מבזקי חדשות בין לאומיות ליום 17-6-2019

*- שר האנרגיה של איראן, רזא ארדקאניאן, אמר כי בקרוב תודיע איראן על יישום ההסכם עם חמשת החברות באיחוד הכלכלי האירופאי על סחר חופשי.

👈בנאום בפני הפגישה ה -15 של הוועדה המשותפת של איראן ורוסיה ביום ראשון, אמר שר האנרגיה של איראן, כי על פי ההסכם 800 מוצרים יהיו כפופים להפחתות תעריפים בסחר בין איראן לאירופה.

👈"ההסכם יסלול את הדרך להרחבת הקשרים בין איראן לבין לאירופה" צוטט שר האנרגיה של איראן.

*- מפקד משטרת קנדהאר באפגניסטן, חוסיין ח'אן, מספר כי מתקפות הטליבאן על כוחות הביטחון בדרום אפגניסטן גדלו יחד עם תחילת חופשת הקיץ במדרסות [בית-ספר מוּסלמי ללימודי דת וכתבי קודש] של פקיסטן, אשר לדבריו מחנכות את התלמידים ל"קיצוניות וטרור".

👈ח'אן אמר כי בהיעדר בתי ספר דתיים באפגניסטן הצעירים נדחפים לצאת מאפגניסטן וללכת ללמוד בשליחות הג'יהאד במדרסות של פקיסטן ושם, הצעירים מקבלים "הכשרה על טרור וקיצוניות".

👈"זה הקיץ וזה עונת המלחמה, מכיוון שהמדרסות בפקיסטן נמצאות בחופשה, והם [תלמידי המדרסות] נשלחים בחזרה לאפגניסטן בשם הג'יהאד," אמר מפקד המשטרה.

👈ח'אן אמר כי בעוד מאמצי השלום מתנהלים, הטליבאן מעצים את המלחמה בדרום, כדי שיוכל "לזכות בזכויות יתר" במהלך שיחות השלום.

*- סוכנות הידיעות הרשמית של צפון קוריאה האשימה את ארצות הברית בגישה "מטעה" כלפי איראן, ואמרה כי וושינגטון הטילה סנקציות חדשות על חברה איראנית רק שבוע לאחר השיחות.

*- מקור בכיר במשרד החוץ היפני אמר, כי אם המומחיות המתוחכמת כדי לבצע את הפיגוע, רק היא מספיקה כדי להיות סיבה להסיק כי התוקפת היא איראן, "זה תופס גם על ארצות הברית וגם על ישראל."

👈יפן דורשת מארצות הברית לספק ראיות קונקרטיות, כדי שיפן תוכל לתמוך בטענה שאיראן אשמה בהתקפות על שתי מיכליות הנפט, ליד מיצרי הורמוז ביום חמישי.

👈הבקשה באה לאחר שמזכיר המדינה של ארה"ב, מייק פומפייאו, השליך אשמה מהירה על איראן לאחר הפיגועים.

👈משרד ההגנה של ארה"ב פירסם מאוחר יותר סרטון, ובו נראית ספינת סיור איראנית שהורידה מוקש, אשר לא התפוצץ ממכלית המופעלת על ידי יפן.

👈אך הממשל ביפן לא השתכנע, מקורות המכירים את הנושא ביפן אמרו, כי "ההסבר של ארה"ב לא עזר לנו לסיים את הספקולציות", אמר גורם בכיר בממשלת יפן.

👈הגורם ציין כי יפן כבר מחפשת ראיות יותר קונקרטיות בערוצים שונים, והחלה לבצע גם חקירה משל עצמה.

👈מקור אחר המקורב לראש ממשלת יפן אמר: "אלה אינן הוכחות חותכות לכך שאיראן היא אשמה".

👈"גם אם ארצות הברית היא זו שהביאה את הטענה, אנחנו [יפן] לא יכולים פשוט לומר שאנחנו מאמינים בזה", הוא הוסיף.

👈מקור אחר במשרד החוץ היפני אמר, כי אם המומחיות המתוחכמת כדי לבצע את הפיגוע, רק היא מספיקה כדי להיות סיבה להסיק כי התוקפת היא איראן, "זה תופס גם על ארצות הברית וגם על ישראל."

👈"ההתקפות השפיעו קשות על המוניטין של ראש הממשלה כשניסה להיות מתווך בין ארצות הברית לאיראן", אמר המקורב לראש הממשלה. "זה חשש רציני, ועשיית טעויות בקביעת העובדות היא בלתי אפשרית", אמר המקור לעיתון היפני.

*- המתאם המיוחד של האו"ם לתהליך השלום במזרח התיכון, ניקולאי מלדנוב, עזב את רצועת עזה דרך מעבר ארז ביום שישי, לאחר שנפגש עם הנהגת חמאס.

👈על פי דיווחים ברצועת עזה, בכירי חמאס אמרו לשגריר האו"ם כי "הם לא יסבלו את המצב הנוכחי, וכי על ישראל לפתוח מחדש את אזור הדיג בעזה באופן מיידי".

👈מהדיווחים עולה כי בכירים בחמאס, הודיעו למלאדנוב כי הם "נותנים הזדמנות למאמצים הבינלאומיים להרגיע ולהסיר את המצור, אך אחרת נכפה על ישראל להסיר את המצור בדרכנו".

*- מקורות בחמאס אמרו היום, כי ישראל דורשת מהארגון לחדש את השיחות על החזרת גופות של חיילים, אשר נפלו בקרב בתמורה לשקט ברצועת עזה.

👈המקורות אמרו כי חמאס סירב לדרישה.

*- הודו הודיעה כי היא מטילה תעריפים גבוהים יותר – על 28 מוצרים מארה"ב החל מיום ראשון, לאחר שארה"ב פרשה ממעמד הסחר המועדף עם דרום אסיה.

👈למעשה, זו ההסלמה האחרונה במלחמת הסחר של הנשיא טראמפ, אשר נועדה לקצץ את הגירעונות בארה"ב.

👈כתגובה לסירובה של ארה"ב לפטור הודו מתעריפים גבוהים על יבוא פלדה ואלומיניום, הודו הטילה תעריפים גבוהים של כ-70%, על מגוון מוצרים כולל שקדים ותפוחים המיובאים מארה"ב, כך דווח ב-BBC.

👈שר החוץ של ארה"ב, מייק פומפייאו, הצפוי לבקר בהודו החודש, אמר השבוע, כי ארצות הברית פתוחה לפתרון פערי הסחר עם המדינה, באמצעות גישה גדולה יותר [מצידה של הודו] לחברות ולשווקים בארה"ב.

👈הודו הודיעה ביוני 2018 על תגובת תגמול בהיקף של 235 מיליון דולר על סחורות ארה"ב, אך לבינתיים שיחות הסחר של ארה"ב והודו מעכבות את יישומן.

קרדיט:אברהם תמקר – פרד"ס מקבוצת נציב

כתיבת תגובה