המאמץ הרוסי לסילוק הנוכחות האיראנית בסוריה-פרטים חדשים

בשנה האחרונה התרבו מאוד העימותים בין יחידות שונות בצבא סוריה הנאמנות מצד אחד לאירן ומצד שני לרוסיה.

אך הולך ומתברר כי לא רק שהעימותים לא הופסקו או שמספרם קטן אלא שרוסיה פתחה במאמץ גדול לסילוק הנוכחות האיראנית בסוריה .

מקורות יודעי דבר חושפים כי הכוחות הרוסים בסוריה עצרו בחשאי חיילים וקצינים סורים שהתברר להם שהם נאמנים לאיראנים ושמו אותם בבתי כלא של המשטר.

הכוחות הרוסים עצרו מאות קציני צבא סורים לחקירה מכל רמות הפיקוד ביחידות הסוריות , תהליך שנמשך כבר באופן פעיל מאז שנת 2016 .

קצין סורי בכיר,בדרגת תת אלוף,שערק משורות הצבא אומר כי המעצרים הם על רקע המאבק בין רוסים לאיראנים מי ישלוט בסופו של יום על סוריה . לדבריו הכל החל בשנת 2016 כאשר התברר לרוסים כי העובדה שאין להם "מגפים על הקרקע" בסוריה לעומת אלפי לוחמים שיעים שאירן הזרימה לסוריה, הביאה את האיראנים להשתלט במהירות על סוריה,או אז הם החלו במהלכים לשנות מגמה זאת

.

כצעד ראשון הקימו הרוסים את גייס 4 בצבא סוריה שהיה אמור להיות משובץ בחיילים וקצינים הנאמנים ,וכל תפקידם אמור היה להיות הצלת משטר אסד ודחיקת האיראנים משטחים בסוריה.

רוסיה שלחה מומחים צבאיים לאמן את גייס 4 אך בגלל שלא הזרימה את המימון הדרוש להפעלתה ,תוך זמן קצר היא התפרקה  מחוסר לוחמים. לוחמים מצבא סוריה סרבו פשוט להגיע או העדיפו להישאר נאמנים לאיראנים.
לאור כישלון זה ,למדה רוסיה את הלקחים המתאימים והקימה בהמשך את גייס 5 לא לפני שלקחה מכוחות דיויזיה 4 של צבא סוריה ,הנאמנים יחד עם מפקדם האלוף מאהר אלאסד לאיראן, את טנקי הטי-80 שלהם ואת משגרי הרקטות ונשק חדש נוסף והעבירה אותם לאנשי הגייס החדש.

המקור מדגיש כי עד כה עצרה רוסיה יותר מ-2400 קצינים סורים הידועים בנאמנותם  לאיראנים ושמה אותם בבתי כלא בעדרא וצידניה באשמת שחיתות וגנבות . איראן בתגובה עצרה קציני צבא סוריה במחנות אחרים הידועים בנאמנותם לרוסיה.

רוסיה החלה לבצע שינויים מהותיים במרכזי הפיקוד והשליטה של צבא סוריה ולאחר ההשתלטות עליהם היא הפכה אותם לזרוע ביצועית במערך הכוחות הרוסים בסוריה.

הבכיר הסורי ציין כי איראן התחזקה מאוד בכל רחבי סוריה ורוסיה אינה יכולה לפרק אותה בשל כניסתה לכל תחומי החיים במקומות בהם הם התפרסו כמו פתיחת אוניברסיטאות ,הקמת מיליציות המבוססות על מתנדבים מקומיים בשכר  ,אך באחרונה פתחו,לדבריו, 2 הצדדים במסע חיסול מתנגדיהם וזה נראה היטב בכל רחבי דרום סוריה ובמיוחד במחוז דרעא.

מומחה סורי לענייני סוריה- מוחמד מוניר טוען כי רוסיה פועלת ב-2 כיוונים נגד ההשפעה האיראנית בסוריה. מצד אחד רוסיה מנסה לקנות את נאמנותם של הקצינים הבכירים שבצבא סוריה ולבנות גוף צבאי חמוש במיטב הנשק הרוסי והשתלט באמצעותם על מכסימום שטח בסוריה.

מצד שני, רוסיה מבקשת להחליש את איראן ואת יחידות הצבא הסורי הנאמנות לה כמו דיויזיה 4 , והמיליציות האיראניות וכן מפעילה לחץ על אסד לפרק את המיליציות שהגיעו מחוץ למדינה ולקצץ בשכרם . כמו כן פועלת רוסיה לסילוק הכוחות האיראנים מהשטחים שבשליטתה כמו שכוחות סוהיל אלחסן, מפקד כוחות נימר בגייס 5 , סילק את לוחמי דיויזיה 4 ממישורי אלראב שבצפון מחוז סוידאא בדרום סוריה.

 

כתיבת תגובה