מבזקי חדשות בין לאומיות ליום 29-5-2019

*- אנשי דת בפקיסטן הכריזו כי חיסכון בדולר ארה"ב הוא "חטא חמור" בפקיסטן

?"הוצאנו חוק דתי האומר שאסור לאנשים לגייס דולרים מכיוון שהחסכון בהם יוצר תוהו ובוהו", אמר מאולנה טאהיר אשרפי, ראש מועצת המוסלמים הסונים בפקיסטן.

?"יש להימנע מרכישות מיותרות של דולרים עד שפקיסטן תצא מהמשבר הקיים היום", הוא הוסיף.

?מוחמד תקי אוסמאני, איש דת אחר בולט ומקובל בפקיסטן, צייץ כי "רכישת דולרים לחיסכון וכדי להרוויח רווחים מעליית מחיר הדולר, זה חטא חמור וחוסר נאמנות למדינה במצב הכלכלי הנוכחי".

*- היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ון בולטון, הגיע לאיחוד האמירויות הערביות לשיחות על מתחים האזוריים ועמדת התמודדות מול איראן.

*- רוסיה מתחה ביקורת על ועידה בחריין הקרובה, בה תציג ארה"ב את החלק הכלכלי של תוכנית השלום במזרח התיכון.

?משרד החוץ ברוסיה טוען כי הכנס נועד "לכפות חזון חלופי" על תהליך השלום, אך ייכשל כמו הוועידה האנטי-איראנית בראשות ארה"ב בוורשה בפברואר האחרון.

?סין ורוסיה הודיעו לפלסטינים לפני מספר ימים שהם יחרימו את הוועידה.

?"הרצון המתמשך של ארה"ב להחליף פתרון מדיני כולל עם בונוסים כלכליים לפלסטינאים הוא דאגה עמוקה, ובמהלך קשה כזה יש צורך במאמצים קולקטיביים, כדי לפתוח במשא ומתן ישראלי-פלסטיני, ולא בעסקאות חד-צדדיות עם אופי אופורטוניסטי".

*- איראן: ביום שלישי אמר מפקד משמרות המהפכה של איראן, חוסין סלאמי, כי אויביה של איראן כבר ניסו להפעיל לחץ מרבי על איראן בכל התחומים – כלכלי, תרבותי ופוליטי – ללא כל השפעה.

?"היום אנחנו כוח גדול ובלתי מנוצח, כי חווינו וניצחנו את כל התרחישים של האויב", אמר סלאמי.

?הוא הוסיף ואמר כי "הצלחנו לנפץ את הפסיכיאטרים של האויב ולייבש את יכולת המלחמה של האויב".

?לטענתו, עצמתם של האויבים של איראן נמצאת בירידה, בעוד שעצמתה של איראן צומחת.

?"כיום, ההישג של איראן אינו מוגבל יותר לגבולות שלה, כיום איראן היא מעצמה איתנה באזור", הוא הדגיש.

*- חתנו של דונלד טראמפ ויועצו הבכיר, ג'ארד קושנר, נמצא במרוקו כדי לבקש גיבוי של המלך מוחמד השישי לגורמים כלכליים של תוכנית השלום של ממשל טראמפ בין ישראל ופלסטין.

*- איראן אינה רואה שום סיכוי למשא ומתן עם ארה"ב, כך אמר דובר משרד החוץ באיראן, עבאס מוסוי, בהצהרה אשר פורסמה הבוקר: "אנחנו לא שמים לב למילים, מה שחשוב לנו הוא שינוי הגישה וההתנהגות", הוא הדגיש.

*- יו"ר הלשכה המשותפת של איראן-קטאר אומר כי הגבלות הסחר עם קטאר הוסרו וכיום אין בעיה מיוחדת ביחסי הסחר בין שתי המדינות.

*- היועצים לביטחון לאומי של בעלות הברית ופקידים בכירים אחרים נפגשו במטה נאט"ו ביום שלישי (28 במאי 2019) כדי לדון בגישה של נאט"ו נגד איומים היברידיים.

*- הדיאלוג המדיני והביטחוני השישי ברמה גבוהה בין האיחוד האירופי למדינות מרכז אסיה (קזחסטן, הרפובליקה הקירגיזית, טג'יקיסטן, טורקמניסטן ואוזבקיסטן) מתקיים ב- 28 במאי 2019 בבריסל. אפגניסטן הוזמנה להשתתף בדיאלוג כאורח מיוחד.

