איראן מאתגרת את ארה"ב:מתקפת טרור שנייה על תעשיית הנפט במזרח התיכון

כאשר קבלה ארה"ב מידע מודיעיני ,מפתיע ביותר, מאחת מבנות בריתה במזרח התיכון,כי חייליה באזור בסכנת חיים לאור כוונתה של איראן לירות טילים בליסטיים לעבר מחנות הצבא שלהם באמצעות כוחות הפרוקסי שלה. מקורות ערביים טענו כי איראן העבירה טילים בליסטיים לטווח קצר ובינוני למיליציית אלחשד אלשעבי בעיראק והורתה להם להתכונן לירי לעבר מחנות צבאיים אמריקאים בעיראק. אגב,זאת לא הפעם הראשונה שנורים טילים או רקטות לעבר בסיסים אמריקאים בעיראק מבלי בניתן היה להאשים ישירות את איראן המעשה.

בעקבות המידע המודיעיני המפליל הורה נשיא ארה"ב-טראמפ לתגבר את כוחותיו במפרץ ושלח את נושאת המטוסים-לינקולן עם כוח משימה מתוגבר למפרץ.

נושאת המטוסים לינקולין ששהתה באותה עת במימי המזרח התיכון החלה בשייט מהיר לעבר תעלת סואץ כדי לחצות את הים האדום לאוקיינוס ההודי ומשם להיכנס למפרץ הפרסי.

אלא שאז הגיע מיד מודיעיני נוסף שהצביע על הכנות בקרב החות'ים בתימן,להכין מבצעית טילי חוף ים שהתקבלו בימים האחרונים מאיראן וההערכה היתה כי הם מתכוונים לירות לעבר נושאת המטוסים האמריקאית כאשר היא תעבור מול חופי תימן בים האדום ותכנס לטווח הטילים.

האמריקאים הבינו את פוטנציאל הפגיעה בהם בעת מעברם בנתיב הצר של הים האדום ובחוסר יכולתם לתמרן כדי להתגונן מפגיעתם הרעה של הטילים האירנים או אז הצהיר שר החוץ האמריקאי אזהרה חריפה ובוטה בו הודיע כי אם ינסו לפגוע בכוחות האמריקאים או בבעלי בריתה הממשל האמריקאי יראה באיראן אחריאית ישירה לירי זה אפילו אם יהיה ברור שלא הם היו אלו שניסו לפגוע.

האיראנים שהבינו שכל ירי לעבר נושאת המטוסים יביא לא רק לפגיעה בהם בשטח איראן אלא גם להשמדת כל נוכחות הצבאית בתימן ,הסתפקו באיומים אך לא נתנו את ההוראה לירות בנושאת המטוסים.

אך הם לא וויתרו לגמרי על תגובה כנגד חסימת ייצוא הנפט האיראני לעולם על ידי הסנקציות האמריקאיות.

לפני יומיים נפגעו באורח מסתורי 4 מכליות נפט, 2 מהן סעודיות, כשעגנו מול נמל אלפוג'יירה שבאיחוד האמירויות שבמפרץ הפרסי .

כל המומחים העריכו כי העקבות מוליכים ישירות לאיראן אך ארה"ב הסתפקה בהודעה כי היא מצטרפת לוועדת החקירה שהקימה איחוד האמירויות לברור נסיבות הפגיעה במכליות הנפט שהיו בתחומה.

בכירים אמריקאים כבר מדליפים,בעילום שם, כי כפי שזה נראה עכשיו איראן עומדת מאחורי מתקפת הטרור על האמירויות.

מתקפה זאת,כפי שנראה עכשיו,היה למעשה "בלון ניסוי" איראני לבדוק את התגובה ואת הנחישות האמריקאית לפעולת החבלה "המסתורית" , ובראותה שהממשל האמריקאי הכיל פגיעה זאת הם החליטו להלום שוב.

מפקד בתנועת אנצאר אללה – מוחמד אלבחיתי הצהיר היום כי ארגונו תקף היום בעומק סעודיה באמצעות 7 כלי טייס בלתי מאויישים וכי הפעולה נעשתה בתגובה של הגנה עצמית כנגד מתקפות סעודיה על תימן.

 

תוך זמן קצר הודתה סעודיה ש-2 תחנות שאיבה נפגעו בתקיפה אווירית של כוחות חות'ים ששגרו כטב"מים משטח תימן. שר האנרגיה הסעודי אמר כי הבוקר בין השעות 6 ל-6:30 הותקפו 2 תחנות שאיבה של צינור המעביר נפט לנמל ינבו שבחופי הים האדום  בפצצות שהושלכו מכטב"מים וכתוצאה מכך פרצו דלקות אך הכוחות השתלטו במהירות עליהן ונגרם רק נזק מועד לתחנות.

סעודיה הפסיקה את הזרמת הנפט בצינורות אלו עד ש-2 המשאבות יתוקנו. השר הסעודי גינה מתקפה זאת ואמר כי לא רק סעודיה מותקפת בימים אלו על ידי טרוריסטים וקרא לפעול נגד כל ארגוני הטרור כולל החות'ים בתימן. השר הדגיש עוד כי סעודיה ממשיכה באספקה של מוצרי נפט לכל העולם.

המומחה הצבאי גיא אומר כי "בחירת היעדים ע"י האיראנים הם מסר מובהק. שני היעדים נמצאים על ״עוקף הורמוז״. נמל פוגיירה הוא נמל מחוץ למיצר שלכאורה מאפשר ייצוא וייבוא נפט ללא חשש מהאיראנים. התקיפה היום היא על קו צינור נפט המחבר בין מזרח סעודיה לחוף הים האדום, צינור שמאפשר לסעודיה ייצוא נפט עוקף הורמוז. האיראנים מצהירים במסר – אם אנחנו לא נייצא נפט, אף אחד לא ייצא".

 

חשוב לציין כי כל הכלה של מתקפת טרור ,באזור זה או אחר של המזרח התיכון ,מזמין פיגוע נוסף ורק מכה צבאית מוגבלת עם מסר ברור יקטעו רצף זה,שרק החל, של מעשי טרור שנועדו לצמצם גם את ייצוא הנפט של יתר המדינות מפיקות הנפט  במזרח התיכון.

כתיבת תגובה