משבר פיננסי קשה מכה בחיזבאללה בלבנון. פרטים

מה שרק עד לאחרונה נלחש בחדרי חדרים נאמר היום בראש חוצות וזאת בעקבות טענותיהם הפומביות של עשרות עובדים סוציאליים,עובדי מערכת הבריאות ומערכת החינוך והתקשורת של ארגון החיזבאללה שהם לא מקבלים בזמן את משכורותיהם ולא רק זאת אלא שהם מקבלים רק כ-60 אחוז ממנו כבר זמן רב.

אכן, מדובר במשבר הפיננסי העמוק שהחיזבאללה שקוע בו לאחר שאירן צמצמה מאוד את תמיכתה הכספית בארגון בעקבות הסנקציות האמריקאיות  עליה.

גם בנקים רבים בלבנון מסרבים לעבוד עם החיזבאללה מחשש לסנקציות אמריקאיות עליהם. אותם בנקים בלבנון מסרבים לתת אשראי מסודר לארגון החיזבאללה וכן מסרבים לתת הלוואות לעובדי הארגון הזקוקים לכסף לחיי היום יום השוטפים.

 

הקיצוצים במשכורות והחשש מהעתיד לנוכח הסנקציות האמריקאיות החונקות על הארגון גורמים לחשש כבד בלב עובדי הארגון ובמיוחד אצל אלו שהמשכורות מהארגון הן מקורות ההכנסה היחידה שלהם.

קרן הלוואות מסובסדות של הארגון, הנקרא – Qard Hassan Foundation –  הנותן הלוואות קטנות לעובדים נתן בשנת 2017 175 אלף הלוואות שונות בערך כולל של 410 מיליון דולר. כיום מעריכים כי המשבר כבר פגע בקרן עצמה שצמצמה מאוד את מספר ההלוואות.

משכורת ממוצעת של לוחם בחיזבאללה הנו כ-500 דולר לחודש שגם מקבלים שרותים נוספים בחינם כמו שרותי רפואה וחינוך .במקרה של מוות משפחת הלוחם מקבלים סכום כסף גדול באופן חד פעמי וכן קצבה חודשית של עד 200 דולר  ושרותי קהילה בחינם . לאחרונה צמצם הארגון את התמיכה הכספית במשפחות החללים ובפצועי הקרבות  מה שהביא משפחות רבות להתמרמר בקול רם נגד ראשי החיזבאללה.

בעקבות צמצום שרותי הבריאות שהחיזבאללה מסוגל לממן בתקופה האחרונה, החלו נציגי הארגון בפוליטיקה הלבנונית לדרוש ממשרד הבריאות הממשלתי לתת שרותים גם לאנשיו מתוקף היותם אזרחי לבנון.

בעבר תרם סחר בסמים ובתרופות מזוייפות והלבנת כספים על ידי אנשי הארגון  תורם חלק נכבד מהכנסות החיזבאללה אך הסנקציות האמריקאיות על אישים אלו ועל מוסדות פיננסים לבנוניים החשודים בהלבנת הון  עבור אותם אישים, צמצם חדות את ההכנסות וכך כל הפקטורים מתכנסים לכדי משבר פיננסי אחד גדול בחיזבאללה.

ורק נשארת שאלת המיליון דולר: האם לאור מצבם הפיננסי הקשה של הארגון האם עדיין יש לו מוטיבציה להצית סכסוך צבאי עם ישראל ? לעתיד הפתרונים!

 

כתיבת תגובה