מבזקי חדשות בין לאומיות ליום 10-6-2019

*- יש לשקול מחדש את התפקיד של הדולר האמריקאי כמטבע העתודה העולמית, מאחר והמטבע הפך לנשק הפוליטי של ארה"ב, כך אמר נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, למשתתפים בפורום הכלכלי הבינלאומי בסנקט פטרבורג.

*- לפחות 14 קצינים הצבא טורקיה ומלוחמי המיליציות הנתמכות על ידי טורקיה נהרגו באירועי הלחימה האחרונים עם הלוחמים הכורדים בעפרין ובאיזז בצפון חאלב, כך דיווחו מקורות כורדים.

*- איראן דחתה את הקריאה של צרפת לשיחות בינלאומיות רחבות יותר על תוכנית הגרעין שלה והשאיפות הצבאיות שלה, איראן הצהירה כי תדון בהסכם רק עם מעצמות גלובליות.

?נשיא צרפת, עמנואל מקרון, הצהיר אתמול כי צרפת וארצות הברית מעוניינות למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני, והדגישו כי שיחות חדשות צריכות להתמקד בין היתר, בהפחתת תוכנית הטילים הבליסטיים של איראן.

?עם זאת, משרד החוץ של איראן דחה את דבריו של מקרון, וכן הכריז על סירובה של איראן לדון בכל נושא אחר מלבד הסכם 2015, ממנו נסוג נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ.

*- קדרי אבו בכר, יו"ר ועדת האסירים הפלסטינים, גינה את הפשעים החוזרים ונשנים, אשר ביצעה ישראל נגד שבויים פלסטינים, ולטענתו צעדים אלה מבצעים "עיקוף מסוכן וחסר תקדים", אשר נועד להחליש את הפטריוטיזם שלהם, וכן לסבך חיי היומיום שלהם בכלא.

?אבו בכר אמר בהצהרה, כי ישראל מגייסת את כל היכולות שלה ליצירת מציאות חדשה בבתי הכלא ובמרכזי המעצר.

?הוא הדגיש כי ישראל משתמשת בכל האופציות הזמינות, כדי לנקום באסירים ובני משפחותיהם, עד כדי כך שזה הפך לתחרות בין פוליטיקאים ישראלים לבין קציני צבא.

?אבו בכר הוסיף ואמר כי: "יש פשיטות יום-יומיות בבתי הכלא ובמרכזי המעצר, ומספר רב של עצורים מועברים מכלא אחד למשנהו".

?הוא גם טען כי ישראל אינה רוצה ששבויים פלסטינים יהיו בתנאים יציבים בכלא, והצביע על ההוראה של בית הכלא באשקלון בשבוע שעבר, שלא לאפשר לאסירים לחגוג את עיד אל-פיטר כראיה שישראל היא מדינה גזענית.

*- אמצעי הביטחון הישראליים בגבול עם לבנון, אינם מצביעים על מבצע צבאי קרוב, אבל הם עשויים להיות חלק מאמצעי זהירות, אשר אומצו על ידי הכוחות הישראלים, כך הובא בעיתון הסעודי אשרק אל-אווסאט.

?"צבא לבנון וכוח יוניפי"ל מתאמים את המאמצים בדרום לבנון, ומתבצע מעקב צמוד אחר המצב. הצעדים הישראליים אינם מצביעים על פעולה צבאית קרובה, אלא נוקטים במסגרת אמצעי זהירות", אמר גורם ביטחוני בעילום שם.

*- המטבע הרוסי יחליף את דולר ארה"ב בעסקאות בין ונצואלה לרוסי, כך אמר סגן נשיא הכלכלה של ונצואלה, בפורום הכלכלי הבינלאומי בסנט פטרבורג.

?"סנקציות חד צדדיות מצד ארה"ב מונעות מאיתנו להשתמש ולהסתדר עם דולרים של ארה"ב", אמר סגן שר הכלכלה של ונצואלה לספוטניק בשבת,

?"אז פיתחנו מנגנון כדי שנוכל למלא את החובות שלנו לרוסיה, וזה יפעל ברובלים", הוא הדגיש.

?המהלך של ונצואלה ורוסיה יאפשר לעקוף את הסנקציות הפיננסיות, אשר מטיל ממשל טראמפ, תוך הגנה על הצד הרוסי מפני עונשים נוספים מצד ארה"ב.

*- יחיא רחים ספאוי, העוזר הצבאי העליון של מנהיג המהפכה האסלאמית, הדגיש את כוח ההרתעה של איראן, ומזהיר את האויבים של איראן בתגובה מיידית ומוחצת, במקרה של תוקפנות.

