הביקור הלא מתוכנן של פומפאו בעיראק והתוצאה המפתיעה מאוד

לפני כ-10 ימים פגש שר החוץ האמריקאי את שר החוץ הרוסי-לברוב בשולי ישיבת המועצה הארקטית בפינלנד ומיד אחר כך הוא היה מתוכנן לנסוע לברלין לשיחות עם קנצלרית גרמניה-מרקל. מיד עם סיום הישיבה הודיע פומפאו למשלחת העיתונאים שנלוותה למטוסו כי הוא משנה באופן פתאומי את סדר היום וכי הוא יוצא ליעד אחר,שכרגע הוא לא יכול לפרט,וכי רק אחרי שימריאו  הם ידעו את היעד החדש.

עד מהרה נודע לעולם כי המטוס עושה את דרכו מזרחה וכעבור מספר שעות נחת בבירת עיראק-בגדד.

לאחר נחיתתו חש השר האמריקאי עם פמלייתו לפגישה עם ראש ממשלת עיראק. כבר במהלך הפגישה נפוצות באמצעי התקשורת בעולם הערכות שונות באשר למטרת הנסיעה הבהולה ובעיקר טענו מומחים כי ארה"ב זיהתה מערך טילים בליסטיים איראנים בדרום עיראק המכוונים לבסיסי צבא אמריקאי באזור ומתקני נפט במדינות המפרץ .

לטענת אותם מומחים הביקור נועד להגיש אולטימטום לממשלת עיראק לנטרל את האיום ולהחרים את מערך הטילים שהובא מאיראן. במסגרת אותו אולטימטום העבירה ארה"ב ,בנוסף,לאיראן מסר ,שלא ניתן לטעות בפירושו,שאם המערך לא יקופל מיד ארה"ב תפעל להשמדתו הן באמצעות חיל האוויר שלה והן באמצעות כוחות מוסקים שיגיעו עד לסוללות עצמן וימחו כל זכר מהן.

איראן,המתמחה בהליכה על הסף,והמבינה היטב היכן נמתח קו שמעברו נמצאת התהום,הבינה את חומרת האולטימטום וכן הבינה שממשלת עיראק פשוט לא מסוגלת לעמוד בלחץ הצבאי-פוליטי האמריקאי, וכי עליהם לפעול מיד לפני ש-"מעשי ידיהם יטבעו בים סוף".

גורמים בכירים באופוזיציה הסורית טוענים כי מדהים היה לראות באיזה מהירות מגיבים האיראנים שהורידו את הפקודות המתאימות לאחראים בשטח שבתוך שעות פרקו את מערך הטילים הבליסטיים והוציאו מהאזור את מערכות הנשק שארה"ב מיקדה את תשומת לבה עליהן.

מאוחר יותר הודיעו גורמים בתקשורת הערבית כי האיראנים הציבו ליד העיר בצרה בדרום עיראק סוללות טילי פאתח-110  בעלי ראש קרבי במשקל של חצי טון ומסוגל לפגוע במטרות של עד 300 ק"מ.

Fateh-110 Missile by YPA.IR 02.jpg

לא נכון להעריך כי מערכות הטילים שפורקו בדרום עיראק חזרו למחסנים מהם הן הוצאו ,סביר יותר כי הן הועברו לאחסון ביניים בשטח עיראק לקראת הצבתן ביעדים אחרים מתוך תקווה שהדבר יחמוק מעיני האמריקאים הפעם.

 

כתיבת תגובה