מפגש זה מתרחש ברגע משמעותי במיוחד, ביחסים של האיחוד האירופי ומרכז אסיה, כאשר הנציג העליון והנציבות האירופית אימצו ב -15 במאי תקשורת משותפת בנושא "האיחוד האירופי ומרכז אסיה: הזדמנויות חדשות לשותפות חזקה יותר". האסטרטגיה החדשה של האיחוד האירופי נועדה להעביר מסר חזק של מחויבות לאזור ולהדגיש את ההזדמנויות החדשות, אשר נפתחו על ידי דינמיקה חיובית במרכז אסיה.

*- צפון קוריאה כינתה את היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ון בולטון, "מטורף מלחמה", המערער את הביטחון והדיפלומטיה בעולם.

?צפון קוריאה פירסמה את הדברים לאחר שבולטון האשים את צפון קוריאה בהפרת החוק הבינלאומי, כאשר שיגרה טילים בתחילת החודש.

?"התרגיל הצבאי שלנו לא פגע באף אחד ולא סיכן את המדינות הסובבות אותנו, אבל בולטון טוען שהתרגיל מהווה הפרה, בולטון מחטט בחוצפה באפו בעניינים הפנימיים של אחרים", אמר פקיד מצפון קוריאה בהצהרה של המרכז הקוריאני, המנוהל על ידי המדינה.

*-נשיא איראן, חסן רוחאני, בירך את יום השנה לשחרור דרום לבנון מישראל, ואמר כי האופי התוקפני של המשטר הציוני מעיד, כי הדרך היחידה להילחם בתוקפנים היא התנגדות.

?רוחאני הדגיש גם את הנכונות של איראן לעמוד לצד צבא לבנון והאזרחים.

*- ארצות הברית מתכוונת להציע לפרק את סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם לפליטים פלסטינים (אונר"א) במהלך ועידת "שלום ושגשוג", אשר תתקיים בבחריין בחודש הבא.

*- איראן הודיעה היום כי היא אינה מנהלת שיחות עם ארה"ב ואינה רואה שום נקודת מבט למשא ומתן כזה, כמו כן איראן ביטלה השערות בתקשורת שמדינות מסוימות מתווכות בין ארה"ב לאיראן.

?"אין לנו שום משא ומתן עם ארה"ב, היינו במשא ומתן (כלומר, בהתאם ליישום העסקה הגרעינית מ -2015), ארה"ב היתה בשיחות אבל הם סיימו את זה באמצעות הנסיגה הבלתי חוקית שלהם מהמשא ומתן", אמר דובר משרד החוץ של איראן, סייד עבאס מוסוי, במסיבת עיתונאים.

?כאשר נשאל על אירופה, הוא ציין כי איראן תמיד העניקה הזדמנות דיפלומטית, אך אין פירוש הדבר כי לאיראן יש תקוות באירופה.

?"אירופה צריכה להיות מחויבת להתחייבויות שלה על פי הסכם הגרעין", אמר מוסוי.

*- איראן: יו"ר מועצת התיאום של האינתיפאדה ו"קודס" אמר, כי דור הפלסטינים של היום נחוש מהדורות הקודמים, והדגיש כי טקטיקת ההגנה שלהם שודרגה מ"סלעים לטילים".

?רמזאן שריף אמר את הדברים במסיבת עיתונאים באיראן, אשר מטרתה להציג את התוכניות של עצרות "יום ירושלים הבינלאומי".

?"הדור החדש של העם הפלסטיני נחוש מהדורות הקודמים וזה נחשב כהישג של יום ירושלים הבינלאומי".

?הוא אמר כי השחיתות והצמא של ישראל לדם לא נחקרה בעולם, ואף טען כי את רוב השחיתות והבעיות שבעולם ניתן לייחס לציונים, וכי המאמצים האחרונים שלהם היו היווצרות הטרור כדי להילחם בעולם המוסלמי.

*- הודו לא תזמין את ראש ממשלת פקיסטן, עמראן חאן, לטקס השבעתו של עמיתו מהודו, נארנדרה מודי, כך אמרו מקורות ממשלתיים בהודו.

