אתר בארה"ב: המשבר של הלירה הטורקית עדיין בחיתוליו .. וזאת הסיבה

אתר האינטרנט המתמחה בענייני כלכלה – הביזנס אינסיידר – טוען כי למדיניות חדשה של הפדרל ריזרב האמריקאי יש השפעה מכרעת על המשבר בטורקיה לאחר שהחל לצמצם את הזרמת הדולרים לשווקים הבין לאומיים. מאז שנת 2008 הזרים הפדרל רזרב כ-4.8 טריליון דולר לשווקים.
fed assets since 2008
מתחילת השנה, הפדרל ריזרב החל לשנות את מתווה פעילותו שהחלה עם משבר 2008. ככל שהכלכלה העולמית צמחה היטב, לא היה צורך להזרים יותר דולרים כבעבר.
למרות שמהלכי הפדרל ריזרב אינם נראים בעלי חשיבות רבה, הדו"ח מצביע על ירידה בנזילות שנתית של 600 מיליארד דולר בשנה.
למרות שיש חילוקי דעות בין הנשיא הטורקי (רג'פ טאיפ ארדואן) והאמריקאי (דונלד טראמפ) על תעריפי המכס של הפלדה והאלומיניום, והאם הטורקים חייבים להחזיק את הכומר שלו האמריקאי במעצר בית, נושאים אלה אינם גדולים מספיק, כדי לגרום לפיחות בערך הלירה טורקית  ב 40%.

האתר האמריקאי מוכיח כי הסיבה העיקרית מאחורי הבעיה הוא התקציב של הפדרל ריזרב לאחר שהפחית את כמות הדולרים בשווקי העולם מה שגרם לעליה בערכו של הדולר בגלל ההיצע הנמוך.

טורקיה היא אחת המדינות שסבלו מהפעילות של הפדרל ריזרב, וערך הלירה פוחת ב -40%, משום שהכלכלה הטורקית מאופיינת ברמות גבוהות של הוצאות וחובות חיצוניים.

תחילת המיתון

בבית, המצב בטורקיה היה מרשים, עם צמיחת התמ"ג בכ- 7% לעומת 2% עד 3% בארצות הברית ובבריטניה. אבל בעוד הטורקים נהנו מהנס הכלכלי, החוב החיצוני שלהם תפח, עם חוב של 466 מיליארד דולר, או כ -60% מהתמ"ג.

בגלל הירידה  בנזילות העולמית   הדולר נעשה נדיר יותר ויותר, ועכשיו   טורקיה מתקשה לקבל את הכסף שהיא צריכה  על מנת להחזיר את חובותיה החיצוניים ולממן את הוצאות הממשלה שלה.
זאת בעיקר הסיבה להתפשטות משברי המטבע, במיוחד בשווקים המתעוררים, ולכן גם הדולר האוסטרלי סבל מזעזועים רבים. למרות שאוסטרליה ביצעה חילופי סחר משמעותיים עם סין, אסיה וכל מדינות הפסיפיק האחרות, מה שהביא מומחים לתאר את הכלכלה האוסטרלית כ"רכבת ", במיוחד משום שהיא לא חוותה מיתון ב -26 שנים, המטבע נפגע מזעזועים מכיוון שאוסטרליה פשוט משתמשת בדולר הלא נכון.
AUD v USD
המיתון מתחיל כאשר הכלכלות פתאום מבינים כי המטבעות המקומיים שלהם כבר לא מספיקים בכדי לשלם את החשבונות שלהם, ואם מדינה לא יכולה לשלם את חובותיה הדבר יכול להוביל  אנשים להגר למדינות אחרות, בכדי להישאר ברמת החיים שהיו רגילים אליה בעבר.
טורקיה היא המדינה השנייה,אחרי ארגנטינה ,  שנפגעה על ידי הדולר .
האתר האמריקאי שואל : ומי הבא בתור שהמטבע שלו עומד לקרוס ? והתשובה של האתר היא: רוסיה וברזיל!!
יש למה לצפות!!!
YTD USD vs other currencies

כתיבת תגובה