איראן מפילה מל"ט ריגול אמריקני – ארה"ב מאיימת

צבא ארה"ב אישר היום רשמית שמל"ט שלו הופל ע"י איראן לפנות בוקר. המדובר במל"ט ריגול חדיש ביותר, בעל יכולות גבוהות מאוד של איסוף מידע מסוגים שונים. המל"ט ייחודי גם בממדיו העצומים – מוטת כנפיו כ- 40 מטר (לשם השוואה, המל"ט הישראלי הגדול ביותר ה"איתן", שנחשב לאחד מהגדולים בעולם, הינו בעל מוטת כנפיים של 26 מטר), ומחירו כמעט פי 2 ממטוס החמקן ה 35-F.

ארה"ב האשימה את איראן בהפלת המטוס מעל מים בינלאומיים, בעוד שאיראן טוענת שהוא הופל בשל העובדה שהוא חדר למרחב האווירי שלה. לפני זמן מה, כתב נשיא ארה"ב בחשבון הטוויטר שלו ש"איראן עשתה טעות גדולה מאוד!". מסר מאיים זה מצטרף להאשמות האמריקניות החריפות בשבועות האחרונים לאחר תקיפת המכליות, הן ארבעת המכליות שהותקפו ליד איחוד האמירויות, והן שתי המכליות שהותקפו בשבוע שעבר ליד מפרץ עומאן. להאשמות נלוו גם צילומים מרשיעים אותם הציגה ארה"ב, שבהם נראים אנשי צבא איראנים מסירים מוקש עלוקה שלא התפוצץ מדופנה של אחת המכליות.

הפנטגון הודיע כבר לפני מספר ימים על תגבור נוסף של כוחות, שיכלול טילי פטריוט, ואמצעי מודיעין נוספים. גם בריטניה שולחת כ- 100 אנשי קומנדו, על מנת לאבטח את ספינותיה שבאזור. חשוב להדגיש שנכון לעכשיו, מצבת הכוחות האמריקנים במפרץ רחוקה מלהתאים למלחמה כוללת, ובוודאי שאינה מתאימה כלל למלחמה יבשתית גדולה כדוגמת "מלחמת המפרץ" בשנת תשנ"א (1991 למניינם). הסד"כ היבשתי האמריקני כלל באותו זמן 2 גייסות מלאים, ובהם אלפי טנקים ונגמ"שים, ובמפרץ היו פרוסים כחצי מיליון חיילים אמריקנים. כיום, גם לאחר כל תגבורי הכוחות, מגיע הסד"כ האמריקני לכמה עשרות אלפי חיילים בלבד, רובם בכוחות הים, האוויר והמודיעין, עם נוכחות יבשתית מצומצמת מאוד.

גם סדר הכוחות האווירי אינו גדול, ולפיכך נראה שתגובה צבאית אמריקנית, במידה ואכן תוצא אל הפועל, תהיה מצומצמת ומוגבלת לתקיפה של מספר אתרים באיראן, ויתכן גם לפגיעה בזרוע הים שלה (שאחראית על הפגיעה במכליות הנפט). אולם, גם לתקיפה מוגבלת ישנו פוטנציאל הידרדרות גבוה. עובדה זו ידועה היטב לשני הצדדים, וכן למערכת הבין לאומית. זוהי הסיבה להתבטאותו החריגה של פוטין שהזהיר מפני פעולה צבאית אמריקנית. סביר להניח שמאחורי הקלעים מופעל לחץ כבד גם מצד מדינות אירופאיות, על מנת שארה"ב לא תגיב צבאית. לחץ הופכי, מופעל כנראה מצידה של סעודיה, שמעוניינת בהתייצבות אמריקנית נחרצת מול האיום האיראני הגובר על בטחונה של ממלכה זו.

כפי שכתבתי מספר פעמים, מאז החלה המתיחות במפרץ, טראמפ אינו מעוניין במלחמה כוללת, וזאת הן בשל מחירה הכלכלי העצום, והן משום שהוא כבר השיק השבוע את קמפיין הבחירות שלו. מבחינתו, הוא יכול לנצל היטב את החשש הבין לאומי הגובר מפעולה צבאית, ואת הלגיטימציה שיש לו לבצע אותה (בשל הפלת המל"ט והפגיעה במכליות), על מנת להגביר עוד יותר את הלחץ על איראן ו"להוריד אותה על הברכיים" עם סנקציות חזקות על יצוא ויבוא של סחורות ואפילו של מוצרי מזון, כמו כן הוא יוכל עכשיו גם לשלב בלחץ יותר ויותר ממדינות אירופה, וזאת על מנת להכריח את איראן להגיע לשולחן המו"מ מתוך עמדת נחיתות. את כל זאת הוא יכול להשיג ע"י איומים בלבד.
בכל אופן, הימים והשעות הקרובות יהיו משמעותיים ביותר, והסבירות לפעולה צבאית אמריקנית מוגבלת אכן גוברת.

מאת: אבישי אפרגון, פרשן לענייני צבא ובטחון, שירת בצה"ל בתפקיד מיוחד, ראש ישיבה

 

כתיבת תגובה