מבזקי חדשות בין לאומיות ליום 21-5-2019. מתעדכן

*- איראן קוראת למזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרס, לסייע בהשקת דיאלוג דיפלומטי כדי להקל על "המצב הביטחוני המבהיל" הנוכחי באזור המפרץ הפרסי.

*- קטאר לא קיבלה הזמנה להשתתף בשתי הועידות האזוריות, שנועדו לדון בהתקפות על נכסי הנפט הסעודיים ועל חופי איחוד האמירויות, אמר גורם במשרד החוץ הקטרי.

?"קטאר, שעדיין מבודדת משכנותיה, לא קיבלה הזמנה להשתתף בשתי הפסגות", אמר מנהל משרד החוץ הקטארי בטוויטר.

*- חמאס מכחיש את הדיווחים בתקשורת הישראלית על הסכם הפסקת אש.

?דובר חמאס, פוזי ברהום, הגיב לחדשות על ידי הכחשת מה שדיווח בתקשורת הישראלית, ואמר כי "הפסקת האש בין ההתנגדות לכיבוש [ישראל] היא בתמורה להתחייבות ישראלית ליישם את כל ההסכמים שהושגו".

*- מוחמד בן זאיד אל נהיאן, יורש העצר וסגן המפקד העליון של הכוחות המזוינים של איחוד האמירויות, קיבל היום טלפון מנשיא דרום קוריאה, מון ג'אה-אין.

?במהלך שיחת הטלפון הם דנו בשיתוף פעולה בין איחוד האמירויות לבין דרום קוריאה.

?הם בחנו דרכים להתמודדות עם נושאים אזורים ובינלאומיים בעלי אינטרס משותף.

*-  בכירי הממשל האמריקאי, הודיעו היום לכל חברי הקונגרס על האיום שהם טוענים שאיראן מציבה, יום לאחר האיום הברור של טראמפ.

?מזכיר המדינה, מייק פומפיאו, סגן שר ההגנה של ארה"ב, פטריק שנהאן, ראש המטה הכללי של הגנרל ג'וזף דאנפורד ופקיד המודיעין של האו"ם, החלו לשוחח עם מחוקקים, על חשדות שגורמים רשמיים באיראן אחראים לפיגועים בשבוע שעבר – על שתי תחנות שאיבת הנפט בסעודיה וה"חבלה" המוקדמת יותר, על מכליות הנפט באיחוד האמירויות.

*- מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין לא פסחה על החברות האירופאיות בסין. יותר משליש מהם חווים השפעה ישירה על עסקיהם וחשש שהמצב יחמיר בשבועות הקרובים.

האיחוד האירופי במצב קשה, האיחוד נדחף על ידי גורמים שונים לבחור את ארה"ב או סין.

נראה שהאיחוד האירופי בוחר בעצמו – באיחוד האירופי, האיחוד האירופי פועל כדי להגן על האינטרסים שלו ולכן סביר שהאיחוד ירחיב את קשרי העסקים שלו עם סין, בטח לאור מלחמת הסחר שטראמפ מסמן כלפי אירופה.

*- חבר הקונגרס בארה"ב: הסנאטור לינדסי גרהם אמר כי הוא מאמין שאיראן עומדת מאחורי התקפות האחרונות על צנרת הנפט והאוניות ברחבי המזרח התיכון.

?הסנאטור אמר כי איראן צריכה לצפות ל"תגובה צבאית מוחצת" אם היא תיפגע ב"אינטרסים של ארה"ב באזור.

?"רק קיבלתי תדרוך מאת היועץ לביטחון לאומי [ג'ון] בולטון על הסלמת המתחים עם איראן", כתב הסנאטור הרפובליקני מדרום קרוליינה בטוויטר. "ברור שבמהלך השבועות האחרונים איראן תקפה צינורות ואוניות של עמים אחרים ויצרה זרמי איום נגד האינטרסים האמריקניים בעיראק".

?"האשמה היא של איראן, לא של ארצות-הברית או של שום מדינה אחרת," המשיך גרהם.

