השבוע שבין ה-10.5.19 ל- 17.5.19 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

*- ישראל מאשרת הכנסת הכסף הקטרי, פותחת את המעברים, מגדילה את מרחב הדייג,ומתחייבת למתן הקלות אפילו לאסירים. החמא"ס בתגובה ממשיכה במצעדי השיבה ומציינת את יום הנכבה במפגן המונים אלים, לצד המשך שיגור בלוני הנפץ והתבערה.

*- הנציג הקטרי נאלץ להימלט מרצועת עזה לאחר שהכריז מפורשות, לא החמא"ס יזמה את הסבב האחרון, אלא הגא"פ, על רקע המשבר בין איראן לארה"ב.

*- ברש"פ ממשיכים במגעים לסיכול "עסקת המאה", תוך שמתחילה לנצנץ בהם ההבנה, לגבי ההיגיון והתחכום של המהלך, שבו לראשונה, אמירת "לא", משמעותה הפסד טריטוריאלי וכלכלי, ולא רק תחילת המו"מ העתידי מנקודה עדיפה.

*- אוירת הרמדאן ממשיכה להקרין על השטח. תנועה ערה בשווקי איו"ש, פעילות נרחבת של חלוקת מזון ברצועה. הגעה המונית להר הבית, ועימותים עם כוחות מג"ב במתחם, וגידול ניכר במספר תאונות הדרכים בגזרה. ברקע, גינויים ואיומים, כלפי אנשי עסקים מחברון שהזמינו את הנהגת מתיישבי יש"ע לארוחת שבירת צום.

ובהרחבה:

למרות שממשלת ישראל אישרה את הכנסת הכסף הקטרי, פתחה בהיקף מלא את המעברים לרצועה, הגדילה מחדש את מרחב הדייג, והתחייבה למתן הקלות אפילו לאסירים, בחמא"ס ממשיכים במצעדי השיבה הן ביום שישי האחרון והן ביום רביעי, בו צוין "יום הנכבה" במפגן המונים, שהסתיים בעשרות פצועים בצד הפלסטיני.  עם זאת, ניכר שבחמא"ס הקפידו שהאלימות תישאר תחת שליטה, ולא תביא להתלקחות מחודשת שתגרור הפצצות של חיל האוויר על הרצועה, וירי רקטות נגדי. במקביל, ממשיכים בחמא"ס בשיגור בלוני הנפץ-התבערה, ומזג האוויר החם הביא להתלקחות שרפות בהיקף של מאות דונמים, בשטחי חקלאות, שמורות טבע
ויערות בעוטף עזה. הפגנות לציון יום הנכבה, התקיימו גם ברחבי איו"ש, וגם במגזר הערבי בישראל, אך כולם באופי סולידי, וכמעט ללא היתקלויות עם כוחות צה"ל.

תמונות מההפגנה של מצעד השיבה בעזה:

בתוך כך, הנציג הקטרי נכנס לרצועה כדי לפקח על חלוקת הכסף הקטרי, בהיקף של 30 מליון דולר, אך נאלץ לעזוב את הרצועה בבהילות, לאחר שבמסיבת עיתונאים שקיים הכריז, כי לא החמא"ס יזמה את הסבב האחרון, אלא הגא"פ, על רקע המשבר בין איראן לארה"ב. בעקבות דבריו, התבטאו נגדו בכירי הגא"פ בחריפות, והוא מאלץ להתנצל, ולטעון שהובן שלא כהלכה. בנוסף לכסף הקטרי, הצליחו אנשי החמא"ס לחלק לעובדי המנגנון הציבורי ברצועה, משכורת של 2000 ₪ לרגל הרמדאן.

תמונות מחלוקת הכסף הקטרי בעזה:

בד בבד, החלו גישושים לחידוש מגעי הפיוס הפנים פלסטיני, ובין היתר השמיע מחמד אשתיה, ראש הממשלה החדש מספר הצהרות הקוראות לדיאלוג. במקביל הגיע לעזה המיליארדר מוניב אלמצרי, ביוזמה עצמית של הידברות, ונועד עם הנהגת החמא"ס בראשות אסמאעיל הניה ויחיא סנואר.

למרות זאת, המשיכו מנגנוני הרש"פ במעצר פעילי חמא"ס באיו"ש, כשהמעצר המתוקשר ביותר היה של אלאא' בשיר, פעילה אסלאמית מהכפר ג'ינצאפוט שבגזרת טול כרם, בעת שהייתה בדרך לקיום סעודת שבירת צום למשפחות אסירים במסגד הכפר. גורמי החמ"ס גינו בחריפות את המעצר, ואת מניעת המפגש בין בשיר
לעורך דינה.

ברש"פ ממשיכים במגעים לסיכול "עסקת המאה", תוך שמתחילה לנצנץ בהם ההבנה, לגבי ההיגיון והתחכום של המהלך האמריקאי, שבו לראשונה, אמירת "לא",משמעותה הפסד טריטוריאלי וכלכלי, ולא רק תחילת המו"מ העתידי מנקודה עדיפה.

