" האם החיזבאללה הוא המרוויח הגדול של מלחמת האזרחים בסוריה?"

תחת הכותרת "האם החיזבאללה הוא המרוויח הגדול של מלחמת האזרחים בסוריה?" פרסם העיתון "מידל-איסט-איי" מאמר שנכתב על ידי הפרופסור ליחסים בין לאומיים מאוניברסיטת לונדון-כריסטופר פיליפס שחיבר גם את הספר  " המערכה על השליטה על סוריה: המאבק הבין לאומי במזרח התיכון החדש".

פרופסור פיליפס טוען בכתבה כי החיזבאללה הפיק רווחים רבים ב-6 שנות מעורבותו בלחימה בסוריה שכלל התחזקות בציוד צבאי והרחבת השפעתו האזורית. לדבריו הצלחת החיזבאללה בעקבות מעורבותו במלחמת האזרחים בסוריה לצד משטר אסד התבטאה בעיקר ב-3 תחומים בולטים:

1- רכישת ניסיון קרבי.

2- חיזוק ארסנל הנשק שלו

3- הרחבת השפעתו בכל אזור המזרח התיכון.

הפרופסור מסביר כי בשונה מלחימת הארגון נגד ישראל הרי שבסוריה כוחות החיזבאללה רכשו מיומנויות קרביות חדשות ובמיוחד בתחום הלחימה בתוך שטחים עירוניים ,פעילות בתוך שטח אוייב,פעולה משולבת עם סיוע אווירי  ופעילות קרבית משולבת המתואמת עם מיליציות חמושות יחד עם צבאות מאורגנים כמו הרוסים שאינם דוברי ערבית ומיליציות אפגניות ופקיסטניות.
בנושא הציוד הצבאי,אירן השתמשה במלחמה בסוריה כדי להגדיל באופן משמעותי את מלאי הנשק של החיזבאללה שכלל טילים מונחים,מל"טים,טילים בליסטיים קצרי טווח,טילי נ"ט.                                                      מבחינת סד"כ  הטילים שהחיזבאללה מחזיק כיום הרי שהוא מגיע לכ-130 אלף רקטות וטילים לעומת 15 אלף שהיו להם במהלך מלחמת 2006.
באשר לסד"כ הכוח הלוחם החיזבאללה פעל להרחיב במידה ניכרת את שורות יחידותיו הלוחמות,והסכים להוריד את רמת הסף של הלוחם הראוי להימנות על שורותיו, מה שהביא היום את סד"כ צבאו לכ-20 אלף לוחמים.
 החיזבאללה גם הרחיב את השפעתו האזורית והוא פעיל כיום עם 500 מומחים צבאיים משורותיו בעירק שם הם עוסקים באימון המיליציה החמושה הגדולה ביותר במדינה-אלחשד אלשעבי הנאמנה לאירן וכן מיליציות עירקיות שיעיות נוספות. כמו כן שלח החיזבאללה מומחים צבאיים לתימן על מנת להכשיר לוחמים וגם מנהל יחסים ישירים עם הרוסים הן ברמה הצבאית והן ברמה המדינית. התוצאה של כל זה היתה הפיכת החיזבאללה ממפלגה לבנונית קטנה לשחקן אזורי חשוב ובעיקר חמוש היטב.
להשגת הישגים אלו  שילם החיזבאללה מחירים אנושיים כבדים. מספר ההרוגים שלו מוערך בין 1000 ל-20000 לוחמים,כ-10 אחוז מסך הסד"כ הלוחם שלו ,כולל מפקדי שדה ולוחמים מנוסים שרכשו את ניסיונם בלחימה נגד ישראל.
לעומת זאת החיזבאללה הצליח ליצור נוכחות קבועה שלו באזורים אסטרטגים בסוריה כמו באלקוסיר,אלקלמון ואלסיידה זינב בדמשק.
גם בלבנון עצמה הצליח החיזבאללה להפוך למפלגת שלטון חזקה בעוד שקבוצתו של סעד חרירי נמצאת במצב של חולשה וכניעה ואינה מסוגלת להקים ממשלה יציבה בלבנון בלי הסכמה ושיתוף פעולה של החיזבאללה.
המומחה הבין לאומי התייחס גם לסנקציות החדשות של ארה"ב על אירן וכתב שהחיזבאללה נאלץ כרגע לצמצם חלק מהמשכורות והפנסיה של הלוחמים מה שללא ספק ישפיע בטווח הארוך על המוטיבציה של חברי החיזבאללה בלבנון.
הוא גם הדגיש כי החיזבאללה נמצא בזמן האחרון בלחץ גדול מחשש שישראל תפתח במתקפה גדולה נגד צבא החיזבאללה מה שמביא אותו לקבוע כי כל מלחמה עתידית בין ישראל לחיזבאללה תהיה הרסנית יותר גם לישראל וגם לחיזבאללה מאשר בשנת 2006 במלחמת לבנון השנייה.
Doc-P-525666-636771070102344295.jpg

כתיבת תגובה