?"אם ימומשו האיומים של איראן נגד אנשי צבא ואינטרסים של ארה"ב, עלינו לתת מענה צבאי מכריע. עמוד איתן אדוני הנשיא!"

*- חבר הקונגרס האמריקני, אדם שיף, אמר כי בשל הסלמת המתחים עם איראן ונסיגה מהסכם הגרעין הבינלאומי, בעלות הברית של ארה"ב מבודדות יותר ויותר את ארצות הברית ולא את איראן.

*- איראן מבקשת לנצל את המחלוקות הפנימיות בארה"ב.

לאיראן יש מערך מוכן של תגובות למילים ולפעולות של ארה"ב. שר החוץ האיראני, ג'וואד זריף, לועג למסרים כחלק מאסטרטגייה האיראנית, ואומר כי המצב משקף את העובדה שאמריקה מתעבשת באזור ומבודדת.

בימים האחרונים ביקשה איראן ללחוץ על אירופה ולעודד את מדינות האיחוד האירופי לעבוד באופן הדוק יותר עם איראן, בטענה כי ארצות הברית מזיקה לאירופה.

מנהיגי איראן מאמינים שהם יכולים לקרוא בנחישות את הנוף הפוליטי בארה"ב וכי טראמפ עומד בפני אתגרים בבית.

המשטר האיראני מעביר מסר גלוי ומנסה להבעיר בעוצמה יותר, את המחלוקות הפנימיות על מדיניות החוץ בארה"ב.

*- אנליסט רוסי ונשיא האקדמיה לגיאופוליטיקה, קונסטנטין סיבקוב, אמר כי ארה"ב יודעת שהמתיחות המתרחבת במזרח התיכון אינה לטובתה, ולכן אין סיכוי שארה"ב תתל שלב חדש של עימות עם איראן.

?לדבריו, טראמפ מודע היטב לתוצאות האיומות של כל עימות, והפקידים בארה"ב יודעים כי החבלה האחרונה במיכליות הנפט נעשתה על ידי מי שמחפש הסלמה בין איראן לארה"ב.

?האנליסט הרוסי טען, כי סביר שאיראן אינה מוכנה לשאת ולתת עם ארה"ב, מכיוון שאיראן סבורה כי כל שיחה עם הממשל בארה"ב, נושא תיעוד אינסופי של הפרת הסכמים המוכרים בעולם.

?ללא התייחסות מפורשת למדינה כזאת או אחרת, האנליסט הרוסי אמר, כי על איראן וארצות הברית להיזהר, שכן ישנן מדינות באזור המבקשות ליצור מתיחות בינהן.

?איראן קידמה אמצעי לחימה, ארה"ב מודעת ליכולותיה הצבאיות של איראן, ויודעת שהמעורבות בסכסוך עם איראן יגרום להם נזק בלתי הפיך.

*- מזכיר המדינה, מייק פומפאו, הזהיר מנהיגים עיראקיים שאם הם לא הולכים להיות עם ארה"ב נגד איראן, אז הם צריכים לעמוד בצד, כך דיווחה AP.

?הודעתו של פומפיאו באה בשבוע שעבר כאשר נפגש עם מנהיגים עיראקים כדי לדון במתח הגובר בין ארה"ב לאיראן.

*- ארגון אל-נוג'אבה (אחד מכוחות עממיים עיראקים) התייחס לנסיונות ארה"ב למצוא תירוץ לעורר חוסר ביטחון בעיראק ובאזור, והדגיש את המוכנות שלו לתת תגובה לכל מהלך עוין.

"המאבק שלנו נגד ארה"ב יימשך עד תום כיבושם והשמדת המשטר הגוזל (ישראל) באזור", הוסיף.

*- דובר משרד החוץ של סין האשים את ארה"ב בהפרת הריבונות הסינית, כאשר משחתת של ארה"ב הפליגה בים סין הדרומי, על רקע המתח המסחרי בין שתי הכלכלות הגדולות בעולם.

?לדברי דובר משרד החוץ בסין, ספינות חיל הים של צבא השחרור העממי הסיני זיהו את המשחתת והוציאו לעברה אזהרה.

