חשש רוסי מהשתלטות איראנית על נמל הנפט הסורי-בניאס בים התיכון

דו"ח חושף חשש רוסי שנמל בניאס בצפון סוריה יהפוך בסיס צבאי איראני.

היומון הרוסי "נזיביסימאיה גאזטה" דיווח מפי מקור דיפלומטי  כי העיירה הסורית- בניאס שלחוף הים התיכון עשויה להפוך ליעד צבאי עבור טהראן בעתיד. הדיפלומט קשר את הנושא עם מכלית הנפט האיראנית שהגיעה לנמל בניאס ב -5 במאי.

הדיפלומט הוסיף כי סביר להניח כי הקמת בסיס איראני בין בסיסי הרוסים בטרטוס וחמיימים הינה מרחיקת לכת.

נמל טרטוס הרוסי

Image result for ‫נמל טרטוס הרוסי‬‎

העיתון ציין כי מומחים הרוסים הדגישו כי ישנם חילוקי דעות קשים בין מוסקבה וטהראן בכל הנושאים בהם הם מעורבים בסוריה, וכי הקונצנזוס ביניהם הוא רק על אסטרטגיות.

 

המאבק על הנמלים בסוריה
ידוע שאיראן למעשה כבר השתלטה על נמל לטקיה שתימסר לידיה בחודש  אוקטובר הקרוב.

במקרה של הענקת הזכות לנהל את נמל באניאס לאיראן, הוא יהיה הנמל השני שלהם לחופי הים התיכון מתוך 3 נמלים בלבד בסוריה: לטקיה, בניאס, טרטוס.

נמל לטקיה:

Image result for ‫נמל לטקיה‬‎

לנמל בניאס יש חשיבות אסטרטגית גדולה מאוד מאחר שהוא ממוקם בין נמל טרטוס לשדה התעופה הצבאי חמימים הנמצאים בשליטה רוסית מלאה. כמו כן יש צינור נפט המקשר בין עיראק לנמל בניאס, וייתכן ויש לזה קשר לניסיונות של איראן לעקוף את הסנקציות האמריקניות ולייצא נפט  שיחצה את עיראק ויגיע לנמל בניאס ומשם ישווק למדינות אירופה.

"פעילות מטרידה"
מקור אחר אמר לעיתון הרוסי כי לפעילותה של איראן באזור "בניאס" עלולה להיות השפעה מזיקה לא רק על האזור אלא על הכוחות המנסים לייצב את סוריה.

המקור  שלא הזדהה ציין  כי יש צורך לפקח על המתרחש סביב הנמל של בניאס, כי בעתיד הוא יכול להפוך לבסיס צבאי איראני בים התיכון.

וזאת לא הפעם הראשונה שאיראן חושפת את כוונותיה להקים בסיס צבאי בסוריה, כך לפי העיתון.

רוסיה החלה למקד את תשומת לבה בנמל בניאס רק לאחר שהחלו הדיבורים על  הסכם בין דמשק לטהראן להעביר את ניהול נמל המכולות במחוז לטקיה לאיראן.

מאז תחילת מעורבותה הפעילה בסוריה בשנת 2015, רוסיה מרכזת את כל פעילותה בבסיס הצבאי "חמימים" באזור לאטקיה.

מסוף הנפט הסורי-בניאס:

Doc-P-591968-636946460402389743.jpg

קרדיט:עמרם אל מקבוצת נציב

 

 

כתיבת תגובה