החשש מ"עסקת המאה", מוביל את הרש"פ למהלכים "הזויים", כמו הגשת תלונה רשמית לבית הדין הבינ"ל בהאג נגד ארה"ב, בשל העברת השגרירות לירושלים,לצד הכרזה על פעילות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל, ובכלל זה דרישה לביטול הסכם פריס, שהרש"פ מתקיימת בגינו. מחמד אשתיה, ראש הממשלה
הפלסטיני גם שב והכריז על הפסקת שיגור חולים לישראל, למרות תחינות רבות של חולים קשים מאיו"ש ומעזה, להימנע מכך ולאפשר להם לחיות. בנוסף, מסר חסין אלשיח', השר לעניינים אזרחיים, כי בפגישה שקיים עם שר האוצר הישראלי דחה את כל הצעות הפשרה בנושא כספי המסלקה, והרש"פ תמשיך להימנע מקבלת
הכסף, כל עוד ישראל מקזזת ממנו את הכסף המשולם למשפחות האסירים והשהידים.

אוירת הרמדאן ממשיכה להקרין על השטח. תנועה ערה בשווקי איו"ש, פעילות נרחבת של חלוקת מזון ברצועה, ומלאי גדול של תוצרת חקלאית בשווקי עזה. הגעה המונית להר הבית, ועימותים עם כוחות מג"ב במתחם, תוך חידוש הניסיונות הפלסטיניים לקדם הפעלת מסגד נוסף באתר שער הרחמים. תנועת הפת"ח הכריזה על
מבצע לחיזוק כוח העמידה של תושבי מזרח ירושלים במימון הרש"פ שיכלול חלוקת ארוחות שבירת צום למאות משפחות נזקקות בעיר, כמו גם ארוחות שבירת צום למתפללי הר הבית, וארוחת שבירת צום המונית למשפחות ה"שהידים" והאסירים מהעיר וסביבתה.

תמונות מהנוכחות ההמונית בתפילת יום השישי הראשון של רמדאן בהר הבית:

לצד זאת בולט ברמדאן הגידול במספר תאונות הדרכים בגזרה. מדי יום מדווח על הרוגים, לרוב בשל נסיעה במהירות לקראת שעת שבירת הצום, אך גם כתוצאה מעייפות וחוסר ערנות בנהיגה. התאונה הקשה ביותר נרשמה בכביש 443, שם נהג הסעות מזרח ירושלמי שהסיע אסירים בשיקום מבילוי בים להוסטל, סטה, התנגש
במעקה, וגרם למות ארבעה מהנוסעים ברכב.

על רקע הרמדאן קיים איש העסקים אשרף ג'עברי, מראשי חמולת ג'עברי בחברון,הידוע בביקורתו הרבה כלפי הרש"פ, ובעמדתו, לפיה תושבי השטחים צריכים לחיות בשלטון ישראל, סעודת שבירת צום עם ראשי המתנחלים, ובכללם יוסי דגן, ראש מועצת שומרון, ונועם ארנון, דובר הישוב היהודי בחברון, כשלצידו עוד
אישים חברונים בולטים, הנמנים עם מקימי מפלגה חדשה בשם: מפלגת הרפורמה והפיתוח". האירוע נערך בברכת שגריר ארה"ב בישראל דיויד פרידמן, שהיה אמור להשתתף באירוע, אך הדבר נמנע ממנו בשל התחייבויות אחרות. אין זו הפעם הראשונה בה השיח' ג'עברי נפגש עם נציגי המתנחלים, אבל הפומביות בה התקיים האירוע גררה גל תגובות של גינוי משורה של גורמים ברש"פ וברחוב החברוני.

לצד זאת, מתפרסם באתר האינטרנט של אנשי מחנה דחלאן בפת"ח, גינוי מטעם בני משפחת אבו סיף ביפו ובפזורה, כלפי בן משפחתם- שר התרבות החדש עאטף אבו סיף, שבראיון עיתונאי הכריז שאין לפלסטינים שאיפה לחזור ליפו. גילוי הדעת מגדיר את ההכרזה: "בגידה", באלפים שמתו במאבק על מימוש "זכות השיבה".

בכפר סלואד התפגר באיחור רב כאיד חמאד, אסיר משוחרר בעצמו, ואביו של תאא'ר חמאד, מי שרצח מהמארב 11 חיילים ואזרחים בצומת המשטרה הבריטית.

ובמישור הפנימי, מנסים גורמים בפת"ח לתקן את הרושם הקשה בעקבות הפצת הספר: נשיאנו- מורה דרכנו", המהלל את הנהגתו של אבו מאזן, והופץ כ"ספר חובה" לבתי הספר התיכוניים באיו"ש. צאא'ב עריקאת, מזכיר הועד הפועל של אש"פ טען שמדובר ביוזמה מהשטח, שמהווה סיכום של המובא בחלק מ- 19 הספרים
שכתב אבו מאזן במהלך חייו, ולא במהלך שהוכתב מלמעלה

בין ספרי אבו מאזן : אמריקה גשר הרוע, הקיטוב הדתי והחברתי בישראל, היחסים בין ישראל לנאצים,
ישראל ודרום אפריקה ,הגזעניות ועוד. עריקאת הוסיף, כי הספר אינו ספר חובה, אלא רק המלצה ללימוד.

קרדיט: יעקב סבג. לשעבר יועץ לענייני פלסטינים במנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

Image result for ‫הרשות הפלסטינית‬‎

Image result for ‫הרשות הפלסטינית‬‎

כתיבת תגובה