?"עלי להדגיש כי מעשיה של הספינה מארה"ב הפרו את ריבונותה של סין, וכן מאיימים על השלום, הביטחון והסדר בים המדובר", אמר הדובר.

?סין גינו את המעשה הזה והביעו מחאה חריפה בעניין הזה, הוא הוסיף.

?"ארצות הברית מתעלמת מרצונן של מדינות האזור לשמור על השלום והיציבות בים סין הדרומי. ארה"ב טוענת לזכות החופש האווירי והימי, ומסכנת את שלום הנוסעים והיציבות באזור".

?"אנחנו קוראים לארה"ב לשים קץ לפרובוקציות כאלה. סין תמשיך לנקוט בכל האמצעים הדרושים כדי להגן על הריבונות והביטחון הלאומי שלה, כמו גם לשמור על השלום והיציבות בים סין הדרומי", הוא סיכם.

?זוהי ההפלגה הצבאית השנייה של ארה"ב בתוך חודש בים סין הדרומי.

?ארה"ב מנסה להתמודד עם מה שהיא רואה כמאמציה של סין להגביל את חופש השיט בים סין הדרומי והאסטרטגי, שבהם מפליגים סינים, יפנים וכמה ציים מדרום מזרח אסיה.

?ארה"ב הביעה בעבר דאגה, בנוגע לבניית מאחזים תעשייתים ומתקני צבא של סין על איים מלאכותיים בים סין הדרומי.

*- גורם צבאי באיראן הגיב לאיום של טראמפ ביום שני ואמר, כי לאיראן תהיה "תגובה מוחצת" על כל עימות מזוין עם ארצות הברית.

?"האויבים של איראן האיסלמית אינם מסוגלים בתחומי התפעול, ונקטו לוחמת תקשורת בגלל הפחד שלהם שלהם מהכח הצבאי של איראן,….לא פלשנו לאף מדינה ולא נעשה זאת, אבל נתן תגובה מוחצת לתוקפנות של אויבים".

*-

סין ורוסיה הסכימו להגביר את שיתוף הפעולה האסטרטגי, כדי לשמור על הרב-צדדיות ולהכיל את המגמה החד-צדדית ואת הפגיעה שלה, אמר דובר משרד החוץ בסין.

?דובר משרד החוץ בסין, לואו קאנג, אמר בתדרוך החדשות כי רוסיה וסין הסכימו להגיב במשותף על האתגרים הניצבים בפני מערכת בקרת הנשק והפצת נשק גרעיני ולשפר את התיאום האסטרטגי בסוגיות אזוריות ועולמיות.

?לואו אמר כי אי-ודאות רבה יותר מתעוררת בתחום הביטחון האסטרטגי הבינלאומי, כאשר מדינות מרכזיות מסוימות נסוגות כל העת מאמנות וממנגנונים גלובליים, כמו גם מחזקות יכולות גרעיניות, שהשפיעו קשות על היציבות האסטרטגית הבינלאומית, ופגעו באמון ההדדי האסטרטגי בין המדינות הגדולות.

?הוא גם הזהיר מפני הסיכון שכמה נושאים גלובליים ואזוריים בנקודה חמה עלולים לצאת מכלל שליטה.

?דובר משרד החוץ הסיני הדגיש כי רוסיה גם הסכימה שארצות הברית צריכה למלא את התחייבויותיה הבינלאומיות ורוסיה הבינה את עמדתה של סין על מה שמכונה המשא ומתן על בקרת הנשק בין סין וארצות הברית.

*- ארגון "אנצאראללה" בתימן הזהיר כי ההתקפה האחרונה שלו על מתקן נפט סעודי גדול היא תחילתה של פעילות נגד 300 יעדים חיוניים בסעודיה, איחוד האמירויות הערביות ותימן.

?הארגון טען, כי תקיפת ה -14 במאי על תחנות השאיבה של חברת הנפט הסעודית, ארמקו, היתה תחילתה של פעילות נגד 300 יעדים חיוניים.

?הארגון אמר כי המטרות אחרות המתוכננות כוללות מטה צבאי ומתקנים בסעודיה ובאיחוד האמירויות.

כתיבת תגובה