הושלם כוח משימה ימי אמריקאי-סעודי-מצרי-מפרצי בים האדום נגד אירן

לפני יותר משבוע הותקפו 2 מכליות נפט סעודיות שהיו בדרכן מהמפרץ הפרסי לעבר תעלת סואץ כשיעדן נמלי אירופה.התקיפה היתה באזור מצרי באב אלמנדב שבכניסת לים האדום מהאוקיינוס ההודי.מיד לאחר התקרית הודיעה סעודיה כי מפסיקה את מעבר אוניותיה דרך המיצרים והם יופנו לשייט סביב כיף התקווה הטובה ומשם יפנו לנמלי אירופה.

במקביל התבטאו בכירים אירנים נגד האמריקאים ואמרו כי "השייט האמריקאי במימי הים האדום אינו יותר בטוח עבורם".

כל האירועים בים האדום נעשו על רקע הפעילות האמריקאית האינטנסיבית לחסום מכירות נפט מאירן למדינות סעולם מאמץ שהביא את האירנים להצהיר כי אם לא יתאפשר להם למכור נפט לאף מדינה שלחופי המפרץ הפרסי לא יתאפשר.

מאוחר יותר רמזה אירן למדינות האזור כי היא מתכוונת לחסום  גם את מיצרי באב אלמנדב לתנועת תיכליות נפט אם ארה"ב תמשיך להדק את המצור עליה.

התגובות האגרסיביות האירניות לא השאירו את ארה"ב ומדינות ערב שלחופי הים האדום אדישות .

במהלך מהיר התארגן תמרון ימי גדול,תחת שם הקוד – "שובו של הנשר 2018 " , שבו לקחו חלק ציי מצרים,סעודיה,איחוד האמירויות וביחד עם הצי האמריקאי החלו לתרגל דרכי פעולה ולחדד נהלים למקרה של פרוץ מעשי איבה בים האדום .

ספינת מלחמה מצרית

תורגלו נוהלי שיתוף פעולה ,הוגדרו כוחות ייעודיים כמו כוח לטיפול במוקשים ימיים,כוח לטיפול בהשתלטות על כלי שייט עויינים,כוח התערבות מהיר מוטס במסוקים ועוד.

לאחר כמה ימים הסתיים התרגיל וכרגע ,למעשה,מוכן כוח התערבות ימי שיכול לטפל בכל איום שאירן יכולה להציב לשייט באחד מנתיבי המסחר הימי העמוסים בעולם.

במקביל הודיעה סעודיה כי היא מתירה למכליות הנפט שלה המגיעות מהמפרץ הפרסי לחזור ולחצות את מיצרי באב אלמנדב בדרכן לאירופה.

בעצם ימים אלו מנסים כוחות הברית הערביים בראשות סעודיה להשלים את כיבוש עיר הנמל הגדול של העיר חדיידה-בצפון מערב תימן , על חופי הים האדום , המשמש שער כניסה מרכזי למשלוחי הנשק האירנים לבעלי בריתם החות'ים שהשתלטו על מבני השלטון בצנעא הבירה.

באשר לנקודה הישראלית: עקב רגישות המצב , ומסיבות של מראית עין בלבד,ישראל לא השתתפה במוצהר בתרגיל הימי ובקביעת נוהלי הפעולה של הכוח הימי החדש אך גורמים מעריכים כי ישראל מתואמת עם הכוח הצבאי בהובלת ארה"ב וכי גם לחיל הים הישראלי יש תפקיד נכבד באבטחת השייט בים האדום המשמש נתיב סחר אסטרטגי עבורה ובמקרה של פעילות אירנית עויינת גם ישראל תפעל לסיכולה.

 

כתיבת תגובה