מאבקי שליטה בין הרוסים והאירנים על מחוז הדרוזים-סוידאא' בדרום סוריה

מחוז הדרוזים העיקרי בסוריה הנו מחוז סוידאא' הנמצא בדרום מזרח המדינה ובו חיים יותר משלושת רבעי מיליון איש ממוצא דרוזי.

As-Suwayda is located in Syria

עם פרוץ המרד הסוני במדינה ,השתדלו 2 הצדדים הניצים,משטר אסד,והרוב הסוני במדינה,לשמור על קשרים טובים עם בני העדה ,תוך מחשבה שבעתיד הם היו רוצים אותם בצד שלהם.

2 הצדדים,השתדלו לעזור למיעוט הדרוזי בדרום להתגונן נגד המתקפות הרצחניות של דאעש ממזרח , אך לכולם היה ברור, ובמיוחד לנכבדי העדה הדרוזית,כי אם הם לא ידאגו לעצמם – סופם יכול להיות מר. הדרוזים הפסיקו לשלוח את בניהם לצבא סוריה והקימו מיליציות מקומיות המגינות על חיי בני העדה. משטר אסד ראה תופעה זאת בחומרה אך למרות ניסיונותיהם הרבים להחזיר את בני העדה לצבא הניסיונות לא צלחו והדרוזים ממשיכים להגן בעצמם על בני העדה.

רוסיה,שפעלה להצלת משטר אסד , הבינה את חשיבות קיומם העצמאי של בני העדה,פעלה רבות לביטחונם, והבהירה למשטר אסד כי אסור לנגוע לרעה בבני העדה.

רוסיה גם פעלה להרחיק מהמחוז סוידאא' את האירנים והמיליציות השיעיות הנאמנות לה ,אך זה קרה רק למראית עין. בפועל פועלים האירנים להתבסס באזור ולהשיג שליטה על גבול ירדן והמעברים מתוך מחשבה שיצטרכו זאת בעתיד הלא רחוק.

האירנים,שפועלים נמרצות להתבסס בשטח דרום סוריה מפעילה חוליות מחסלים רבות לחיסול מתנגדיה באזור.

אלא שהפעם הם הלכו כברת דרך אחת רחוקה מדיי.

התבצע ניסיון לחסל את מתאם הקשרים בין מחוז סוידאא' לבין הצד הרוסי כאשר הלה יצא מביתו במחוז.

כתב רשת החדשות "סטיב ניוז" ,הפועלת בדרום סוריה, מדווח כי אלמוני חמוש פתח באש על עמאד אלעקבאני כאשר יצא מביתו ליד גשר אלרים בעיר סוידאא' שבדרום המדינה.

מקורות מקומיים אמרו כי אלעקבאני ניסה לרדוף אחרי המתנקש ואף הצליח לפצוע אותו בירי נגדי אך הלה הצליח להיעלם.

בעקבות ניסיון ההתנקשות הוכרזה כוננות עליונה בשורות המיליציות המקומיות באזור גשר אלרים והאזורים הסמוכים לזירת האירוע ויש כרגע מאמץ לאתר ולעצור את המתנקש.

אלעקבאני הוא בן העיר אלסוידאא' והוא פועל כמתאם היחסים הראשי עם הקצינים הרוסים שבמחוז. הוא גם משתתף בפגישות הקבועות בין נכבדי העדה לקצינים הרוסים הנערך מפעם לפעם במחוז ופעל אף כמתווך ומפשר במספר אירועים שקרו לאחרונה.

הערה ברקע הידיעה:

ללא ספק רוסיה תראה ניסיון פעולת חיסול זאת בחומרה ורבה ותפעיל את אמצעיה היא על מנת לאתר הן את המתנקש,הן את חברי חוליית החיסול והן את שולחיהם ולהיפרע מהם על מנת שלא ינסו שוב להטיל ספק בשליטתה בשטח ובשליחים הפועלים בשמה.

אירוע כזה יגביר עוד יותר את המוטיבציה הרוסית לסלק את הגורמים האירנים מדרום סוריה מתוך הכרה לנזק הפוטנציאלי שהם גורמים לאזור ולמרקם החיים בו ולניסיונות האירנים הבלתי פוסקים לערער את המצב ההולך וחוזר לשגרה של האזור לאחר 8 שנות מלחמת אזרחים.

כתיבת תגובה