השבוע שבין ה-14.6.19 ל- 20.6.19 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה-

*- הפלסטינים מסלימים את טרור הבלונים, ואת האלימות בהפגנות הגדר, וישראל
ממהרת לאשר הכנסת הכסף הקטרי בניסיון להרגיע.

*- מגעים בין חמא"ס לאיראנים, על רקע המתיחות במפרץ, כשחמא"ס חוששת ממהלכים חד צדדיים של נאמני איראן ברצועה, ובראשם הגא"פ. ברקע לדברים, מתפתחת מתיחות בין חמא"ס למצרים, בעקבות מותו של הנשיא המודח מחמד מורסי.

*- הרש"פ ממשיכה לדחות את הכסף הישראלי, המוצע לה, בעקבות קיזוז כספי התמיכה במחבלים, תוך ניסיון להוציא ידיעות על סכנה לקריסה כלכלית בשל כך, במטרה ליצר לחץ על ישראל, הגם שבפועל, אין לרש"פ בעיה להישרד למרות אי העברת הכסף.

*- ראש מועצת הכפר דיר קדיס הודח, לאחר פרסום אודות השתתפות מתנחלים בחתונת בנו. ברקע מונעים מנגנוני הרש"פ כניסת כוח צה"ל לכפר בני נעים.

*- עשרות חמושים ניסו לתקוף את ראש הפת"ח בחברון, והונסו ע"י חמושים בני החמולה.

ובהרחבה:

לאחר הסלמה פלסטינית בטרור הבלונים ובאלימות בהפגנות הגדר, אישרה ממשלת ישראל את הכנסת הכסף הקטרי מחדש לרצועה, ופתחה שוב את מרחב הדיג בניסיון להרגיע את השטח. נציג קטר לרש"פ השיח' עמאדי הגיע לרצועה עם מזוודות כסף בסך 15 מליון דולר, 10 מליון לחלוקה לנזקקים, ו- 5 מליון לתעסוקה יזומה
בחסות האו"מ, ובנוסף, ממנת קטר רכישת דלק לתחנת הכוח בעזה. בנוסף, ממשלת קטר הודיעה שתממן גם הנחת קו חשמל נוסף מישראל לרצועה בעלות של 40 מליון ₪ בחודש.

הנה תמונת מכניסת הכסף הקטרי לרצועה וחלוקתו:

למי שחושב, שהכסף הקטרי מגיע רק לנזקקים ברצועה, אני מציע להתפכח במהירות. חלק ניכר מהכסף הקטרי מגיע במישרין או בעקיפין לחמא"ס ואנשיה,ומעבר לכך הוא מאפשר לתנועה להסיט משאבים לא רק לזרוע הצבאית של התנועה,שלא חסרה משאבים גם בזמנים היותר קשים, אלא גם ל"מערך הדעוה" האזרחי של
החמא"ס.

ביטוי אחד מני רבים להתחזקות הפיננסית של החמא"ס ניתן לראות בפרסום לפיו במהלך רמדאן חילקה החמא"ס לנזקקים סיוע בסך 2.4 מליון דולר בגזרת רפיח בלבד.

בתוך כך, מוצאת עצמה החמא"ס בתווך של העימות הסוני- שיעי שמרכזו באיראן ובסוריה, ובמסגרת זו, החמא"ס ממשיכה להתקרב לציר האיראני. במסגרת זו,צאלח עארורי, סגן ראש הלשכה המדינית של חמא"ס הגיע לאיראן ונועד שם עם בכירי השלטון, ובכללם המנהיג חמינאי, כדי לדון במשמעויות האיום האמריקאי
על איראן. חמא"ס אמנם מנסה להימנע מלהיהפך ל"בובה איראנית" באופן מוחלט, בדומה לארגון הג'האד האסלאמי, אך היא מבינה במקביל, שהכסף האיראני לא ניתן "לשם שמיים". על רקע זה, נרשמו גילויי מתיחות בין החמא"ס לגא"פ,כשאנשי החמא"ס ניסו למנוע את טרפוד ההבנות עם ישראל בידי אנשי הגא"פ,שביקשו לבצע ירי רקטות.

מנגד, מתפתחת מתיחות בין החמא"ס למצרים, בעקבות מותו של הנשיא לשעבר, איש האחים המוסלמים מחמד מרסי במהלך משפטו. אנשי החמא"ס פירסמו הודעות אבל והשמיעו ביקורת מרומזת על המשטר המצרי, גם אם נזהרו, שלא למתוח את החבל, יתר על המידה.

הנה כתבה על ביטויי האבל ברצועה בעקבות מותו של מרסי:

לעומת החמא"ס, מנעה הרש"פ פתיחת בתי אבל למרסי במקומות שונים באיו"ש,במטרה לבטא את קרבתה לשלטון המצרי, למרות הזעם הפלסטיני על השתתפות מצרים בוועידת בחריין.

יצויין, כי לקראת כינוס הועידה ב- 25 יוני, מתוכננות שורה של פעילויות מחאה פלסטיניות בהובלת הפת"ח, ובמרכזן שביתה כללית ביום כינוס הועידה. הועד המרכזי של הפת"ח צפוי להתכנס בראמאללה בשבת הקרובה לדיון מדיני שיתמקד בועידת בחרין והדרכים להיאבק בה, וביוזמת הנשיא טראמפ.

ועוד ברש"פ: אבו מאזן דחה את פניית ראש השב"כ הישראלי נדב ארגמן לחזור ולקבל את כספי המסלקה, למרות ניכוי הכספים המשולמים למשפחות האסירים. בנוסף טען, כי הרש"פ ביטלה את העלאת שכר שרי הממשלה והבכירים, ותגבה את התוספת רטרואקטיבית.

בד בבד, מנסה הרש"פ להעביר לתקשורת ידיעות בדבר מצוקה כלכלית חריפה וסכנת קריסה של המנגנונים באיו"ש, אם יימשך המצב בו היא לא מקבלת את הכספים מישראל, במטרה לנסות ולאלץ את ישראל להתקפל, ולבטל את קיזוז התמיכה במשפחות המחבלים.

בפועל, לרש"פ לא אמורה להיות בעיה, לאחר שקטר העבירה לרש"פ 250 מליון דולר, שהם כמעט כל הכסף שמעבירה ישראל במשך 3 חודשים. בנוסף הסכימו 50 אנשי עסקים פלסטיניים גדולים להלוות לרש"פ סכום של 50 מליון דולר, במטרה להתגבר על הגירעון. גם הבנקים בשטחי הרש"פ הודיעו שילוו לרש"פ את הכף הדרוש לתשלום המשכורות, אך לא נראה שהרש"פ מעוניינת בכסף הזה, אלא בעיקר בביטול ההחלטה הישראלית.

ברקע לדברים, הודיעו אסירי הגא"פ על ביטול שביתת הרעב, שבה איימו לפתוח,לאחר שלטענתם קיבלו הבטחה מהרש"פ לבטל את הקיצוץ בקצבאותיהם בתוך כחודש. בכלא אשקלון נפתחה שביתת רעב, במחאה על החמרת תנאי הכליאה במקום, והעברת דובר האסירים נאצר אבו חמיד, לכלא אחר.

קרדיט:יעקב סבג. לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

 

כתיבת תגובה