?"אנחנו לא מתנערים מכל מלחמה ותוקפנות נגד כל מדינה, וזה נאמר פעמים אחדות על ידי המנהיג העליון (איתאללה סיאד עלי ח'אמנהאי). אבל אם אויבים, ובכללם הציונים או האמריקאים, יעשו צעד נגדנו בכל רמה, תהיה לנו הגנה חזקה וכוח ההרתעה גם יכה מכות הדדיות שאין להעלות אותן על הדעת ונכה באינטרסים שלהם ובסיסים צבאיים", אמר ספאוי ביום שבת.

?הוא גם הדגיש כי איראן חזקה בתחום הצבאי מכל 15 שכנותיה, למעט רוסיה ואיראן ורוסיה מתואמות במאבק נגד הטרור בסוריה והשכנות מעבר הים.

?רחים ספאוי הסביר, כי במקרה של תוקפנות אויב נגד איראן, "נביא את ההתקפה הכי מוחצת והמפתיעה ביותר לא רק באזורים שונים בארץ אלא גם מעבר לים", והוסיף כי זו האסטרטגיה, אשר הומצאה על ידי האייתוללה חמינאי עבור הכוחות המזוינים.

*- נשיא איראן, חסן רוחאני, אמר כי הרחבת היחסים בין איראן לטורקיה, כשחקניות מפתח בעולם האסלאמי ובאזור, חשובה לביטחון וליציבות האזורי.

?רוחאני אמר את הדברים בשיחת טלפון עם עמיתו הטורקי, רג'פ טייפ ארדואן, בשבת.

?רוחאני אמר, כי איראן נחושה בדעתה לקדם את שיתוף הפעולה הכלכלי עם טורקיה, תוך הדגשת הצורך להשתמש במטבעות הלאומיים בעסקאות סחר.

?רוחאני הביע צער על שפיכות דמים במדינות כמו סודן, לוב, תימן ואפגניסטן, והוסיף כי "יחד, איראן וטורקיה, בשיתוף עם מדינות חברות אחרות, יכולות לשים קץ למצב המצער והמסוכן הזה ולפתור בעיות אזוריות ועולמיות".

?נשיא איראן גם הצביע על חשיבות קידום שיתוף הפעולה במאבק בטרור וחיזוק הביטחון באזורי הגבול המשותפים.

?נשיא טורקיה, מצדו, תיאר את יחסי איראן וטורקיה כחברות ידידותיות, ואמר כי הרחבת הקשרים הבילטרליים תורמת הן לאומות והן לאיזור.

?ארדואן ציין כי יש צורך לשפר את היחסים הבילטראליים בכל התחומים, במיוחד בכלכלה והמסחר, ארדואן מציגו גם התייחס לחשיבות של שימוש במטבעות לאומיים במסחר.

?בהתייחסות שלו לסנקציות החד-צדדיות של ארה"ב נגד איראן, הוא כינה את הסנקציות כעריצות ואמר, כי טורקיה לעולם לא תתשתף בסנקציות כאלה ותבקש להעמיק את הקשר הידידותי עם איראן.

*- ראש ממשלת הודו, נארנדרה מודי, קרא לכנס עולמי, אשר יתמודד עם איום הטרור באזור ובעולם כולו.

?במהלך נאום של מודי, בביקור הזר הראשון [האיים המלדיביים] מאז ניצח מחדש בבחירות, הוא אמר לפרלמנט המלדיבי: "טרור הוא לא רק איום למדינה, אלא איום לכל הציביליזציה".

?"הקהילה הבינלאומית ארגנה באופן פעיל אמנה עולמית וכנסים רבים על האיום בשינוי האקלים. למה לא בנושא הטרור?" שאל מודי.

?מודי קרא לכנס עולמי "כדי שיהיו דיונים משמעותיים ומכווני תוצאה, על מנת לפתור את הפרצות שהטרוריסטים ותומכיהם מנצלים".

?הביקור הבא של מודי צפוי להיות בסרי לנקה, שם ענייני הביטחון עשויים להיות באופן משמעותי על סדר היום.

?גל של פיגועים פגע בסרי לנקה ביום הראשון של חג הפסחא והרג יותר מ -250 אנשים, למרות אזהרות חוזרות ונשנות של שירותי המודיעין ההודי על המזימה המיליטנטית.

קרדיט:אברהם תמקר – פרד"ס מקבוצת נציב

כתיבת תגובה