כמה סביר מלחמה בין ישראל לאיראן?

ישראל פעמים עמדה רבות "כחוט השערה" ממלחמה עם איראן בגיבוי חיזבאללה – כך אמר  (צה"ל) הרמטכ"ל לשעבר גדי אייזנקוט לטיימס. 

אייזנקוט, שכיהן כרמטכ"ל  צה"ל מפברואר 2015 עד ינואר 2019, נזכר בפעמים שבהן המתחים בין אירן לישראל כמעט גרמו למלחמה. הוא ציין כי האיום במלחמה עם חזבאללה גדל בשלוש השנים האחרונות.

בינתיים, באיראן, אמר מפקד משמרות המהפכה, האלוף מוחמד עלי ג'עפרי , למגזין האיראני סורוש כי ישראל נמצאת בטווח הטילים של חיזבאללה. 

חילופים דברים סוערים בין נציגים של שתי המדינות הביאו את המתחים לשיא עד כדי כך שאנליסטים מתחילים לחשוב  האם מלחמה באזור -קרובה. יחסי ישראל המתוחים עם איראן נובעים מסירובה של הרפובליקה האסלאמית להכיר בישראל כמדינה ריבונית, מימון חיזבאללה וחמאס ותוכנית הגרעין האיראנית.

"נוכחותה של איראן בסוריה הגבירה את הסיכון לעימות ישיר בין ישראל לאיראן, בייחוד אם ישראל תגדיל את ההתקפות על הכוחות האיראנים בסוריה", אומרת ד"ר שירין האנטר, מרצה למחקר בבית הספר לשירות החוץ באוניברסיטת ג'ורג'טאון, וושינגטון הבירה, בראיון. "הסיכון גדול מכל מה שהיה קיים בעבר בגלל הקשר האיראני לחיזבאללה בלבנון".

"מצד שני, אם כי זה פחות סביר, איראן וישראל עשויות לזהות את הסיכונים המוגברים, ולפתח קשרים בערוצים חשאיים אחוריים כדי לקבוע כמה כללים שיכולים להפחית את הסיכון לעימות ישיר", הוסיפה. 

בכינוס על פירוק הנשק שהיה בז'נבה ביום שלישי, אמר סגן שר החוץ האמריקאי, כי תוכנית הטילים של איראן היא תורם מרכזי להגברת המתיחות במזרח התיכון.

שר החוץ האמריקני, מייק פומפיאו, יצא למסע לכווית, לישראל ולבנון. המסע הוא חלק מהאסטרטגיה של ארה"ב ליישם את קמפיין הלחץ שלה באיראן, שלדברי וושינגטון נועד לשנות את התנהגותה של ממשלת איראן במזרח התיכון ובמקומות אחרים. פומפיאו אמר כי הוא יחזק את התמיכה האמריקאית בביטחונה של מדינת ישראל בזמן מסעו. ארה"ב רואה בישראל את אחת מבעלות בריתה הקרובות ביותר באזור. 

ד"ר האנטר אמרה  כי כל החלטה של ​​ישראל לצאת למלחמה עלולה להביא למעורבות של כמה מדינות אחרות העוסקות בסכסוך.

"הרבה תלוי איך המדיניות של ארצות הברית כלפי איראן מתפתחת. כל מעורבות צבאית רצינית בין ישראל וארצות הברית תכלול גם כוחות אמריקנים, כי ישראל תבקש עזרה אמריקאית ולחץ יעלה בתוך הקונגרס האמריקני לתמיכה בישראל  ", ציינה. "מדינות ערביות אחרות עשויות גם הן להתערב. עימות בין איראן לישראל יידרדר ככל הנראה לסכסוך אזורי ובינלאומי רחב הרבה יותר. ואז, יש אפשרות שרוסיה תשחק את התפקיד הראשי. יש גם את הסיכון שישראל עשויה לרצות לעורר עימות למטרות פוליטיות פנימיות ולהכריח את ארה"ב לתקוף את איראן ". 

ישראל לחמה בחיזבאללה ב -2006 במה שמכונה לעתים קרובות מלחמת לבנון השנייה. בעוד שהמלחמה נחשבה לכישלון של הכוחות המזוינים הישראליים, היא לימדה את ישראל מספר לקחים, על פי מומחי ביטחון וצבא: תמיכתה של איראן בנשיא אל-אסד בסוריה עלולה להסיח את דעתה מהשתלטות על ישראל.

השבוע נפגשו רמטכ"לי סוריה, איראן ועיראק למפגש נדיר בדמשק כדי לדון ב"מלחמה בטרור ".

איראן יזמה תמרונים  צבאיים וימיים מאז 2018. שכללו שיגור לוויינים, פריסת אניות מלחמה לאוקיינוס ​​האטלנטי, תרגולים במפרץ הפרסי ואיומים לחסום את מיצרי הורמוז. מוסטפה חוש'שכם, פרשן פוליטי באיראן, אמר לטלוויזיה בדצמבר כי תרגילים אלה נועדו להעביר "מסר חזק" לארצות הברית ולישראל כי כוחה הצבאי של איראן מאפשר לה "להדוף" כל פעולה עוינת. 

האנליסט הביטחוני, באבאק ת'גווי, אמר כי "התקפות אוויריות נרחבות שביצעה ישראל בסוריה נגד ה- IRGC וגורמי הכוח שלה אילצו את כוח קדס של איראן לשנות את האסטרטגיה שלו.

"על סמך מידע מודיעיני שקיבלתי, " כוח קדס "המוצב בדרום סוריה ובמיוחד ליד רמת הגולן כמעט ויתר על מקומם לטובת חזבאללה-סוריה, שהתחילה להשתמש במאחזים צבאיים ישנים, ואף הקימה חדשים ברמת הגולן. הרפובליקה האסלאמית לא ויתרה על תכניתה לכונן הגמוניה צבאית ופוליטית בסוריה, אך היא נאלצה לשנות את האסטרטגיה כדי לצמצם את ההרוגים והאובדן של התקיפות האוויריות הישראליות ".

ד"ר יוסי מנשרוף, מומחה למיליציות איראניות ושיעיות במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון בישראל, אמר כי רוסיה היא הגורם הטוב ביותר לתווך בין ישראל לאיראן.

"רוסיה היא הכוח היחיד שיכול לתקשר ביעילות עם שני הצדדים", ציין. "למוסקבה תפקיד מרכזי בסוריה, ועניינה הוא למנוע מלחמה בין ירושלים לטהראן. אני חושב שרוסיה תמשיך את המדיניות הנוכחית שלה בחודשים הקרובים ".

"זה עלול להוביל את איראן לדחוף את החמאס ואת הגי'האד האסלאמי בפלסטין לשגר טילים נגד ישראל", הוסיף ד"ר מנשרוף, "ולערער את היציבות בגבול רצועת עזה עם ישראל באמצעות " צעדות השיבה" ואמצעים אחרים. " 

קרדיט:נטשה פיליפס – האתר המדווח על הקהיליה האירנית הבין לאומית – כיהאן לייף

כתיבת תגובה