השבוע שבין ה-1.6.19 ל- 6.6.19 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה

חג עיד אלפיטר נחוג בשטחי הרש"פ על רקע מחלוקת בעולם הערבי לגבי מועד תחילת החג. המחלוקת גלשה גם לשטחי איו"ש שם ניסו פעילי "חזב אלתחריר" לציין את החג יום לפני המועד שקבעו אנשי הדת של הרש"פ.

בחמא"ס ממשיכים בשיגור בלוני תבערה ומאיימים בהסלמה מחודשת, על רקע מניעת הכנסה של מוצרים העשויים לשמש לייצור חומרי נפץ ורקטות. גם באיו"ש מנסים פלסטינים להצית שטחים, ובמקביל פרצה שריפת ענק באזור עינות בידאן שממזרח לשכם.

ראש ממשלת הרש"פ מאיים, כי המשך דחיית כספי המסלקה מישראל יביא לקריסת מנגנוני הביטחון, במטרה ליצור לחץ על ישראל לבטל את קיזוז הכספים המשולמים למשפחות ה"שהידים והאסירים". מדובר באיום סרק, שכן הרש"פ צפויה לקבל בימים הקרובים מאות מליונים מקטר.

מתיחות רבה בהר הבית, על רקע העליה ההמונית של היהודים להר ביום ירושלים. בד בבד, ניצלו הפלסטינים את הנוכחות הגדולה בהר בימי הרמדאן ופרצו מחדש את מתחם שער הרחמים.

ברקע- הותקפו, דרשן הר הבית יוסף אבו סנינה ובנו, ככל הנראה, על רקע סכסוכי חמולות בחברון.

ובהרחבה:

חג עיד אלפיטר נחוג השבוע בצל מחלוקת חריפה בעולם המוסלמי כולו. תחילה הודיעו השלטונות בסעודיה, כי הירח נצפה בלילה שבין שני לשלישי בטלסקופ מיוחד ממצפה כוכבים בממלכה, וחלק ממדינות ערב הכריזו על תחילת החג כבר ביום שלישי. זמן קצר לאחר מכן הודיעו אנשי דת ממצרים וירדן, שלפי החשבונות האסטרונומיים שלהם, לא ניתן לראות את הירח בלילה שבין שני לשלישי, ולכן יום שלישי יהיה היום האחרון של הרמדאן והחג יחול ביום רביעי- 05 יוני. כתוצאה מכך, חגגו מספר מדינות ובראשן סעודיה ותורכיה את
החג ביום שלישי, ואילו מצרים, ירדן ואחריהם הפלסטינים ציינו את החג ביום רביעי. הגדילה מכולם מאלי באפריקה, ששם ציינו את החג כבר ביום שני, ושם גם החל חודש הרמדאן יום אחד לפני שאר העולם המוסלמי. יצויין, כי לפי ההלכה האסלאמית, די שבאחת המדינות נצפה הירח, כדי שניתן יהיה לקיים את החג, אבל החלוקה המדינית הביאה לכך שבכל מדינה נקבע החג באופן עצמאי.
המחלוקת על מועד החג גררה גל של בדיחות ברשתות החברתיות, כמו הצעה לקיים חצי יום צום וחצי חג והודעה שסעודיה מבטלת את מתנת החג שהיא מחלקת למדינות העניות שאינן הולכות לפי שיטתה, עוד  המחלוקת לגבי מועד החג השפיעה גם על שטחי הרש"פ, כאשר אנשי "חזב אלתחריר"- תנועה דתית, הדוגלת בחידוש ה"ח'ליפות האסלאמית", שלשיטתם אין מקום להפרדה בין מדינות בנוגע למועד החג ניסו לקיים תפילת חג בחברון, ובמספר כפרים נוספים ופוזרו בכח בידי המנגנונים. הפעילים ניסו לקיים גם תפילת חג במסגד אלאקצא ובינם לבין יתר המתפללים פרצו עימותים.

