"שקל בתקציב הביטחון הישראלי שווה פחות משקל בתקציבי הביטחון של הערבים"

גם פרופורציות צריכות קצת פרופורציות.

עדו הכט, חוקר במרכז בגין-סדאת למחקרים אסטרטגיים, ומנתח ביטחוני המתמחה בתיאוריה צבאית ובהיסטוריה צבאית, אמר כי כל שיקול בתקציב צריך לקחת בחשבון את העובדה שישראל צריכה להיערך לניצחון נגד "ברית של יריבים פוטנציאליים", ולא אויב יחיד.

הכט,הוא מרצה במכללת פיקוד צה"ל ומכללת מטכ"ל, ציין כי אף אחת משכנותיה של ישראל, למעט סעודיה, אינה בעלת תקציב ביטחון המתקרב לישראל.

עם זאת, לדבריו, "כל שקל או דולר שבבעלות ישראל שווה פחות מהשקל / דולר בידי הישויות [השכנות], כי יש להן הוצאות זולות בהרבה מאשר [ישראל]. כך, למשל, חייל מקצועי ישראלי יקר יותר ממקבילו בכל צבא ערבי [כולל בצבאות חיזבאללה וחמאס]. חייל מילואים ישראלי יקר יותר מחיילי המילואים של השכנות. למעשה, חייל ישראלי מגויס, זול מאוד במונחים ישראליים, יקר בהרבה מחייל מקצועי בגופים שמקיפים אותנו ".

בנוסף, אמר הכט, ישראל מייצרת נשק משלה או רוכשת אותו מהמערב, בעיקר מארצות הברית, וחלקו ממדינות אחרות. "הציוד האמריקאי והמערבי בכללי יקר יותר מהשווי הרוסי שלו ומנשק ממקומות אחרים. האם הפער האיכותי מצדיק את הפער במחירים? "

בסופו של דבר, טען, ישראל צריכה לוודא שיש לה חיילים מאומנים מספיק – ומספיק מהם – וכלי נשק מספיקים כדי שיוכלו להתמודד עם ברית של אויבים פוטנציאליים. הערכה זו מובילה לשאלה קריטית, אמר, "האם העדיפות שלנו בהוצאות הביטחון נכונה?"

הוא ציין כי חיל הים הישראלי בפלטפורמות חדשות יוצר גם חור שחור גדול להוצאות, במיוחד עם אניות מלחמה שיישאו את "הפריטים היקרים ביותר בתפריט – יקרים לקנות ולקיים". ישראל צפויה לקבל ארבעה סער גרמניים 6 ספינות מגן עם מכ"מים מתקדמים, טילים ורשתות פיקוד. בנוסף, עלויות התחזוקה של הצוללות החדשות של דולפין יהיו "גבוהות מאוד", אמר הכט.

"ככל שהטכנולוגיה עולה יותר, כך אנחנו קונים פחות ופחות יש לנו, וכך אנחנו חוששים להשתמש בה יותר", הוא אמר.

במקום זאת, צה"ל יכול להשקיע בכוח שהוא קצת פחות חזק, אבל יש לו מספר גדול יותר של נשק זול יותר.

(קרדיט-אברהם תמקר – פרד"ס)

מצגת אינפוגראפיק: מדינות בעולם הם תקציבי הביטחון הגדולים מבחינת ערך כספי:

 

כתיבת תגובה