לבקשת  הרוסים לפתוח במגעים עם הרשויות הלבנוניות לביצוע תיחום האזור הימי, בהודעה בכתב שנשלחה לביירות הכוללת בקשה פורמאלית לתחום את אזור הגבול הצפוני ותיחום בלוק 1 ובלוק ו 2.
בדו"ח אישר האתר, כי מהלכיה של רוסיה נובעים מהאינטרסים של חברות רוסיות בתחום עתודות האנרגיה במזרח התיכון, ואמר כי תהליך התיחום ימומן בנדיבות.
באשר לסוריה, האתר ציין כי מוסקווה, שחתמה עם דמשק על הסכם לחקר הגז והנפט לאורך החוף הסורי ב -2013, עדיין מעוניינת בעבודה בסוריה, לאחר שהעבודה הושהתה ב -2015 בשל מלחמת האזרחים,
אשר ללבנון, האתר אומר שרוסיה רואה בכך חשיבות גדולה במסגרת יוזמה, שמטרתה לחזק את יציבותם של מוסדות הממשל הסוריים. באותה רוח, האתר דיבר על נכונות הקונסורציום המורכב מחברות קידוח מכמה מדינות , רוסיה איטליה וצרפת ,לבצע קידוחים בבלוק מס '4 בינואר הקרוב ששיך ללבנון. הנשיא מישל עאון אמר לפני פגישתו עם עמיתו הרוסי, ולדימיר פוטין, כי הוא אינו רואה שום מכשול, המונע מרוסיה לתווך את התיחום של הגבול הימי עם ישראל.
בהקשר זה, האתר מצטט מומחים האומרים כי שתי סיבות עיקריות מאחורי השתתפות של "Novatek" בלבנון:
אחת החברה מקורבת מאוד לפוטין וערכה כ17 מליארד דולר וגם  שהחברה תומכת באופן פעיל באינטרסים הרוסיים באזור ,פועלת להגדיל את ההשפעה הפוליטית באזור, על ידי השתתפות בפרויקטים כלכליים חשובים מאוד, לאור סנקציות אירופיות ואמריקאיות. יש לציין כי חברת "Novtk" נתונה לסנקציות אמריקאיות.
עוד נמסר, שלבנון חתמה על חוזה עם החברה "רוסנפט" שעוסקת בחיפושי נפט, כדי לפתח מתקני אחסון נפט בטריפולי. סביר להניח כי מאמצים אלה יעזרו להתוות את ההסכם לתיחום גבול הים בין לבנון לסוריה אל שלב חדש, וכן תגבר ההשפעה של רוסיה פוליטית וכלכלית בסוריה. המאמצים הדיפלומטיים האינטנסיביים של רוסיה, מוכיחים כי היא מאמינה באפשרות של "פתרון הסכסוך על גבולות טריטוריאליים, בין לבנון לסוריה", נכתב באתר .

קרדיט:עמרם אל מקבוצת נציב

 

כתיבת תגובה