הנה תמונות מחברון:

לקראת החג: נועד יחיא סנואר, ראש החמא"ס ברצועה עם נכבדים וראשי חמולות במטרה לחזק את הקשר בין התנועה לבינם. ח'ליל אלחיה, סגן ראש החמא"ס בעזה שנשא את דרשת החג במחנה השיבה מזרחית לעיר עזה הכריז, כי "ישראל חלשה מקורי העכביש, וסופה הולך ומתקרב".

כמחווה של רצון טוב, שיחררה החמא"ס מבתי הכלא שלה כ- 1500 חייבי מיסים העצורים על ידה, במסגרת מדיניות חוסר הסובלנות כלפי חייבי מיסים שהיא מפעילה באזור. מנגד, גם אבו מאזן חתם על צווי חנינה לכמה מאות אסירים פליליים ופעילי חמא"ס באיו"ש.

לצד זאת, מצרים מודיעה שתחדש את מאמצי הפיוס הפנים – פלסטיני מיד לאחר חג עיד אלפיטר.

יצוין, כי השווקים ברצועה ובאיו"ש מלאו בסחורות, אך לטענת הסוחרים, בשני האזורים, היה היקף הקניות מצומצם יחסית, ברצועה, כיון שארגוני סיוע חילקו כמויות ענק של מוצרי מזון, ובאיו"ש, בשל חוסר הודאות בעקבות צמצום המשכורות שמשלמת הרש"פ לעובדיה, בעקבות החזרת כספי המסלקה מישראל.

ברצועה: הפלגים הפלסטינים בעזה, ממשיכים בשיגור בלוני תבערה לכיוון ישובי העוטף ומתהדרים בהצלחתם לגרום נזק לשטחי חקלאות ויער. בנוסף, הם מאיימים לחזור להסלמה מלאה, אם ישראל לא תבטל את המגבלות על הכנסת ציוד שניתן לעשות בו שימוש גם לצרכים צבאיים. ישראל בתגובה, מרחיבה מחדש את תחום הדייג    ל- 15 מייל ימי, ולפי פרסומים זרים הודיעה באמצעות נציגות קטר, כי בקרוב תאשר גם את הכנסת המוצרים המנועים לרצועה. הרחבת שטח הדייג הקלה מאוד על התושבים ערב החג לרכוש את המאכל המסורתי של "עיד אלפטר" – ה"פסיח'", הלא הם הדגים המעושנים, שמהווים בסיס לארוחות החג.

בד בבד, מפרסמים גדודי קסאם סרטונים אודות יכולות שיגור הרקטות הרב קניות, באמצעותם הצליחו לטענת הארגון לגבור על מערכת "כיפת ברזל", בסבב ההסלמה האחרון. כן מתפרסמות ידיעות על מילוי מאגר הרקטות ברצועה, כשלדברי בכיר בגא"פ, יכולים הפלגים ברצועה לשגר במשך חודשים אלף רקטות ארוכות טווח ביום, כמעט לכל מקום בישראל.

ברקע, פתחו גדודי אלקסאם במבצע התרמה, ושלחו מליוני מיסרונים לתושבי העולם הערבי, עם הדרכה להעברת כספים לארגון. במקביל סעודיה עוצרת עשרות תומכי חמאס ומחרימה כספים של הארגון, בעקבות ההתקרבות בינו לבין הסעודים.

גם באיו"ש, ניסו פלסטינים להצית שטחי חקלאות ויער במספר מוקדים, כמו גוש עציון, אזור שילה ויצהר, כשמנגד, גם חלק מנערי הגבעות לא נותרו חייבים וניסו להצית שטחים פלסטיניים. לאלה הצטרפה רשלנות כללית, יחד עם מזג האוויר מה שגרם להתלקחות שרפות קשות, כמו השרפה בסמוך למעיינות בידאן
שמצפון מזרח לשכם.

