האם פועלים בגולן הסורי חמושים שאומנו ע"י הרוסים נגד מטרות אירניות?

לאחרונה החלה פועלת באזור חוראן ,הסמוך לגבול הגולן הישראלי,בדרום סוריה, מיליציה סורית חמושה הנקראת :"  "المقاومة الشعبية" – "ההתנגדות העממית" , שתקפה מחסום דרכים שהיה מאוייש על ידי לוחמי החיזבאללה הלבנוניים על כביש טסיל-נוה , ליד מפקדת גדוד 26 חי"ר שהחיזבאללה השתלטת עליה, והרגו 6 מהם ופצעו אחרים. התקפה זאת, השניה מסוגה בתקופה האחרונה,התמקדה אך ורק בכוחות הנאמנים לאירן שהתפרסו לא הרחק מגבול ישראל.

פעילות זאת באה על רקע ניסיונות אירן להשיג לעצמה אזור השפעה במרחב דרעא על ידי גיוס אנשים מהאזור,אימונם על ידי אנשי החיזבאללה והפצת הדוקטרינה השיעית דרכם בכמה עיירות במחוז דרעא.

מקורות יודעי דבר במחוז דרעא מוסרים כי רוסיה גייסה אף היא קבוצות של צעירים מאזור חוראן וספחה אותם לשורות גייס 5 הסורי הנאמן לה ושלחה אותם לעבור אימונים צבאיים במתקן  שבאזור הכפרי של לטקיה שבצפון מערב סוריה. האימונים הצבאיים נמשכו 27 יום והם חזרו לאזור ומשימתם הוגדרה:"לחימה בכוחות דאעש שעוד נשארו באזורים הכפריים של מחוז סוידאא' וכן להלחם במיליציות הזרות ובהן המיליציות השיעיות שהתמקמו בדרום סוריה.

כוחות ההתנגדות והרוסים

החוקר והמומחה הסורי לעניינים רוסים – אחמד מדיר אמר לרשת אוריינט כי יש הבדל בין כוחות ה-"התנגדות העממית" ובין כוחות "פלוגות הסולחה" . בעוד שכוחות ה-"התנגדות העממית" הם לוחמים נושאי נשק הפועלים צבאית נגד מטרות מסוימות של המשטר הסורי והאירני אך אינם תחת פיקוד רוסי ישיר , כוחות "פלוגות הסולחה" , המורכבים מלוחמי צבא סוריה החופשי שעשו סולחה עם הצבא הסורי בתיווך רוסי , קבלו את אימוניהם ונתונים ישירות לפקודת הרוסים דרך מפקדת גיס 5 ופועלים אף הם באזור דרעא, מאחר ותושבי האזור אינם רוצים בנוכחות צבא סוריה בתוך עריהם וכפריהם ומעודדים את שיבת הפליטים בני האזור הנמצאים במחנות פליטים בירדן.

לדברי המומחה הרוסים פועלים תחת לוח זמנים אינטנסיבי בהכשרת לוחמים במחוז חוראן עליה מופקד קצין רוסי וזהו מסר מהמעלה הראשונה לאירנים כי "ישנם באזור עוד אלפי חמושים שיפעלו לגירוש המיליציות האירניות מהאזור " ובמיוחד  לאור מאמצי אירן להשתלט על מרחב דרעא ולהקים מערכים צבאיים ליד הגבול עם ישראל.

המיליציות האירניות החלו להקים באזור דרעא ודיר א-זור וחלב בתי ספר ומסגדי תפילה על מנת להפיץ את השיעה וכן לגייס כמה שיותר צעירים מקומיים לשורות המיליציות שלה כדי ליצור אזורי השפעה משלהם לכן החליטו הרוסים להקים מיליציות משלהם שיבלמו את התפשטות האירנים ואם צריך גם בעימות מזויין.

האפשרויות בשטח

העיתונאי הסורי כארם אבו אלמג'ד מאזור דרעא אומר לעומת זאת כי "פלוגות הסולחה" מבצעים בדרום סוריה פעילות סיור על מנת לאתר את המיליציות האירניות הפועלות באזור בניגוד להנחיות הרוסים ולעצור אותם וכן למנוע מהם להפקים עמדות ומפקדות צבאיות באזור חוראן.

ומוסיף כי התנאי הישראלי לאפשר לרוסים להשתלט על דרעא היתה הרחקת המיליציות האירניות עשרות קילומטרים מהדרום הסורי, אך לאור הפעילות האירנית באזור החלו הרוסים לעודד את פלוגות הסולחה לדחוק את האירנים מהאזור ואם לא יצליחו לאפשר לישראל לעשות זאת בעצמה.

סגנון עימות חדש

עורך הדין והעיתונאי מאזור חוראן – תמאם פהים אומר כי המטרה המרכזית של הרוסים בהקמת מיליציית "ההתנגדות העממית"  היא תקיפת הכוחות האירנים שבאזור וכי בעתיד הם ימשיכו לפעול נגד הנוכחות האירנית אבל לא יתקפו את הכוחות הסורים שבאזור .עו"ד פהים צופה כי הרוסים ימשיכו לעשות שימוש בלוחמי גייס 5 הסורי,הנושאים תעודות של צבא סוריה ועליהם מתנוסס דגל רוסי, בשמירת האינטרסים שלהם במדינה והרחקת הכוחות האירנים מאזורים שהרוסים אינם מעוניינים שהם יהיו שם.

 

כתיבת תגובה