ניוזוויק:רוסיה כבר לא לבד בסוריה, סין ואיראן מתמקמות לאורך חופיה

רוסיה כבר לא לבד בסוריה, סין ואיראן גם תופסים עמדות לאורך קו החוף במערב סוריה.

בזמן שרוסיה מרחיבה את נוכחותה בחופים של סוריה, בין היתר עם חתימה קרובה על חוזה שכירות על נמל רווחי במערב סוריה, שחקנים משמעותיים ומרכזיים נוספים עברו גם הם לקבוע עמדה במדינה הים-תיכונית הקרועה, סוריה.

 

שחקנית ראשונה בחופי סוריה – רוסיה:
נכסי האוויר והים של רוסיה כבר מבוססים על שני מתקנים צבאיים מושכרים באזורי החוף של טרטוס ולטקיה.

במהלך סוף השבוע, דיפלומטים בכירים מרוסיה ופקידי ביטחון נסעו לסוריה, כדי לקיים שיחות עם הנשיא הסורי בשאר אל-אסד, בתקווה לקדם את הקמתה של ועדה חוקתית שעשויה לסיים את מלחמת האזרחים בת שמונה השנים בסוריה ולהתקדם לעבר שיתוף פעולה כלכלי.

סגן שר החוץ הרוסי, אנדריי בוריסוב, אמר לסוכנות הידיעות "טאס": "נמל טרטוס הוא נושא מרכזי שיניב דינאמיקה חיובית. הביקור שלי ביסס את כל ההסכמים האלה, עשינו התקדמות ניכרת בעניין זה ואנו מקווים כי החוזה ייחתם תוך שבוע ונמל טרטוס ישמש את העסקים הרוסים במשך 49 השנים הבאות".

שחקנית שנייה בחופי סוריה – איראן:
איראן וסוריה ערכו ביקורים בדרגים גבוהים וחתמו על מספר הסכמי סחר מתחילת השנה. העיתון הסעודי "אשרק אל-אוסט", דיווח מוקדם יותר החודש כי חברה איראנית פועלת להחליף חברה צרפתית הפועלת היום בנמל לטקיה בסוריה. ההשתלטות האיראנית מתוכננת לאוקטובר השנה.

שחקנית שלישית בחופי סוריה – סין:
אף על פי שרוסיה ואיראן היו תומכים צבאיים של סוריה, אסד זוכה לתמיכה פוליטית וכלכלית גם מסין.
סין הצטרפה לרוסיה בגלוי בחסימת החלטות מועצת הביטחון של האו"ם, אשר רצו לגנות את סוריה בשל פשעי מלחמה. הסינים מיקמו את סוריה כחלק מיוזמת ה"חגורה אחת דרך אחת" – הדרך של סין, שמטרתה לחזק את נתיבי הסחר שלה ברחבי העולם.

שר התחבורה הסורי, עלי חמוד, ישב עם שגריר סין בסוריה בתחילת החודש, כדי לדון בהגברת נוכחותה של סין על קו החוף של סוריה.

שר התחבורה הסורי "הדגיש את הצורך לעודד ולהניע חברות סיניות, אנשי עסקים ומשקיעים ללמוד פרויקטים הקשורים לענפי התחבורה בסוריה, כולל הקמת עיר תעשיות ימיות בין טרטוס ולטקיה".

השגריר הסיני "הציג חזון להשקעה אפשרית במגזרי התחבורה והדגיש את הצורך להגדיל את חילופי הסחר של סוריה עם סין, הוא גם הדגיש את השתתפות סין בשיקום של סוריה.

לסין יש עמדות ימיות במקומות נוספים במזרח התיכון, הנמלים של טריפולי בלבנון, נמל חיפה בישראל, באיטליה נמל נאפולי ופיראוס ביוון.

ההשתלטות הסינית במזרח התיכון מסכלת את הניסיונות של ארה"ב להחליש את טביעת היד הפיננסית המתרחבת של המתחרה הכלכלי העליונה שלה – סין, שבאותה עת מתחברת גם ליריבים הגדולים של ארה"ב – רוסיה ואיראן.

קרדיט-אברהם תמקר- פרד"ס

מסוף המטענים בנמל טרטוס:

SyriaTartusPort

כתיבת תגובה