אסטרטגיה ישראלית להַסָּגָתָהּ של איראן מסוריה-ד״ר עופר ישראלי

מערכה צבאית אווירית שתשולב עם פעולות קרקע כירורגיות איכותיות כנגד כוחותיה של איראן בסוריה, הן אפשרות נוספת אשר תופעל לאו דווקא על ידי ישראל. ארה״ב הוכיחה את יכולתה לרסק את כוחות דאע״ש בסוריה

הַסָּגָתָהּ של איראן מסוריה היא אינטרס ישראלי ראשון במעלה; היא ניתנת להשגה באמצעות אימוץ אפיקי פעולה נפרדים או באמצעות שילוב מושכל שלהם. ירושלים נדרשת אם כן לפתח אסטרטגיה כוללת להשגת מטרה זו תוך שהיא מפתחת מספר אפשרויות פעולה נפרדות, עד שאחד או יותר מהם יגיע לכלל בשלות לצורך הפעלתו לשם השגת המטרה המקווה – דחיקת רגליה של איראן מסוריה.

איראן היא הגורם המרכזי שביכולתו להוביל להסגת כוחותיה שלה מסוריה. לפיכך, נדרשת ישראל, בשיתוף עם בעלת בריתה החזקה והאמינה ארה״ב, לגרום להגדלת עלות השהייה האיראנית בסוריה. מטרה זו תושג באמצעות החרפת הסנקציות האמריקאיות על טהראן וקשירתם לנוכחותה בסוריה, על ידי הגדלת המחיר אותו משלמת איראן על נוכחות זאת באמצעות פעולות צבאיות גלויות וסמויות כנגד כוחותיה המוצבים בסוריה, אך גם באמצעות פגיעה במקורות המימון של הכוחות הללו.

פעולות תומכות יכללו פגיעה בנוכחות האיראנית באזורים אחרים במזה״ת והגדלת העלות הכוללת של הוצאותיה של איראן מחוץ לגבולותיה. באמצעות פעולות הסברה תומכות בתוך איראן תוכל ישראל להחריף את הביקורת הפנימית כלפי משטר האייתוללות על בזבוז ושחיתות אשר פוגעים באזרחי המדינה, המצויים מזה שנים תחת סד הסנקציות האמריקאיות הפוגעות קשות ברמת החיים שלהם, הנמוכה ממילא.

משטר אסד, הגורם הרשמי אשר הזמין את הכוחות האיראניים לסוריה, הוא גורם נוסף שיש ביכולתו לגרום להסגת הכוחות האיראניים. באמצעות ביטול ההרשאה לשהייה איראנית על אדמת סוריה יסיר אסד את מעטה הלגיטימיות מעל הנוכחות האיראנית שלאורך זמן תוביל לדחיקת רגליה של טהראן מהמדינה. כיום, לאחר שברור כי המשטר הסורי לקח לידיו חזרה את המושכות ומחיל את שלטונו על חלקים מרכזיים וחשובים של המדינה, אסד אינו נדרש עוד לכוחות האיראניים בסוריה.

אלו יחלו לדרוש כעת לפרוע את ההשקעה הגדולה שלהם לאורך שנות המלחמה, מה שיפגע ביכולת השיקום של המדינה באמצעות רווחים אפשריים ממכרזים אותם תבקש טהראן לקבל לידיה. ישראל וארה״ב נדרשות אם כן לספק לאסד הבטחה אמינה להימנע בעתיד מאיום אמריקאי או ישראלי על שלטונו: מה שמחד ייתר את הצורך שלו ״בהגנה״ איראנית ומאידך, יספק לו אפשרויות להשקעות מערביות שתהיינה מפתות מאלו האיראניות ויסייעו לו בשיקום המדינה המשוסעת.

רוסיה של פוטין, בעלת הברית של איראן בסוריה, היא הגורם השלישי שיכול לדחוק את איראן מהמדינה. למוסקבה יש אינטרס עליון להיוותר השחקן הזר המשמעותי היחיד בסוריה, המשוועת כעת להשקעות זרות (דוגמת שיקום אזורי ההרס הרבים ובניית תשתיות), ופיתוח מואץ של מעט מאוצרות הטבע שלה (דוגמת מציאה ופיתוח של שדות נפט וגז לחופיה). הבטחת שלל המלחמה לקרמלין, המשווע לכל הכנסה לכלכלה הרוסית המקרטעת, תניע את פוטין לפעולה ותשמש לו כמנוף משמעותי כלפי טהראן ונקיטת פעולות רוסיות לדחיקת רגליה של איראן מסוריה.

מערכה צבאית אווירית שתשולב עם פעולות קרקע כירורגיות איכותיות כנגד כוחותיה של איראן בסוריה, הן אפשרות נוספת אשר תופעל לאו דווקא על ידי ישראל. ארה״ב הוכיחה את יכולתה לרסק את כוחות דאע״ש בסוריה; ישראל מצדה הציגה את יכולתה המרשימה לפגוע קשות בכוחות האיראניים בסוריה במהלך השנתיים האחרונות, עם מעל 200 תקיפות המיוחסות לחיל האוויר הישראלי. מערכה אמריקאית-ישראלית משולבת וארוכת טווח תכלול מתן מטריה אווירית אמריקאית לישראל לצורך מניעת מעורבות רוסית לצדה של איראן, לצד תקיפות אמריקאיות-ישראליות משולבות כנגד הכוחות האיראניים.

לישראל אסור להסכים לביסוסו של מוצב איראני קדמי על גבולה הצפוני ואל לה לחזור על טעויות העבר בהם היא אפשרה לגורמים עוינים הקוראים להשמדתה לפתח יכולות מאיימות לאורך גבולותיה, כמו במקרים של ארגון חיזבאללה בלבנון וארגון חמאס בעזה. לשם השגת מטרה זו נדרשת ירושלים לפתח אסטרטגיה מקיפה וכוללת להַסָּגָתָהּ של איראן מסוריה. מטרה זו אפשרית להשגה והתוכנית המוצעת כאן יכולה לשמש בסיס ליישומה.

קדיט:ד״ר עופר ישראלי, גאוסטרטג ומומחה למדיניות ביטחון בינלאומי והמזה״ת, הוא מרצה ועמית מחקר בכיר במכון למדיניות ואסטרטגיה, בית הספר לאודר לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה, במרכז הבינתחומי, הרצליה. ספרו International Relations Theory of War יפורסם בקרוב.פורסם גם בישראל דפנס 

כתיבת תגובה