?המהלך מראה על התגברות המתחים ומרמז על כוונותיו של מודי ביחסים בין המדינות החמושות בנשק גרעיני.

?בשנת 2014, כאשר מודי הושבע לתקופת כהונתו הראשונה, ראש ממשלת פקיסטן דאז, נוואז שריף, נכח בטקס ההשבעה של מודי.

*- שר ההגנה של ארה"ב, פטריק שנהאן, יגיע לביקור באסיה היום, על מנת לשאת נאום מדיניות משמעותי ומרכזי על האזור, מכיוון שהמתח המצגבר עם איראן מאיים על האסטרטגיה של ארה"ב להתמקד ב"תחרות כוחנית גדולה" נגד רוסיה וסין. , אומרים בכירים ומומחים.

*- ישראל אינה ממהרת להסכם הפסקת האש עם חמאס, נמסר על ידי אל-קודס.

?על פי הדיווח, ישראל לא הרשתה עדין כניסת סוגים שונים של מוצרים לעזה, למרות שהוסכם כי ישראל תאפשר כניסת מוצרים כאלה, החל מיום ראשון.

?לדברי המקור באל-קודס , ישראל הסכימה לאפשר רק לשלושה מתוך 40 סוגי המוצרים המבוקשים, אשר לדעת ישראל ניתן להשתמש בהם לפעולות טרור בעזה.

?בדיווח הודגש כי חמאס עוקב מקרוב אחרי ישראל ומצפה לתשובה הולמת מצד מצרים.

?לפי אל קודס, מצרים לוחצת על ישראל ליישם את ההסכמים.

*- קטאר הודיעה היום כי היא שולחת צוות טכני לישראל ולרצועת עזה, כדי לדון בהקמת קו כוח חדש אשר יקל על משבר החשמל ברצועת עזה.

?נראה כי זהו האלמנט האחרון בהסכם הפסקת אש הבלתי רשמית בין ישראל לבין ארגוני הטרור ברצועה.

?שליח הגז של קטאר, מוחמד אל-אמדי, אמר כי המשלחת תגיע לאזור לאחר חודש הרמדאן, אשר יסתיים ב -5 ביוני.

*- דובר משרד החוץ של איראן, סייד עבאס מוסוי, אמר היום כי הדיפלומטיה האיראנית נכנסה לעידן חדש.

?הדובר החדש של משרד החוץ באיראן, במסיבת העיתונאים הראשונה שלו, הציג כמה פרטים על הסיורים האזוריים של שר החוץ, מוחמד ג'וואד זריף, ואמר כי "ביקורים דיפלומטיים כאלה יימשכו בשבועות הקרובים".

?בהתייחסות שלו למשא ומתן בין ארה"ב לאיראן, הדגיש הדובר כי "איננו רואים שום סיכוי לנהל שיחות עם ארה"ב לעת עתה".

?בהתייחסות לביקור הצפוי של ראש ממשלת יפן, שינזו אייב באיראן, אמר מוסוי: "הצד האיראני והצד היפני מנהלים מגעים כדי לקבוע את עיתוי הביקור".

?בתשובה לשאלה האם איראן מקבלת את התיווך במצב הנוכחי, אמר הדובר: "כרגע אנחנו לא בשלב הגישור".

*- יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, אמר אתמול בטקס ברמאללה, כי תוכנית השלום הערבית-ישראלית של טראמפ "תלך לעזאזל".

?על פי דיווח של אקסיוס, אבו מאזן אמר כי מי שרוצה לפתור את הבעיה הפלסטינית צריך להתחיל בפתרון ההיבט הפוליטי שלה, "ולא לנסות למכור אשליות של מיליארדי דולרים".

?"עסקת המאה או עסקת החרפה ילכו לעזאזל, הפרויקט הכלכלי אשר הם עובדים עליו חודש הבא גם ילך לעזאזל , אמרנו שאנחנו לא הולכים לקבל את הפגישה ואת התוצאות שלה, כי הם מוכרים לנו אשליות שלא יובילו לשום דבר", הדגיש יו"ר הרשות הפלסטינית.

(קרדיט על כל הידיעות בכתבה זאת: אברהם תמקר – פרד"ס מקבוצת נציב)

כתיבת תגובה