עננים מתקדרים בשמי אידליב: ארדואן ראש בראש נגד אסד ובעקיפין נגד פוטין

יועצו של נשיא טורקיה ארדואן וסגנו במפלגת הצדק- יאסין אקטאי הצהיר כי "ארצו לא תרשה למשטר אסד לתקוף את מחוז אידליב שבצפון סוריה".

בראיון לעיתון הטורקי – יני שפק – הבהיר אקטאי כי הממשלה הטורקית מאוד ברורה בנושא אידליב והיא פועלת נמרצות לעצור את האופנסיבה הסורית הממשמשת ובאה על המחוז".

"טורקיה לא תאפשר להוציא לפועל אופנסיבה זאת " אמר אקטאי והוסיף כי "ישנם מיליוני אזרחים סורים במחוז אידליב ואין להם לאן לברוח מפני אסד אלא רק לכיוון טורקיה. אף אחד לא יכול לקלוט את המספר העצום של אזרחים סורים שינוסו לעבר טורקיה".

"משטרו של אסד אינו יכול להפציץ אזרחים תמימים בתואנה כי בקרבם נמצאים גורמי טרור. הצבא הסורי אינו תוקף את החמושים אלא את האזרחים וטורקיה לא תסבול זאת".

מאידך גיסא, הדגיש אקטאי כי ממשלת טורקיה אינה מסוגלת לחשוב על גירוש הפליטים הסורים משטחה  אלא פועלת לסייע להם.

בפועל פונה היועץ הטורקי לממשלת סוריה אך למעשה הוא מכוון את דבריו,בשליחותו של ארדואן , לאוזני הנשיא פוטין שהבטיח לנשיא הטורקי כי מקובלת עליו שהיית צבא טורקיה במחוז אידליב וכי המחוז ינוהל לפי הוראות מטורקיה ולא מדמשק. אלא שפוטין חזר בו וכרגע פועל לכיבוש מחדש של מחוז אידליב על ידי צבא סוריה ודחיקת הטורקים בחזרה לארצם.

הנשיא ארדואן רואה כי " מעשי ידיו בסוריה טובעים בים" וכל השקעות המיליארדים להשגת השפעה באזורים הסמוכים לדרום טורקיה עולים בעשן והוא פועל כמיטב הבנתו לסכל זאת.

אלא שהתעקשות יתרה יכולה להביא אותו לעימות מוגבל עם הרוסים המנסים להביא את הנשיא אסד לשלוט על רוב שטחי ארצו ובמיוחד על אזורי צפון המדינה ומיד אחר כך להתחיל את שלב השיקום.

נוכחות הצבא הטורקי בהחלט מפריעה לכל התהליך ולא איש כמו פוטין ירתע מלהשיג את מטרותיו כאשר הווזיר הטורקי מנסה לטרפד אותן.

טעות מקומית קטנה מצד כוחות אסד יכולה להביא לתבערה גדולה וסכסוך מזויין עם טורקיה. לא משהו שימצא חן בעיני פוטין!

מפת הזירה:

 

 

 

כתיבת תגובה