הרש"פ מצידה ממשיכה במדיניות החזרת כספי המסלקה לישראל, כל עוד מקוזז מהם הכסף למשפחות ה"שהידים" והאסירים הביטחוניים. מחמד אשתיה, ראש הממשלה הפלסטיני מאיים, כי המצוקה הכלכלית של הרש"פ תביא לקריסתה בקרוב, ותיאלץ אותה לשחרר את פעילי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים. יצוין, כי ג'ייסון
גרינבלאט, השליח האמריקאי למזרח התיכון תקף את דברי אשתיה, והבהיר, כי מדובר באיומי סרק, מצד ממשלה שהעלתה אך לאחרונה את שכר השרים ב- 67%.
נזכיר, כי ממשלת קטר אמורה להעביר לרש"פ סכום של 300 מליון דולר כסיוע חירום מיד לאחר החג, כך שאין ספק ש"צעקות הזאב זאב" של אשתיה נועדו למטרות הפחדה בלבד.

יצוין, כי בדרשות החג באיו"ש הודגשה התמיכה הפלסטינית במשפחות ה"אסירים והשהידים", כמו לדוגמה בדרשה הזו שנישאה בכפר סלואד:

בתוך כך מכריז אבו מאזן, כי הרש"פ דוחה על הסף את "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ, ולא תאפשר לה להצליח. דווקא על רקע זה, ראויים לציון דברים של אנשי הממשל המכריזים, כי בהחלט אפשרי ש"עסקת המאה" תיכשל, ובכך הם מבקשים להקטין ציפיות מהמהלך, במיוחד, נוכח הבחירות החוזרות האמורות להתקיים
בישראל.

בד בבד, הועידה האסלאמית במכה, מדגישה מחויבות לכינון מדינה פלסטינית בגבולות 67 עם ירושלים כבירה. דברים ברוח זו השמיעו הן מלך סעודיה והן נשיא מצרים, נוכח הביקורת הפלסטינית הגוברת על שיתוף פעולה אפשרי בינם לבין ארה"ב בהעברת "עסקת המאה", ובקידום הועידה הכלכלית בבחריין, שהרש"פ מחרימה.

בתוך כך, הכחישה הרש"פ פרסומים לפיהם הורתה לרשויות המקומיות להימנע מתשלום לחברת החשמל הישראלית, בתגובה על קיזוז כספי המסלקה. יצוין, כי החוב הפלסטיני לחברת החשמל עולה על שני מליארד שקלים, אך ישראל יכולה לקזז אותו עם כספי המסלקה.

מתיחות רבה נרשמה השבוע גם במזרח ירושלים ובמיוחד בהר הבית, על רקע "יום ירושלים", העליה ההמונית של יהודים להר ביום זה, וכן ריקוד הדגלים המסורתי, שהביא לעימותים מקומיים. יצוין, כי למרות קריאות אללה אכבר, ועימותים מקומיים מוגבלים נשמר השקט בהר הבית, למרות כניסת היהודים למקום, בין היתר בזכות כוחות שיטור גדולים שנכחו בהר.

עם זאת, הנוכחות הפלסטינית המוגברת של מאות אלפים בהר הבית ביום שישי האחרון של הרמדאן, וב"לילת אלקדר" שחל בלילה שבין שישי לשבת, אפשרה לפלסטינים לפרוץ מחדש את שערי בית התפילה שהקימו בשער הרחמים, ונכון לרגע זה, המקום עודנו מתפקד כמסגד.

הנה תמונות מפריצת המקום:

ובשולי הארועים בהר הבית תצויין תקיפת השיח' יוסף אבו סנינה, דרשן מסגד אלאקצא ודקירת בנו בסכין, בתוך ביתם בשכונת ואדי ג'וז בירושלים. התקיפה בוצעה ככל הנראה על רקע סכסוך בין חמולות אבו סנינה ורג'בי בחברון.

ועוד השבוע: איש בטח"ל מאזור ג'נין נהרג בהתמוטטות קיר אבנים עליו נשען בקלקיליה.

מרכז העיר ראמאללה רעד השבוע בעקבות פיצוץ בלוני גז בחנות שווארמה. החנות עצמה נחרבה לחלוטין, ונזק כבד נגרם גם לחנויות סמוכות.

הנה תמונות מאזור הפיצוץ:

עד כאן להשבוע: שבת שלום וחג שבועות שמח.

קרדיט:יעקב סבג. לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

כתיבת תגובה