רוסיה מתחמקת מלעזור לסוריה במשבר האנרגיה החמור שפוקד את המדינה

המחסור החמור בדלק וגז לבישול בסוריה הגיע השבוע לשיאים חדשים. המשטר הטיל קיצוב דלק לכל תושב וצבא סוריה הפחית חדות את כמות הדלק שכל מכונית בצבא סוריה רשאית לתדלק. המצב אף הגיע לכך שצבא סוריה הוציא פקודה מנהלתית מיוחדת הקובעת כי כל רכב קרבי היוצא לפעילות חייב אישור קצין בכיר לפני כל תדלוק.

התורים לפני תחנות הדלק ברחבי סוריה הפכו אין סופיים.

במקביל אירן עצרה את קו האשראי שנועד לממן דלק אירני לסוריה,כפי שהיה בשנים האחרונות, מה שהגביר עוד יותר את משבר הדלק בסוריה.

לאור אי יכולתה של אירן למלא את המחסור לדלק בסוריה בגלל הסנקציות האמריקאיות החלו להישאל שאלות קשות, תחילה בלחש אך עד מהרה הן הפכו לרועמות מאוד, מדוע רוסיה לא ממלאת את צרכי האנרגיה של סוריה ? הרי היא כבר מזמן הפכה מדינת חסות רוסית ויש לה את כל הסיבות לא להניח למדינה זאת להתפורר !

התלונות הסוריות והתמרמרות האזרחים בסוריה הגיעה גם לאוזני הרוסים, והם מיהרו לחשוף את הסיבות לאי אספקת נפט רוסי לשטחים הנמצאים בשליטת המשטר הסורי הנמצאים כרגע,רובם ככולם,במחסור חריף עד כדי שיתוק החיים בכלל והפעילות העסקית בפרט. סוכנות הידיעות הרוסית-ספוטניק, שהיא גם השופר של המשטר הרוסי ,ציטטה בכיר רוסי שאמר כי "אין הצדקה כלכלית לרוסיה לשנע נפט לסוריה כי אין שם תשתית צינורות תקינה להובלתו או להובילו באמצעות מכליות בדרכים יבשתיות  וכי עלות המשלוח הימי מוכפלת".

Image result for ‫מסוף הנפט הסורי בניאס‬‎

הבכיר הרוסי-שבאנוב הסביר עוד כי "כל צינורות הנפט בסוריה נמצאים במצב גרוע, ההובלה האווירית יקרה מאוד וההובלה הימית יקרה ,וכל נפט שיבוא מרוסיה יהפוך לנפט שעלותו כמו זהב ", מה שהביא אותו למסקנה כי "אי אפשר לספק נפט רוסי למשטר הסורי מטעמים טכניים וכלכליים".

יצוין כי שטחי השליטה של ​​המשטר הסורי נמצאים כרגע במשבר חמור בדלק, וברשתות החברתיות כמו גם באתרי החדשות המקומיים עולים שוב ושוב תמונות המראים שיתוק כמעט מוחלט בשכונות של הבירה דמשק, וכי ישנם כבר אזרחים הנעים ברחובות הערים עם חמורים ופרדות.

ככל הנראה התחמקות רוסיה מלספק נפט לסוריה בניגוד לסנקציות האמריקאיות נובעת מאי רצונה להסתבך בעוד סנקציות שיוטלו על חברות האנרגיה הרוסיות שגם כך כבר נתונות לסנקציות אמריקאיות חלקיות.

רוסיה יודעת שבחישוב הכללי ההפסד הכלכלי שיכול להיגרם לה אם יחליטו לעקוף את הסנקציות האמריקאיות ולספק בכל זאת נפט לסוריה יהי גדול הרבה יותר מהתועלת האסטרטגית שתתקבל אם תמלא את המחסור בסוריה.

הרי בסופו של יום סוריה היא רק שיקול קטן ואולי אף זניח במרחב האינטרסים הרוסיים חובקי העולם.

 

 

 

 

 

 

כתיבת תגובה